رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و دانش‌آموخته پیش‌کسوت دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اندیشه‌های امام راحل(ره) و با اقتدار خود توانست قدرت‌های جهانی را به چالش بکشاند.

جمهوری اسلامی ایران توانست قدرت‌های جهانی را به چالش بکشاند
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

شماری از استادان و دانش‌آموختگان برجسته دانشگاه علوم اسلامی رضوی از جمله؛ دکتر محمد اسدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، حجت‌الاسلام جواد معین، معاون روابط ملی و بین الملل حوزه علمیه خراسان و استاد دانشگاه رضوی، حجت‌الاسلام محسن اسدی موحد، دانشجوی دکتری بین الملل دانشگاه رضوی و عضو مجمع طلاب زبان دان حوزه و حجت‌الاسلام سید احمد مؤید، امام جماعت مسجد کبود ایروان، در همایش علمی ـ فرهنگی «اندیشه‌های امام خمینی (ره): بازتابی از اخلاق، معنویت و عدالت اجتماعی» که با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی دینی، ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران در مسجد کبود ایروان، پایتخت کشور ارمنستان برگزار شد، درباره اندیشه‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، سخنرانی کردند.

قدرت و اقتدار ایران اسلامی

در ابتدای این مراسم، دکتر محمد اسدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و از نخستین دانش‌آموختگان دانشگاه رضوی، حضور در این مکان فرهنگی و معنوی را که ریشه در تاریخ ، تمدن و فرهنگ ایران دارد، توفیق بزرگی دانست و تصریح کرد: امروز در مسجد کبود ایروان، در کنار شما فرهیختگان و اندیشه‌ورزان، تصمیم دارم درباره شخصیتی سخن بگوییم که در عصر بحران‌های اخلاقی و معنوی، سخن از کرامت انسان گفت.
وی افزود: امام راحل(ره) در روزگار خشونت و جنگ، بر صلح و عدالت پای فشرد؛ و در دنیایی که قدرت، و زر و زور معیار ارزش‌گذاری شده بود، اخلاق را به‌مثابه معیار اصلی عدالت اجتماعی مطرح کرد.
دکتر اسدی بیان داشت: امام خمینی(ره) توانست در دل بحران‌های تاریخی و اجتماعی، صدایی اثر گذار متفاوت باشد؛ صدایی که برخاسته از عمق ایمان به خداوند، اخلاق، معنویت، و دغدغه‌ عدالت در عصر حاضر بود.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اندیشه‌های امام راحل(ره) و با قدرت و اقتدار خود توانست قدرت‌های جهانی را به چالش بکشاند، ادامه داد: ما امروز بیش از هر زمان، نیاز به توسعه و معرفی ارزش‌های معنوی و اخلاقی در جامعه داریم جامعه امروز، به ویژه جهان غرب و سرمایه داری اخلاق و معنویت را از یاد برده و اگر هم یادی از آن می شود فقط در حد کلام و ظاهری فریبنده است.
وی ادامه داد: امروز شاهد مرگ اخلاق و معنویت در جهان زر و زور و سرمایه داری غربی هستیم نمونه آن سکوت شرم آور مدعیان حقوق بشر و آزادی در باره جنایاتی که در فلسطین و غزه اتفاق افتاده و هر روز هم یبشتر می شود .

بازتعریف معنویت در عصر مدرن

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: برای امام خمینی (ره)، معنویت تنها عبادت فردی یا زهد اجتماعی نبود؛ بلکه زیرساخت اصلی تحول اجتماعی بود. او باور داشت که هر نوع پیشرفت، اگر بر پایه اخلاق و معنویت بنا نشود، منجر به تبعیض، فساد و فروپاشی خواهد شد.
دانش‌اموخته دانشگاه رضوی افزود: معنویت از نظر حضرت امام، نیرویی است که نه تنها انسان را از درون تهذیب می‌کند، بلکه جامعه را نیز به سوی همدلی، اعتماد و انسجام سوق می‌دهد.
دانش آموخته دانشگاه رضوی با نقل کلام «مملکت اگر بخواهد استقلال پیدا کند، باید اول از خودش شروع کند؛ تهذیب نفس، اصلاح اخلاق» از امام (ره) بیان داشت: ایشان در شرایطی که می‌توانستند مانند بسیاری از رهبران پس از انقلاب، به قدرت صرف تکیه کنند، به اخلاق بازگشتند؛ به مدارا، به عفو، به دعوت، و به بازسازی رابطه میان فرد و جامعه، و میان سیاست و اخلاق. این بازگشت به اخلاق، نه یک تاکتیک، بلکه یک اصل بود.

