نمایشگاه «پناهگاه»؛ روایتی از پناه بردن به ساحت نگاهی آسمانی، به همت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در نگارخانه رضوان مشهد آغاز به کار کرد.

«پناهگاه»؛ جلوه‌ای از دلداگی به ساحت رضوی در قالب هنری
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

در این نمایشگاه، ۲۸ تابلوی نقاشی خط، از یحیی غفاریان به نمایش گذاشته شده است که در آن‌ها هنر سنتی خطاطی با ظرافت و زیبایی، با مفاهیم عمیق عرفانی در هم تنیده شده است و با بهره‌گیری از عناصر بصری متنوع تجربه‌ای چندلایه و تأمل‌برانگیز را برای بیننده فراهم می‌کند.
آثار این نمایشگاه، نتیجه‌ تلاش هنرمندی خود ساخته است؛ کسی که در سکوت دل و در سایه ارادت به امام هشتم(ع)، مسیر هنری‌اش را یافته است. نقاشی خط، برای او نه تمرین تکنیک، که زبان راز و نیاز است. خط‌ها با مهر حرکت می‌کنند و رنگ‌ها چون دعاهایی ناپیدا بر بوم جاری می‌شوند.
در جهان پرهیاهوی امروز، «پناه» تلاشی است برای بازگشت به آن نقطه‌ امن؛ جایی که نام امام رضا (ع) آرامش می‌آورد و واژه‌ها معنای تازه‌ای پیدا می‌کنند.

جلوه‌ای نو از آثار هنری

یحیی غفاریان، متولد ۱۳۵۷، آموزش هنر نقاشی را نزد استاد فقید، مرحوم قدیر صباغیان آموخته است و از سال ۱۳۷۶، به صورت حرفه‌ای در این هنر فعالیت می‌کند.
«پناه»، چهارمین نمایشگاه انفرادی نقاشی خط یحیی غفاریان است. پیش از این، او در سه نمایشگاه انفرادی نقاشی خط، در نگارخانه میرک(سال۱۳۸۳)، گالری دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد (سال ۱۳۸۶) و نگارخانه میرک (سال ۱۳۸۸) دایر و به صورت گروهی نیز در نمایشگاه‌های شهرهای مشهد، تهران، شیراز، ترکمنستان، مراکش و ... شرکت کرده است.
کسب عنوان برگزیده جشنواره بین المللی «بسم الله» در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۰ و جشنواره «شهر بهشت» در رشته‌های نقاشی و نقاشی خط در سال ۱۳۸۷، نتیجه سال‌ها ممارست و قلم فرسایی او درحوزه هنر نقاشی و خطاطی است.
یحیی غفاریان در حاشیه برگزاری نمایشگاه گفت: این آثار جلوه و بعدی نو از آثار هنری است. نه خط و نه نقاشی مطلق، بلکه ترکیب خطوط مختلف در یک ساختار محتوایی جدید است که به نوعی به سنت‌شکنی پرداخته است.
وی افزود: در این آثار هویت اصلی خطوط و نقاشی شکسته شده است، برخلاف کارهای نقاشی که تماما رنگ و حس بصری مخاطب حایز اهمیت است، در خوشنویسی ساختار، قوانین خاص خود را دارد. در این آثار خوشنویسی و نقاشی هر دو به خدمت گرفته شده است.
این هنرمند تصریح کرد: در برخی قسمت‌ها خط فدای فرم شده و در اختیار آن قرار گرفته؛ چنانکه فضای مثبت و منفی در تمام آثار برآورده شده است.
غفاریان خاطر نشان کرد: من ابتدا روی خطوط مختلف و اشعار کار می‌کردم؛ قصد ورود به حیطه آیات قرانی و طرح‌های مذهبی را نداشتم اما زمانی که وارد آن شدم به حدی جالب و زیبا توانستم با خطوط کار کنم که در شعر موفق به دستیابی آن نشده‌ بودم. از سال ۱۳۷۹ به بعد نیز بر خطوط و اسماء اسلامی متمرکز شدم.
وی گفت: سه تا چهار سالی دل‌مشغولی من طراحی خطوط مختلف، حتی با قلم نی بودم. از جمله، خطوط کوفی، نسخ، طغری، شکسته نستعلیق و حتی خطوطی که به ظاهر تاریخ مصرف آن تمام شده است.

عرض ارادت به ساحت حضرت رضا(ع)
غفاریان ادامه داد: تمامی آثار این نمایشگاه، جلوه‌ای از ارادت من به ساحت قدسی امام رضا(ع) است که در طی دو سال اخیر طراحی شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه برای او هنر صرفا کار عشق است و درآمد زایی ندارد، تاکید کرد: دعوت کننده اصلی در این نمایشگاه، امام رضا(ع) است و نقاشی خط، هنرمانایی است و تا زمانی که باشد، باقیات و صالحاتی است که از هنرمند باقی می‌ماند.
گفتنی است این نمایشگاه از عصر شنبه، ۳ خرداد ماه، آغاز به کار کرده است و تا روز پنج شنبه، ۸ خرداد، در دو نوبت صبح و عصر، در نگارخانه رضوان مشهد، واقع در خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۱۷، میزبان هنردوستان است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha