نرسیدن بارهای ترانزیتی به کشورهای مقصد و به دست صاحبان کالاها به دلیل انفجار بندر شهیدرجایی موجب شده مراودات تجاری شرکت‌های حمل ونقل خراسانی با طرف مقابل خارجی متوقف و در برخی موارد مطالبات مالی آن‌ها توسط شرکت‌ها یا صاحبان بارهای خارجی مسدودشود.

ترانزیت در بحران
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، با توجه به اینکه خراسان رضوی بخشی از مسیر ارتباطی میان کشورهای افغانستان، ترکمنستان و آسیای میانه با بنادر جنوبی کشور و آب‌های آزاد بین‌المللی است، بیش از ۲۷۰ شرکت حمل و نقل بین‌المللی در استان فعالیت دارند که برخی از این شرکت‌ها در انفجار ۶ اردیبهشت بندر شهید رجایی بندرعباس دچار خسارت شده و در حال حاضر با صاحبان بار در کشورهای خارجی به ویژه آسیای میانه به چالش خورده‌اند.

با گذشت ۱۷روز از این حادثه، میزان خسارت‌ها به صورت دقیق مشخص نشده؛ اما نرسیدن بارهای ترانزیتی به کشورهای مقصد و به دست صاحبان کالاها موجب شده مراودات تجاری شرکت‌های حمل و نقل خراسانی با طرف مقابل خارجی متوقف و در برخی موارد مطالبات مالی آن‌ها توسط شرکت‌ها یا صاحبان بارهای خارجی مسدود شود.

ابهام در زمان اعلام خسارت‌ها
یکی از مدیران یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی در گفت‌وگو با قدس خراسان می‌گوید: در محوطه انفجار ۲۰ کانتینر داشتیم و از این تعداد، سه کانتینر کاملاً سوخته و از ۱۷ مورد باقیمانده، ۷ یا ۸ کانتینر پیدا شده و اینکه چقدر قابل استفاده است، مشخص نیست. جلسه‌ای در اتاق بازرگانی بندرعباس برگزار شده که خسارت‌ها پرداخت می‌شود و شکایت‌نامه خود را هم تحویل داده‌ایم؛ اما فکر نمی‌کنیم به این زودی‌ها خسارت‌ها پرداخت شود.
وی خسارت احتمالی کانتینرهای شرکت خود را حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار دلار برآورد می‌کند و می‌افزاید: هنوز به طور دقیق برآورد خسارت‌ها صورت نگرفته و درب کانتینرها باز نشده منتظر تعیین خسارت‌ها به صورت دقیق هستیم.