احترام به ادیان الهی

دکتر اسدی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) از اولین روزهای پس از انقلاب اسلامی، صلح را نه‌فقط در قالب آتش‌بس نظامی، بلکه به‌عنوان یک فرهنگ زیست انسانی مطرح کرد، اظهار داشت: امام(ره) بارها در بیانات خود بر احترام به ادیان الهی و پیروان آن‌ها، تأکید و جوامع انسانی را دعوت کردند تا به‌جای مرزبندی‌های قومیتی و دینی، از مسیر معنویت، به هم نزدیک شوند.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: امروز در جهان، به‌رغم همه‌ پیشرفت‌ها؛ از جنگ‌ها و فقر گرفته تا تحقیر ملت‌ها، فشارهای ناعادلانه و استانداردهای دوگانه، ما شاهد افول اخلاق در عرصه بین‌المللی هستیم.
وی افزود: شاید این بحران‌های اخلاقی، ما را بیش از پیش به این سؤال اساسی بازگرداند که آیا وقت آن نرسیده که بازگشت به اخلاق و معنویت، محور گفت‌وگوهای جهانی قرار گیرد؟
دانش آموخته دانشگاه رضوی در پایان تصریح کرد: ما امروز از سرزمین ارمنستان، از ایروان، در دل قفقاز، و از درون مسجد کبود که نماد همزیستی فرهنگ‌هاست سخن می‌گوییم. سخنی که با صدای امام خمینی (ره) آغاز شد و با همت ملت‌ها، می‌تواند ادامه یابد؛ برای ساختن جهانی انسانی‌تر، برای بازگرداندن اخلاق به روابط اجتماعی، و برای آن‌که صلح و آرامش نه شعار، بلکه تجربه‌ای برای همه‌ ملت‌ها باشد.

اندیشه‌های امام راحل(ره)، راهنمای تعالی جوامع

مدیر ارتباطات ملی و بین‌الملل حوزه علمیه خراسان و یکی دیگر از دانش‌اموختگان دانشگاه رضوی نیز در این همایش بیان داشت: اندیشه‌های امام خمینی(ره) همچنان به‌عنوان یک چراغ راهنما برای تمامی کسانی است که در پی ساختن جهانی بهتر و عادلانه‌تر هستند و اخلاق، معنویت و عدالت اجتماعی اصولی هستند که می‌توانند در هر زمانی و مکانی، جوامع را به‌سوی تعالی و پیشرفت هدایت کنند.
دانش آموخته دانشگاه رضوی گفت: امام خمینی(ره) به‌عنوان معمار انقلاب اسلامی ایران، همواره بر اهمیت عدالت اجتماعی تأکید داشتند و آن را به‌عنوان یک ضرورت حیاتی برای ثبات و توسعه جامعه معرفی می‌کردند.
حجت‌الاسلام معین عنوان کرد: عدالت اجتماعی در اندیشه امام خمینی(ره) به معنای توزیع عادلانه منابع، فرصت‌ها و امکانات در بین تمامی افراد جامعه است و از دیدگاه ایشان، عدالت اجتماعی نباید صرفاً در یک بعد خاص از جامعه محدود شود، بلکه باید به‌صورت جامع در تمامی ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تحقق یابد.
مدیر ارتباطات ملی و بین‌الملل حوزه علمیه خراسان با اشاره به ابعاد عدالت اجتماعی در اندیشه امام راحل(ره)، ادامه داد: در بعد اقتصادی، امام خمینی(ره) تاکید داشتند که ثروت و منابع باید به‌صورت عادلانه در جامعه توزیع شود تا فاصله طبقاتی کاهش یابد و فقر از بین برود؛ ایشان همواره بر لزوم حمایت از مستضعفان و محرومان جامعه تأکید می‌کردند و خواستار ایجاد سیستمی بودند که در آن همه افراد بتوانند به اندازه تلاش و شایستگی خود از منابع بهره‌مند شوند.
وی افزود: در زمینه سیاسی، امام خمینی(ره) بر لزوم مشارکت همه‌جانبه مردم در اداره کشور و تصمیم‌گیری‌های سیاسی تأکید داشتند و از دیدگاه ایشان، حکومت باید نماینده واقعی اراده مردم باشد و تمامی افراد جامعه، بدون هیچ‌گونه تبعیض نژادی، دینی یا جنسیتی، باید فرصت برابر برای مشارکت در فرآیندهای سیاسی را داشته باشند.

تحقق عدالت از منظر امام خمینی(ره)
حجت‌الاسلام معین یادآور شد: در بعد فرهنگی نیز امام خمینی(ره) بر اهمیت تقویت فرهنگ عدالت‌خواهی و برابری در میان تمام اقشار جامعه تأکید داشتند و از نظر ایشان، فرهنگ جامعه باید به گونه‌ای شکل بگیرد که در آن هر فرد، صرف‌نظر از پیشینه و شرایط اجتماعی خود، بتواند به حقوق و مسئولیت‌های خویش دست یابد.
وی خاطر نشان کرد: اندیشه‌های امام خمینی(ره) در مورد عدالت اجتماعی همچنان به‌عنوان یک نقشه راه برای دستیابی به جامعه‌ای عادلانه و توسعه‌یافته مطرح است و عدالت اجتماعی نه تنها یک هدف، بلکه وسیله‌ای برای تضمین صلح، پایداری و توسعه پایدار در هر جامعه‌ای است. امید است با بهره‌گیری از این اصول و ارزش‌ها، برای ساختن جهانی بهتر و عادلانه‌تر تلاش کنیم.

عزت انسانی با تکیه بر دین و معنویت

معاون بین‌الملل اسقف اعظم ارامنه در ارمنستان، نیز در این همایش تأکید کرد: امام راحل(ره) این واقعیت را ثابت کرد که تنها مسیر دستیابی به شرافت و عزت انسانی از بستر دین و معنویت ممکن است و مکتبی را بنیان نهاد که با تکیه بر مبانی الهی و ارزش‌های والای دینی، هویت اصیل و کرامت ذاتی انسان را به جامعه بخشید.
پدر ناتان با اشاره به اینکه آنچه امام خمینی(ره) بیان کرد، امروزه به اصول و مبانی حکومت‌داری در کشورهای ایران و ارمنستان تبدیل شده است، گفت: هویت ملی و عزت انسانی، جلوه‌ای از اعتقادات و بینش امام راحل بود. ایشان همواره تأکید داشت انقلاب اسلامی برای مردم است؛ برای عزت، اصالت هویتی انسان، استقلال، آزادی، سربلندی و شرافت انسانی پایه‌گذاری شده است. شاهدیم که تمام آرمان‌ها و ایده‌های حضرت امام خمینی(ره)، یکی پس از دیگری محقق شده و به ثمر نشسته است.
وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی حقوق اقلیت‌ها را به رسمیت شناخت؛ اقدامی که پیش از انقلاب و در دوران حکومت محمدرضا شاه اثری از آن یافت نمی‌شد و شرایط اقلیت‌های مذهبی در آن دوران بسیار نامطلوب و غیرقابل قبول بود. ایشان با اهتمام به عدالت و حقوق اقشار مختلف جامعه، زمینه‌ساز ارتقای وضعیت اقلیت‌ها و به رسمیت شناختن جایگاه آنان شد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha