ابوالفضل عمویی، دستیار ویژه رئیسمجلس در امور بینالملل، این اقدام را گامی مهم در راستای توسعه مناسبات پارلمانی دانسته و میگوید: «منطقه آمریکای لاتین از فرصتهای خوبی برای تهران درزمینه توسعه همکاریهای تجاری و اقتصادی برخوردار است و مجالس این کشورها میتوانند روند پیشرفت تعاملات اقتصادی میان دولتها را تکمیل کنند».
ایفای نقش تکمیلی پارلمانها در راستای تقویت روابط
به گفته وی «پارلمان این کشورها با زمینهسازی به ایفای نقش تکمیلی در کنار دولتها میتوانند به تقویت روابط دوجانبه و چندجانبه کمک کنند؛ از طرفی گروه بریکس به عنوان مجموعهای از اقتصادهای نوظهور، ما را به رویکرد جدیدی در آینده اقتصاد بینالملل رهنمون میکند، از این رو شرکت هیئت پارلمانی در این اجلاس از اهمیت زیادی برخوردار است».اما رئیس مجلس پیش از سفر به آمریکای لاتین درباره فرصتهای توسعه روابط با این کشورها، گفت: «آمریکای لاتین با بیش از ۶۰۰میلیون جمعیت، همجهتی خوبی در عرصههای بینالمللی با ایران دارد. آنها یکجانبهگرایی را محکوم کرده و از چندجانبهگرایی و روحیه استکبارستیزی حمایت میکنند. این سفر فرصت مناسبی برای توسعه روابط است. بریکس ۴۹درصد جمعیت دنیا و ۳۹درصد اقتصاد جهانی را دربرمیگیرد و حدود ۲۴درصد تجارت جهانی در این مجموعه است، از این رو، این گروه بزرگترین فرصت اقتصادی و سیاسی است و شرکت ما در این اجلاس فرصت بزرگی برای توسعه روابط دو و چندجانبه به شمار میآید».بدین ترتیب سفر رئیس مجلس نه تنها با هدف حضور فعال در نشست بریکس است، بلکه اقدامی در راستای تحکیم و تقویت مواضع سیاسی همسو با کشورهای آمریکای لاتین به شمار میآید. همچنین با تأکید رئیس مجلس مبنی بر امکان جایگزینی بانک بریکس و سیستم پرداختی آن (پی) به جای سوئیفت، میتوان گفت ایران در مسیر ارائه طرحهای ابتکاری برای دور زدن تحریمها و نیز تلاش برای در اولویت قرار گرفتن همکاریهای همهجانبه اقتصادی توسط اعضای بریکس گام برخواهد داشت.
سفر رئیس مجلس در تثبیت همکاریها مؤثر است
در همین زمینه، هادی اعلمی فریمان، کارشناس مسائل حوزه آمریکای لاتین در گفتوگو با قدس درباره فرصتهای حضور مؤثر در بریکس و همچنین توسعه مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین بیان میکند: ایران تمایل دارد با برزیل در حوزه مسائل بریکس همکاری و مناسبات اقتصادی داشته باشد. همچنین رئیس بانک مرکزی هم بهتازگی اظهارنظری داشته مبنی بر اینکه ما باید در بانک توسعه بریکس عضو و فعال شویم. به همین خاطر، در دیدارهای رئیس مجلس با مسئولان کشورهای ونزوئلا، کوبا و برزیل درباره این موضوعات مذاکرات و توافقاتی انجام میشود. منتها نکته اینجاست چون ایران با مسئله تحریمها روبهرو است، کماکان مبادلات مالی کشور مشکل خواهد داشت و چالشهای پیشین در عرصه زنجیره مبادلات مالی همچنان به قوت خود باقی است. از همین رو، جمهوری اسلامی درصدد است با کشورهای همسو در قالب سازمان بریکس برای کاهش تأثیرات تحریمها اقدام کند. برزیل کشوری پیشرفته و قوی در مبادلات تجاری است که میتواند در حوزه صادرات و واردات به ایران کمک کند. از زمانی که ترامپ، رئیسجمهور آمریکا بحث تعرفهها را درباره برزیل مطرح کرده، به نظر میرسد مناسبات برزیل با چین افزایش یافته است.
اعلمی فریمان میافزاید: گرچه حجم مبادلات و تعاملات میان این دو کشور از همان ابتدا گسترده بود، اما پس از اقدام ترامپ، جریان صادرات و واردات کالاها سرعت بیشتری گرفته و برزیل برای فرار از تعرفهها ترجیح میدهد روابط بیشتری با کشورهای حوزه خلیجفارس، چین، روسیه و ایران داشته باشد. از سوی دیگر، ونزوئلا و کوبا هم چون با معضل تحریمهای آمریکا مواجهاند، با ایران در این زمینه همسو هستند و هر سه کشور میکوشند سطح مبادلات را برای دور زدن تحریمها افزایش دهند. البته کوبا درگیر مسائل داخلی است و در این زمینه چندان نمیتواند برای ایران مؤثر باشد، مگر همان همسویی مواضع سیاسی و مبادلات پزشکی و دارویی. قاعدتاً پارلمانهای این سه کشور نیز با دولتهای متبوع خود در زمینه سیاست خارجی و روابط با ایران همسو هستند، اما به هر حال تمرکز ایران باید عمدتاً بر برزیل باشد. از وقتی تحریم شرکتهای ثانویه توسط ترامپ مطرح و تحریمهای کشتیرانی گستردهتر شد، جمهوری اسلامی ناچار است راههای دیگری برای دور زدن تحریمها پیدا کند. ایران با ونزوئلا در حوزه مبادلات انرژی و طلا همکاری دارد. همچنین برزیل در عرصه پتروشیمی و کوبا نیز در حوزههای خاص مانند پزشکی و دارویی میتوانند با ایران همکاری کنند.
این کارشناس آمریکای لاتین تصریح میکند: تمامی این مباحث درحالی است که متأسفانه سازوکارهای ایران برای دور زدن تحریمها، سیستم مبادله پایاپای سنتی است و بدین ترتیب بسیار دشوار خواهد بود که طرفهای صادراتی و وارداتی در دو کشور شناسایی شود، زیرا بسیاری از تجار تمایل چندانی به این نوع مبادله کالایی ندارند و برای این کار باید صرفاً از سوی دولت تدابیری اندیشیده شود. با اینحال، سفر رئیس مجلس و هیئت همراه میتواند در تثبیت همکاریها مؤثر واقع شود و در ادامه، اقدامات قوه مجریه نیز باید تداومدهنده مسیر توسعه مناسبات باشد. باتوجه به اینکه برزیل همانند ایران با محدودیتهای تجاری مواجه نیست، بنابراین بهراحتی با ارزهای مختلف مبادله انجام میدهد و در چنین شرایطی، چین یا کشورهای حوزه خلیجفارس مقصد مناسبتری برای آن خواهند بود. درنتیجه، مذاکرات و اقدامات دیپلماتیک ما باید در راستای جذب حداکثری همکاریها با برزیل و سایر کشورهای آمریکای لاتین باشد.
انتهای پیام/
نظر شما