این گزارش حاکی است، در این دوره، آثار برتر در سه گروه اصلی رسانه‌های خبری و تحلیلی، رسانه‌های صوتی و تصویری و رسانه‌های مجازی داوری و برگزیدگان در بخش‌های مختلف معرفی شدند که در این میان پنج نفر از خبرنگاران روزنامه قدس مقام بدست آوردند.

چهارمین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) به ایستگاه آخر رسید/ترویج معارف رضوی با فناوری‌های نو
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

در آستانه عید سعید غدیرخم، اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور جمعی از مدیران ارشد رسانه ملی، مدیر عالی حرم مطهر رضوی و برخی از مدیران این نهاد مقدس، معاونان سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، استادان برجسته حوزه ارتباطات و رسانه، خادمان فرهنگی آستان قدس رضوی، داوران و برگزیدگان این جشنواره و... شامگاه پنجشنبه ۲۲ خرداد در سالن همایش مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی واقع در بست باب‌الجواد(ع) حرم مطهر رضوی برگزار شد.

تولید آثار و محتوای رسانه‌ای گوناگون برای تبلیغ پیام و معارف امام رضا(ع)

به گزارش خبرنگار روزنامه قدس، محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: از تلاش‌های فعالان رسانه‌ای در ترویج فرهنگ و معارف رضوی صمیمانه تشکر می‌کنیم و در این میان نقش مؤثر استادان و چهره‌های شاخص و برجسته رسانه و حوزه ارتباطات به عنوان اعضای هیئت داوران جشنواره در چهار دوره، بسیار سازنده بوده است. برگزاری این جشنواره در کنار فرهیختگان و استادان حوزه رسانه و ارتباطات، افتخار بزرگی برای برگزارکنندگان و فعالان این عرصه است.

وی ادامه داد: برگزاری چهار دوره این جشنواره تأثیر بسزایی در تولید صدها اثر و محتوای مربوط به موضوعات جشنواره در بستر خبرگزاری‌ها، مطبوعات، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، عکس و فیلم و... شده تا همه عاشقان و دلدادگان حضرت رضا(ع) در نقاط مختلف کشور و خارج از کشور بتوانند از معارف و سیره رضوی بهره‌مند شوند.

هوشمند بیان کرد: از حمایت‌ها و همکاری‌های مدیران عالی آستان قدس رضوی و مسئولان استانی در اجرای موفق این جشنواره قدردانی می‌کنیم. برگزاری این مراسم، فرصتی ارزشمند برای قدردانی از زحمات شبانه‌روزی و اخلاص تمام مطبوعات، خبرگزاری‌ها و فعالان رسانه است که تلاش دارند پیام و معارف ارزشمند حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) را به سراسر جهان منتقل کنند.

قرائت بیانیه پایانی هیئت داوران جشنواره

دکتر اکبر نصرالهی، دبیر علمی چهارمین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) در آیین پایانی این رویداد، ضمن قرائت بیانیه هیئت داوران جشنواره، بر ضرورت توجه نسل امروز و بهره‌گیری از ظرفیت‌های نوین رسانه‌ای در ترویج معارف رضوی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه آثار درخصوص حضرت رضا(ع) برای مخاطب محتوایی جذاب، کاربردی و متناسب با نیازهای روز دارد، گفت: در این دوره تلاش کردیم با استفاده از فناوری‌های نو، خلق و انتشار آثار اثرگذار را ممکن سازیم، همچنین کشف استعدادهای جدید و ایده‌های نو در حوزه‌هایی که پیش از این کمتر تجربه شده بودند، از اولویت‌های ما بود.

نصرالهی افزود: در این جشنواره قالب‌هایی همچون موشن‌گرافی، پادکست‌های ترکیبی و تولید محتوای دیجیتال به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفت تا بتوانیم با زبانی نو، مفاهیم غنی فرهنگ رضوی را برای نسل جدید قابل لمس‌تر کنیم که این یک تحول ارزشمند در مسیر ترویج سبک زندگی رضوی است.