همچنان اجاره کانتینرهای سوخته را می‌پردازیم
مدیر یکی دیگر از شرکت‌های خراسانی که سه کانتینر موتورسیکلت و تایر را باید به دست صاحب آن در کشور ترکمنستان می‌رسانده؛ اما در حادثه بندرعباس به صورت کامل دچار خسارت شده است، می‌گوید: بیشتر شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی در زمینه ترانزیت فعال هستند و در یکی دو روز اخیر به ما اطلاع داده‌اند که کانتینرهای ما به طور کامل سوخته؛ یعنی هم بار و هم کانتینر خالی ما از بین رفته است. یک صورتجلسه نوشته شده و مدارک را تحویل داده‌ایم و نمی‌دانیم باید چه اقدام دیگری داشته باشیم. بار متعلق به شرکت ترکمنستانی است و ما باید پاسخگو باشیم. با این شرکت ترکمنستانی مراودات مالی داریم که جلو آن‌ها را گرفته‌اند، مطالبات ما را نمی‌دهند و درخواست تعیین‌تکلیف بار خود را دارند.
او مجموع خسارت به بار ترانزیتی خود را حدود ۱۸۰هزار دلار اعلام می‌کند و می‌گوید: در ۱۰ یا ۱۲ سال گذشته روندی داشتیم که از روی کشتی می‌توانستیم کانتینر خود را بارگیری کنیم؛ اما در سال‌های اخیر حتماً باید کانتینر وارد محوطه و پس از آن ترخیص شود. یک کانتینر که وارد محوطه سینا می‌شد؛ یعنی همین محوطه که انفجار در آن رخ داده، از ما یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان هزینه ورود به محوطه می‌گرفتند و به ازای هر شب اگر بیشتر از پنج شب شود، حدود ۱۲۰هزار تومان دریافت می‌کردند؛ یعنی برای هر کانتینر و به ازای هر شب هم هزینه انبارداری می‌گیرند. کانتینرهای سوخته یک معضل دیگر است. این کانتینرها متعلق به شرکت‌های کشتیرانی بوده و با وجود اینکه کانتینرها سوخته، اجاره آن‌ها از ما دریافت می‌شود تا زمانی که پول کانتینر را به شرکت کشتیرانی پرداخت کنیم.
هشدار درباره بی‌اعتمادی تاجران خارجی
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی استان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار می‌کند: بیشتر شرکت‌های خراسانی در بخش ترانزیت فعال هستند؛ یعنی فرستنده و گیرنده کالا خارجی است و این بار فقط از کشور ما عبور می‌کند و شرکت حمل و نقل متعهد است بار را سالم به شرکت یا صاحب خارجی آن تحویل دهد.
احمد زمانیان ادامه می‌دهد: بخش زیادی از کالاها که در زمان فاجعه انفجار در داخل کانتینر بوده، از بین رفته که ارزش‌ مالی بالایی دارند، گیرندگان کالاها خارجی هستند و در حال حاضر خسارت‌های خود را مطالبه می‌کنند. هر کانتینر در کمترین حالت ۷۰ یا ۸۰ هزار دلار ارزش کالایی داشته و اگر یک شرکت ۱۰ کانتینرش از بین رفته باشد، حدود ۷۰۰ تا۸۰۰ هزار دلار فقط خسارت کالا دیده است. صاحبان کالاها نگران هستند؛ زیرا از وضعیت کالای خود بی‌خبرند و شرکت‌های خراسانی هم چون دسترسی کامل ندارند، نمی‌توانند اعلام‌نظر قطعی به صاحبان بارها داشته باشند.
وی می‌گوید: خسارت‌ها سبب شده تاجران فعلاً مطالبات شرکت‌های حمل و نقل را که با آن‌ها کار می‌کنند، پرداخت نکنند و این چالش بزرگی برای شرکت‌های حمل و نقل داخلی است. قرار بود این کالاها فقط از کشور ما عبور کنند و ما باید پاسخگو باشیم. این خسارت خارج از اراده شرکت‌های حمل و نقل استان بوده و برای حل این موضوع باید دستگاه‌های دولتی ورود کنند.اگر این اتفاق نیفتد، بدبینی میان طرف‌های خارجی نسبت به مسیر ترانزیت ایران ایجاد می‌شود.
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی استان خراسان رضوی می‌گوید: همیشه گفته شده مسیر ایران امن‌ترین، ارزان‌ترین و سریع‌ترین مسیر است؛ اما بیش از ۱۵ روز از انفجار گذشته و همه چیز نامشخص است. مطالبه ما این است هر چه سریع‌تر وضعیت خسارت‌ها و پرداخت‌کننده آن مشخص و جلو زیان‌های بیشتر گرفته شود.
زمانیان به خسارت کانتینرها اشاره می‌کند و می‌افزاید: افزون بر خسارتی که صاحبان کالاهای خارجی مدعی هستند، خسارت به کانتینرها هم مطرح است. نمایندگان خطوط کشتیرانی داخلی و خارجی مدعی‌اند که خسارت کانتینر را دریافت کنند. همچنین به کانتینرهای متوقف شده دموراژ تعلق می‌گیرد که باز هم هزینه‌ای دیگر محسوب می‌شود. پس ضرورت دارد میزان خسارت‌ها هر چه سریع‌تر برآورد شود. تا امروز بیشتر از ۲۵ شرکت خراسان رضوی اعلام خسارت کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود این تعداد افزایش یابد. آمار دقیق در چند روز آینده منتشر خواهد شد. صاحبان کالاها خسارت خود را می‌خواهند. اگر دولتمردان ما حامی شرکت‌های خسارت‌دیده نشوند و برای تأمین خسارت برنامه‌ریزی نکنند، در ابتدای امر، مطالبات شرکت‌های حمل و نقل داخلی در دست صاحبان کالاهای خارجی می‌ماند و وقتی تاجر خارجی ببیند کالاهایش صدمه دیده و هیچ خسارتی پرداخت نشده، نگاهش به مسیر ایران عوض می‌شود و اطمینان خود را از دست می‌دهد که این به زیان ترانزیت کشور خواهد بود.
در حالی که کانتینرها و بارهای میلیون‌دلاری نابود شده‌اند و تاجران خارجی خواستار تعیین‌تکلیف هستند، بی‌عملی دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های ایرانی را در موضع ضعف قرار داده و ریسک از دست رفتن اعتماد به مسیر ترانزیتی ایران را زیاد کرده است. نبود شفافیت و تأخیر در جبران خسارت‌ها، تهدیدی جدی برای آینده ترانزیت کشور به شمار می‌رود که ضرورت دارد مدیران استانی در راستای حفظ منافع ترانزیت بین‌المللی خراسان رضوی اقدامی عاجل داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha