حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سومین همایش ملی «ترجمان غدیر»، که به همت نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم و با موضوع «پیامدها و دلالتهای فرهنگی و اجتماعی واقعه غدیر»، برگزار شد، عنوان کرد: در نگاه به پدیدههای دینی، ابعاد گوناگونی را میتوان در نظر داشت که این ابعاد، مکمل یکدیگر هستند؛ بعد اول حقیقت یک مسئله است که به حقیقت و کذب مسئله میپردازد و با رویکردهای کلامی، فلسفی و فقهی بررسی میشود.
استاد دانشگاه تهران افزود: در مسئله غدیر، نگاه شیعه، رویکرد کلامی دارد. البته رویکرد فقهی نیز در امتداد این نگاه وجود دارد، نگاه غالب اهل سنت نگاهی فقهی است که در امتداد آن نگاه کلامی هم وجود دارد.
وی ادامه داد: بعد دیگر، نگاه اجتماعی به این مسئله تاریخی است که این امر بیشتر، جامعهشناسی تاریخی است و کاربستهای فرهنگی و اجتماعی را، مشخص میکند و در واقع ترکیبی از تاریخ و نگاه جامعهشناسی است که به بررسی زمینهها، پیامدها و دلالتهای آن مسئله میپردازد.
حجتالاسلاموالمسلمین پارسانیا با اشاره به اینکه علم در مقابل جهل، جاهل و جاهلیت قرار میگیرد، تصریح کرد: علم وقتی جهل را بر طرف میکند، یعنی حقیقتی را آشکار میکند که در این عرصه انسان مد نظر است. وقتی خورشید توحید میتابد و پیام توحید گفته میشود همه میتوانند پیام آن را بفهمند و عالم شدن، آسان است و این ابلاغ الهی است.
استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: در این عرصه هویت وجودی باید عالمانه باشد؛ یعنی وقتی عقل نظری اشباع شد، عقل عملی فعال شود و عالمانه رفتار کند. در واقع آنچه در قواعد سلوک بیان شده، برای عالم شدن جاهل است.
وی با اشاره به اینکه در عرصه سوم، علم، جاهلیت را از عرصه زندگی جمعی و فرهنگ بیرون میبرد و ساختارهای اجتماعی عالمانه عمل میشود، یادآور شد: قبل از اسلام، جاهلیت و قومیتگرایی بود و هویت فرد در قبیله تعریف میشد ولی دین اسلام، توحید را در عرصه فرهنگی آورد و سبب تکوین جامعه اسلامی شد.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان اینکه اگر توحید در جان انسان مسلمان بنشیند، اما فرهنگ عالمانه دینی حاکم نباشد، انسان غریب است و در غربت به سر میبرد، تاکید کرد: وقتی امامت مستقر نیست، امام به عنوان مخزن علم الهی و کلام خداوند در غیبت است.
نظر شما