در قالب برنامههای چهارمین کنگره بینالمللی امام رضا (ع) و علوم روز، پژوهشگران و اندیشمندان داخلی و خارجی، در ۱۰ نشست علمی با عنوان «امام رضا(ع) تربیت اجتماعی و سیاسی»، «امام رضا (ع) و تربیت اقتصادی»، «امام رضا(ع) و تربیت اخلاقی»، «امام رضا (ع) و تربیت معنوی»، «امام رضا (ع) و تربیت زیستی و جسمی»، «امام رضا(ع) و تربیت عقلانی»، «امام رضا(ع) تربیت و زیارت»، «امام رضا(ع)، تربیت در عصر رسانه و فضای مجازی»، «امام رضا (ع)، تربیت، هنر و معماری» و «امام رضا(ع) خانواده، جمعیت و فرزندآوری» به ارائه مقاله و سخنرانی پرداختند.
تاثیر اندیشه رضوی بر تقویت امنیت خانواده
یاسمینه مسعود ذبیح، دانشآموخته حقوق از دانشگاه الجزایر و مبلغ بینالمللی معارف اهلبیت (ع)، در یکی از نشستهای علمی کنگره بینالمللی امام رضا(ع) و علوم روز، با عنوان «امام رضا (ع) و تربیت عقلانی» مقاله خود با نام «تاثیر اندیشه رضوی بر تقویت امنیت خانواده: مطالعهای تحلیلی در پرتو چالشهای معاصر» را ارائه کرد.
وی ضمن تمجید از اعضای دبیرخانه همایش، به تاثیر اندیشه رضوی در تقویت امنیت خانواده پرداخت و ضمن اشاره به گنجینه شیعی در زمینه موضوعات استحکام خانواده، چالشهای خانواده مسلمان در جامعه اسلامی را مورد تحلیل قرار داد.
این مبلغ بینالمللی با استناد به روایات امام رضا (ع)، بر لزوم عدالت در توزیع تکالیف و واجبات بین زن و مرد در خانواده، تاکید کرد و آن را زمینهای برای امنیت مبتنی بر سیره رضوی دانست.
مسعود ذبیح همچنین با اشاره به شاخصههای سیره رضوی در نهادینه کردن امنیت در بنیان خانواده بر گفتگوی آرام، احترام متقابل و تغافل، از نکات منفی بهعنوان عوامل کلیدی در نهادینه کردن امنیت خانواده در سیره رضوی تاکید کرد و با اشاره به اهمیت تربیت دینی در ارتقای امنیت و سلامت جامعه، حفظ هویت دینی خانواده و جلوگیری از ذوب شدن در الگوهای غربی را بهعنوان موضوعات اساسی امنیت خانواده، موردبحث قرار داد.
راهکارهای مقابله با ناامیدی با توجه به قرآن و آموزههای رضوی
دکتر طاهره ماهروزاده، استادیار گروه قرآن و حدیث، مجتمع آموزشی بنت الهدی وپژوهشگر جامعه الزهرا (س)، در این کنگره به ارائه مقاله «تحلیل روانشناختی یاس؛ ریشهها و راهکارهای مقابله درپرتو قرآن و آموزههای رضوی» پرداخت.
استادیار گروه قرآن و حدیث، مجتمع آموزشی بنت الهدی جامعهالمصطفی العالمیه با رویکردی قرآنی و بر اساس روایات و احادیث، به استخراج نکات کلیدی از آموزههای رضوی در مقابله با یاس پرداخت و با الهام از روش شهید صدر، به ارائه راهکارهایی پرداخت که بتوان راهکارهای قرآن و روایات اهلبیت (ع) را در این زمینه استخراج کرد.
وی با بیان اینکه یاس بهعنوان یک پدیده روانی -اجتماعی ناشی از تعامل عوامل درونی و بیرونی است، به تبیین ارتباط سهگانه کفر، ضلالت و شتابزدگی با یاس فردی و ضرورت امیدبخشی در پرتو قران کریم و آموزههای رضوی پرداخت.
روشهای تربیتی مبارزه با نحس انگاری ایام در سیره رضوی
حجتالاسلام البرز محقق گرفمی، طلبه سطح ٤ حوزه علمیه خراسان و کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه به موضوع «راهکارهای تربیتی مبارزه با نحس انگاری ایام در سیره رضوی» در کمیته علمی امام رضا (علیه السلام) و علوم عقلانی پرداخت.
وی با اشاره به دیرینه بودن باور به نحوست اشیا و پدیدهها و ارتباط برقرار کردن غیرمنطقی بین وقایع، گفت: این باورها، خرافی هستند و روایات اسلامی نیز آنها را تائید نمیکنند.
طلبه سطح چهارم حوزه علمیه خراسان گفت: امام رضا (ع)، و معصومین (ع) با دیدگاههای خرافی مبارزه میکردند و کتاب و سنت و قوه عقلانی نشان میدهد نحوست ذاتی ایام پذیرفته نیست.