وی همچنین از افزایش مشارکت بانوان و خادمان رضوی نسبت به دوره‌های گذشته خبر داد و اظهار کرد: موفقیت این جشنواره را مرهون الطاف حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، همراهی دلسوزانه اصحاب رسانه، هنرمندان، محققان، علما و روحانیون می‌دانیم که حقیقتاً وارثان گنجینه معارف رضوی هستند. همچنین حمایت‌های تولیت معزز آستان قدس رضوی نقش مهمی در شکل‌گیری این رویداد داشت.

دبیر علمی جشنواره در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: این جشنواره تنها یک رویداد رسانه‌ای و هنری نیست بلکه سفری عاشقانه در سایه‌سار مهربانی‌های حضرت رضا(ع) است. ما جشنواره را با دل‌هایی لرزان از عشق آغاز کردیم و با چشمانی نمناک از شکر، به پایان رساندیم. این فرصت نفس کشیدن در حریم حرم، نعمتی است که باید برای آن شکرگزار باشیم.

وی از آیت‌الله مروی تولیت معزز آستان قدس رضوی، رئیس و معاون مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، عوامل اجرایی جشنواره و سایر بزرگوارانی که زمینه‌ساز برگزاری این رویداد معنوی و علمی بودند، قدردانی کرد.

باید حرف‌های نو را با روش‌های نوین رسانه‌ای منتقل کنیم

تعدادی از داوران بخش‌های مختلف این جشنواره با حضور در یک پنل به بیان نقطه نظرات خود درباره چهارمین دوره جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) پرداختند.

دکتر حمیدرضا مقدم‌فر، داور بخش رسانه‌های خبری و تحلیلی در سخنانی گفت: تحول کمّی و کیفی خوبی در این دوره از جشنواره مشاهده می‌شود، ضمن اینکه تنوع و فراوانی موضوعات و محورهای پرداخته شده نیز قابل تأمل است، اما آنچه مهم به نظر می‌سد این است چگونه و با چه روشی به‌طور مناسب امام رضا(ع)، معارف و سیره ایشان را به مخاطب و به‌ویژه مخاطبان خارج از کشور معرفی کنیم.

تجلی امیدآفرینی، نشاط معنوی و ایمان بصیرت‌افزا

دکتر علی بخشی‌زاده، از داوران بخش رسانه‌های صوتی و تصویری این دوره از جشنواره نیز بیان کرد: یک پیشنهاد مهم و اساسی این است که باید در تمام برنامه‌ها و آثار ساختارسازی شده به ساختار و نوع تولیدات و محتواها به‌گونه‌ای توجه شود که بتوان ساختارهای مشابه و یکسان را با همدیگر مقایسه کرد تا عدالت و انصاف نیز بیشتر رعایت شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، فضای یک برنامه نمایشی و ساختار آن با ساختار یک برنامه ترکیبی و گفت‌وگومحور بسیار متفاوت است و ما نباید این دو را در یک بخش قرار داده و با هم مقایسه کنیم.

او همچنین به برخی از نقاط قوت این دوره از جشنواره در بخش رسانه‌های صوتی و تصویری اشاره و خاطرنشان کرد: در این دوره، سه موضوع امیدآفرینی، نشاط معنوی و ایمان بصیرت‌افزا در رسانه‌های صوتی و تصویری، تجلی و نمود قابل توجهی داشت و این مایه امید و مسرت است و نوید تولید آثار بهتر و بیشتری را در دوره‌های بعدی می‌دهد.

همچنین علی مسعودی، از چهره‌های سرشناس صداوسیما و داور این بخش از جشنواره در زمینه توجه به اهمیت فیلم‌نامه در کار رسانه‌ای گفت: نباید از اهمیت فیلم‌نامه در تولید آثار رسانه‌ای صوتی و تصویری غفلت کرد، زیرا نخستین و حساس‌ترین بن‌مایه و زیربنای کار نمایش، فیلم‌نامه است.

وی همچنین خواستار توجه بیشتر مخاطبان و شرکت‌کنندگان آینده به موضوع زمان‌بندی و تعیین مدت زمان ارائه آثار به‌ویژه در بخش فیلم کوتاه در دوره‌های بعدی این جشنواره شد.

باید علاوه بر تولید محتوا به شبکه‌سازی مخاطبان هم توجه کنیم

کمیل خجسته، داور بخش رسانه‌های مجازی و عکس این دوره از جشنواره نیز در سخنانی گفت: واقعیت امروز این است که ما با دشمنان خود در یک نبرد و جنگ بزرگ عقیدتی، فرهنگی، سیاسی و رسانه‌ای هستیم و حریف ناجوانمرد مقابل ما با قدرت فراوان از همه این عرصه‌ها برای ضربه زدن به ما و هویت اسلامی و ایرانی ما استفاده می‌کند.

در بحث معارف دینی و مذهبی ازجمله بارگاه مطهر امام رضا(ع) و سیره رضوی با یک میدان و مرکز جذب مغناطیسی به نام عشق، ارادت و ایمان به ساحت مقدس حضرت رضا(ع) روبه‌رو هستیم که دشمنان ما از این فرصت و نعمت بی‌بهره هستند.

خجسته افزود: اما یک بحث مهم این است که دشمن و حریف ما تنها به تولید محتوا و آثار رسانه‌ای توجه ندارد بلکه به شبکه‌سازی مخاطب و در اختیار گرفتن مخاطب از روش‌های مختلف و به‌ویژه از طریق ظرفیت‌های فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های نوین و... توجه کرده است.

محمدصادق حیدری، دیگر داور این بخش با مطرح کردن کنش‌گری رسانه‌ای در فضای مجازی گفت: باید به بحث آفند رسانه‌ای نیز در تولیدات رسانه‌ای توجه شود و این موضوع نباید به عنوان یک بحث جانبی مطرح شود.

وی افزود: در بحث عکس و تصویر نیز باید در جشنواره‌های رسانه‌ای به دو موضوع جنبه هنری و زیبایی‌شناسی و جنبه ارتباطی و پیوست‌های رسانه‌ای عکس، بیش از پیش توجه و دقت شود، زیرا مخاطب باید بتواند با پیام و هدف عکس ارتباط سازنده برقرار کند. امروزه بسیاری از افراد در مواجهه با عکس‌ها و پیام‌های آن‌ها، به‌سرعت این موارد را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

درخشش خبرنگاران روزنامه قدس در چهارمین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع)

این گزارش حاکی است، در این دوره، آثار برتر در سه گروه اصلی رسانه‌های خبری و تحلیلی، رسانه‌های صوتی و تصویری و رسانه‌های مجازی داوری و برگزیدگان در بخش‌های مختلف معرفی شدند که در این میان پنج نفر از خبرنگاران روزنامه قدس مقام بدست آوردند.

در حوزه رسانه‌های خبری و تحلیلی در بخش گزارش، رتبه اول به زهرا زنگنه از روزنامه قدس با عنوان «آزادی به ضمانت ضامن آهو» اختصاص یافت. در بخش مصاحبه، صدیقه رضوانی‌نیا از روزنامه قدس با اثر «از هیمالیا تا مشهد به شوق امام رضا(ع)» رتبه سوم را کسب کرد. در بخش تیتر، رتبه اول به سید مصطفی فاطمی‌نسب، در بخش یادداشت و سرمقاله رتبه اول به سید مصطفی فاطمی‌نسب با اثر «از شهر امام غریب تا شهر غریب امام» و رتبه دوم به مهدی زارع با اثر «دستورالعمل رضوی برای دولت اسلامی» اختصاص یافت. همچنین در بخش رسانه‌های مجازی جواد نوائیان رودسری از برگزیدگان این جشنواره بود.

گفتنی است، در این دوره از جشنواره ۴ هزارو ۲۰۰ تولیدکننده محتوای رضوی از سراسر کشور آثار و تولیدات رسانه‌ای خود را در قالب‌های مختلفی ازجمله رسانه‌های خبری و تحلیلی، رسانه‌های صوتی و تصویری و همچنین رسانه‌های مجازی در اختیار دبیرخانه جشنواره قرار دادند که در نهایت ۷۳ اثر برگزیده به انتخاب هیئت داوران، حائز رتبه‌های برتر شدند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha