حجتالاسلام مهدی نخاولی، کارشناسی دینی و مدرس حوزه و دانشگاه، در قسمت نخست این برنامه، با توجه به آیات قرآن، درباره وضعیت قوم یهود و دلایل دشمنی دیرین آنها با دین اسلام، سخن گفت.
قرآن، کتابی فرا قومی و فرا انسانی است
حجتالاسلام نخاولی در ابتدای بحث، به قوم یهود در قرآن اشاره کرد و گفت: از آنجا که قرآن کتابی فراقومی و حتی فراانسانی است به سلسلههای تاریخی و قومیتها کاری ندارد و به اقوامی که در زمان پیامبر (ص) باقی ماندهاند اشارهای نکرده است؛ بنابراین اگر از قوم خاصی یاد میکند، هدف خاصی دارد. قرآن کریم در سورههای متعدد از قوم یهود یاد کرده و در سورۀ مائده که در اواخر عمر حضرت رسول (ص) نازل شده بر این قوم متمرکز است.
دشمن ترین دشمنان اسلام
این مدرس حوزه و دانشگاه، با اشاره به اینکه سورۀ «مائده» در زمانی نازل شد که یهود متلاشی شده و حدود 700 نفر از آنها باقی مانده بودند، تصریح کرد: در آن زمان، بسیاری از افراد قوم یهود، در جنگهایی که با پیامبر(ص) داشتند، هلاک شده و عدهای از آنها هم اسلام آورده بودند، در مجموع تعدادشان در مقابل مسلمانان، عددی به شمار نمیرفت.وی افزود: در آن هنگام، یهود، تحت پرچم حکومت اسلامی زندگی میکردند و جزیه میدادند؛ یعنی به عنوان یک شهروند، قوانین حکومت اسلامی را پذیرفته بودند.
حجتالاسلام نخاولی تاکید کرد: در چنین شرایطی، خدا در قرآن به کثرت دربارۀ آنان صحبت میکند و هشدار میدهد که یهود، دشمنترین دشمنان نسبت به اسلام هستند، دائم آتش میافروزند و فساد میکنند. هشدارهای خداوند نسبت به این قوم بدین معناست که امری(ناشایست) توسط قوم یهود اتفاق خواهد افتاد.
هشدار قرآن دربارۀ فتنۀ یهود
این کارشناس دینی، با تأکید بر کمی جمعیت قوم یهود و اینکه در زمان اسلام همین جمعیت کم هم در کل دنیا پراکنده بودند، یادآور شد: حساسیتهای خدا در قرآن، برای امروز ماست؛ وقتی خداوند دارد از یهود، در زمانی صحبت میکند که به حسب ظاهر، موضوعیت ندارد، یعنی این قوم قرار است، در زمانی، فتنۀ بزرگی ایجاد کنند.
وی در پاسخ به سؤال کارشناس برنامه، دربارۀ پیام قرآن در آیات مربوط به قوم یهود، عنوان کرد: از آنجا که قرآن حق است، وقتی خبری میدهد، یعنی یا باید منتظر وقوع آن باشیم و یا باید وقوع آن را در گذشتهای جستجو کنیم که سپری شده است. قرآن کتاب حق و باطل است و با قومیت کاری ندارد، بلکه میخواهد از خلال تاریخ، نفس انسانها را اصلاح کند. به فرمودۀ حضرت علی (ع) اگر کسی تاریخ را دقیق و آنگونه بخواند که خدا میگوید، میتواند آینده را حدس بزند؛ زیرا جریانها و روندهای تاریخ شبیه به هم است.
شناخت اهل باطل و مقابله با آنها
حجتالاسلام نخاولی تاکید کرد: هدف قرآن از پرداختن به اهل باطلی چون فرعون و نمرود و اهل حقی مانند حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع) و... اشاره به شیوۀ اهل باطل در تلاش برای خاموش کردن خورشید حقیقت و شیوۀ اهل حق برای مقابله است.
وی خاطرنشان کرد: قرآن از فرعون میگوید، تا به بشر این امر را تفهیم کند که فرعون تکدانۀ هستی نیست و اگر کسی آن مسیر را پیمود، فرعونی است که به نوزاد هم رحم نمیکند: «یذبحون ابنائهم..» پس قرآن میخواهد ما فرعونها و راه مقابله با آنان را بشناسیم.
قساوت ذاتی قوم یهود
این مدرس حوزه و دانشگاه، با تأکید بر اینکه تنها قومی که خداوند در قرآن به آنها پرداخته «یهود» است، متذکر شد: علت پرداختن خدا به قوم یهود آن است که این قوم یک ویژگیای دارد که در جریان حق و باطل تأثیرگذار است و خط حق و باطل، با اینها گره میخورد.
وی ادامه داد: یهود با حق، مقابله میکنند و همواره مقابل حق میایستند؛ اینها افرادی هستند که انبیای خودشان را که نسبت قوم و خویشی با هم داشتند، به قتل رساندند.
وی اضافه کرد: در روایات آمده، قوم یهود در یک صبح، 70 پیامبر را کشتند و بعد به امور روزانه پرداختند، که نشاندهندۀ قساوتی است که در آنها نهادینه شده است.
نقش یهود در جریان حق و باطل
حجتالاسلام نخاولی خاطر نشان کرد: آنچه قرآن، مکرر دربارۀ این قوم به آن پرداخته، اول نقش مهمی است که آنها در جریان حق و باطل دارند. مسئلۀ دوم ویژگی یهود است که باعث شده در به تثبیت رسیدن جریان حق در پایان تاریخ تأثیر داشته باشند.این کارشناس دینی در ادامه به اصطلاح «آخرالزمان» و معنای سهگانۀ آن پرداخت و تصریح کرد: اصل معنای آخرالزمان که در کتب پیشین آمده،زمان بعثت رسول اعظم (ص) است. آخرالزمان به معنای دوم، زمان غیبت کبری است و معنای سوم آخرالزمان، روزهای آخر غیبت میباشد. یادآور میشود: ویژه برنامۀ تلویزیونی «توحیدخانه»، در چند قسمت تهیه شده و ساعت 11 هر روز، از شبکۀ یک سیما پخش میشود.
نظر شما