به گفته حجتالاسلام البرز محقق گرفمی، امام رضا (ع) و ائمه معصومین (ع) در بیان احکام به شیوه تدریجی پیش میرفتند و همواره تلاش کردند این باور خرافی در یک فرایند تدریجی زدوده شود.
بازخوانی معنای زندگی از نظر روانشناسی مثبتگرا و آموزههای امام رضا(ع)
حجتالاسلام محمد تشکری، طلبه سطح چهار مدرسه علمیه عالی نواب، نیز به موضوع «بازخوانی معنا در زندگی از رهگذر روانشناسی مثبتگرا و آموزههای امام رضا (ع)» پرداخت.
وی با نگاهی تطبیقی، به ارائه راهکارهایی برای یافتن معنا در زندگی از طریق روانشناسی مثبتگرا و آموزههای امام رضا (ع) پرداخت و با اشاره به تلاش رشتههای مختلف علمی برای معنادار کردن زندگی، روانشناسی مثبتگرا را رویکردی دانست که بهجای تمرکز بر درمان نقصها، بر شناسایی و تقویت ظرفیتها و داشتههای انسان متمرکز است.
طلبه سطح چهار مدرسه علمیه عالی نواب، روانشناسی مثبتگرا و بیانات امام رضا (ع) را مکمل یکدیگر دانست که میتواند راهکاری در راستای برونرفت از بحران معنا و پوچی باشد و ابراز کرد: روانشناسی مثبتگرا بهدنبال آن است تا با ارائه راهکار جدید بهجای توجه به نقص، برای معنای زندگی توجه داشته و ظرفیتها را پویا کند.
مدیریت روان و تربیت ذهن در آموزههای رضوی
حمیده فاتحی پیکانی، استاد مدعو جامعهالمصطفی العالمیه نیز به ارائه مقاله خود با نام «مدیریت روان و تربیت ذهن در آموزههای رضوی: نگاهی نو به تربیت معنوی در جهان امروز» در کمیته علمی امام رضا (ع) و علوم عقلانی پرداخت.
وی با بیان اینکه انسان معاصر با بحرانهای روانی، اضطرابهای درونی و گسستهای معنایی مواجه است که ناشی از فشارهای زندگی، رسانهها و توسعه تکنولوژی است، گفت: تربیت ذهن در روانشناسی معاصر، به فرایندهایی برای تقویت خودآگاهی، خودتنظیمی و کنترل هیجانات با هدف ارتقای سلامت روان و یادگیری موثر کمک میکند.
وی نقش تربیت در ارتقای سلامت روان و مدیریت ذهن را مورد بررسی قرار داد و به فرایندهای تقویت خودآگاهی، خودتنظیمی و کنترل هیجانات، و ارتقای تابآوری در انسان معاصر اشاره و اظهار کرد: آموزههای امام رضا (ع) با مفاهیم مدرن روانشناسی مانند ذهن آگاهی، خود تنظیمی و رواندرمانی معنوی نقاط اشتراک قابلتوجهی دارند.
خانواده، آسیبها و چالشهای آموزشی
حجتالاسلام سید مطهر حسین رضوی از هند، در ارائه خود با عنوان «خانواده، آسیبها و چالشهای آموزشی»، به چالشهای جدی پیشروی خانوادهها در عصر حاضر اشاره کرد و با تبیین اهمیت و ضرورت توجه به آموزههای امام رضا (ع) درخصوص تقویت بنیان خانواده، به ارائه راهکارهای سیره رضوی برای پایداری خانواده پرداخت.
وی با بیان نقش کلیدی خانواده در تربیت و شکلدهی شخصیت افراد و جامعه، بر لزوم آسیبشناسی این نهاد مقدس تاکید کرد و چالشهای آن را باتکیهبر آموزههای امام رضا (ع) مورد تحلیل قرار داد.
حجتالاسلام رضوی در ادامه بر اهمیت حسن رفتار در روابط، بهعنوان محور سیره رضوی، و ارتباط مستقیم آن با تکامل ایمان و رشد معنوی در خانواده، اشاره نمود و خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) به تفاوت در مراقبت از ظاهر و آراستگی، بهعنوان عاملی در آسیبرسانی به روابط خانوادگی نیز توجه داشتند.
وی حسن رفتار، حفظ جذابیت و ایجاد امنیت روانی، مدیریت صحیح امور اقتصادی و احترام ویژه به مقام والدین در بستر خانواده را از آموزههای رضوی دانست و خاطر نشان کرد: با سیره رضوی، گنجینهای از حکمتهای عملی برای خانوادههای اسلامی است که میتواند در پیشبرد زندگی با تکیه بر معارف الهی موثر باشد.
نظر شما