۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۱۰۶۷۰۵۵

رئیس دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: بین ۵ تا ۶ درصددانش آموزان دوره ابتدایی دچار اختلال یادگیری هستند که این وضعیت در پسران بیشتر است.

۶ درصد دانش آموزان ابتدایی اختلال یادگیری دارند
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

فرین سلیمانی، دبیر علمی کنگره و فلوشیپ تکامل کودکان در نشست خبری اولین کنگره ملی توانبخش کودکان با اشاره به برگزاری این کنگره ملی طی روزهای ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت در دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی، گفت: در این کنگره ۱۶ پنل تخصصی در زمینه فیزیکی و روانی با حضور ۸۵ سخنران که ۴ سخنران بین‌المللی است برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برای اولین بار با حضور متخصصان مختلف در حوزه کودکان بحث می‌شود و در خصوص ارتقای کودکان بحث می‌شود، ضمن اینکه تکنولوژی‌های نوین در توانبخشی کودکان و کاربرد هوش مصنوعی موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد.

سلیمانی با اشاره به اهمیت هزار روز اول زندگی بیان کرد: معتقدیم مغز ساخته می‌شود و در این کنگره ملی در خصوص بازی‌درمانی و نقش موثردر توان‌بخشی کودکان بحث‌وبررسی صورت می‌گیرد.

سلیمانی افزود: شاهد تولد نوزادان نارس و خیلی نارسی هستیم که با تلاش متخصصان زنده می‌مانند.

این متخصص اطفال با تأکید بر اینکه باید جوانی جمعیت در کشور اتفاق بیفتد، گفت: سال گذشته میزان تولد به زیر یک میلیون تولد رسید. در نتیجه باید مراقبت‌های کودکان بسیار بااهمیت است.

وی با اشاره اختلالات اتیسم، اختلالات یادگیری در کودکان، افزود: کاشت حلزون در کودکان و آموزش کودکان با نیازهای ویژه و نیز توان‌بخشی های نوین در کودکان فلج مغزی نیز از جمله پنل‌های مختلف این کنگره است.

وی متذکر شد: چالش‌های سیاست‌گذاری نظام سلامت در توانبخشی کودکان از جمله موضوعاتی است که در این کنگره موردبحث قرار می‌گیرد.

حسینی رئیس دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت دوران کودکی بیان کرد: کودکانی که در بدو تولد و روزهای اول زندگی علائم جسمی و روانی خاصی دارند باید مورد کنکاش قرار گیرند چون عواقب آن در آینده کودک تأثیر گذار است.

وی افزود: اختلالات یادگیری کودکان معمولاً در دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی شناسایی می‌شود اما اختلالاتی همچون فلج مغزی در همان ابتدا شناسایی می‌شوند.

حسینی متذکر شد: از متخصصان اطفال با گرایش مغز و اعصاب، روانپزشکی و غدد اطفال در خصوص وجود اختلالات مختلف کمک می‌گیریم؛ ضمن اینکه در ادامه روند درمان متخصصان مختلف توانبخشی در مسیر درمان وارد می‌شوند و مداخلات سریع و بهنگام پس از شناسایی اختلالات کودک فعالیت خود را انجام می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ابراز کرد: کودکان دچار اختلالات یادگیری کودکی دچار اختلال نوشتن است دچار مشکل هوشی نیست و این نوع اختلال نوشتاری است و اگر زود تشخیص داده شوند با مداخلات ادراکی و حرکتی درمان می‌شوند.

وی با اشاره به اختلال خواندن در کودکان، افزود: این اختلال با تمرین و روش‌های درمانی قابل‌حل است.

حسینی ادامه داد: بیمه باید مداخلات توان‌بخشی کودکان مانند کاردرمانی و گفتاردرمانی تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه توان‌بخشی و سلامت اجتماعی در خصوص درمان رایگان کودکان در حوزه توان‌بخشی گفت: خدمات توان‌بخشی کودکان تحت پوشش درمان رایگان نیست.

حسینی در پاسخ به پرسشی در خصوص نبود تشکل منسجم حوزه توان‌بخشی کودکان در وزارت بهداشت افزود: این خدمات در بهزیستی،آموزش و پرورش استثنایی و هلال‌احمر دراین‌خصوص دارای ساختار توان‌بخشی هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha