انیمیشن «الیو» از کمپانی پیکسار در اولین آخر هفته اکران ۲۱ میلیون دلار در ۳۷۵۰ سالن سینما فروخت و در رتبه سوم جدول فروش هفتگی قرار گرفت. این بدترین شروع تاریخ مدرن کمپانی پیکسار محسوب میشود.
«الیو» داستانی ماوراءالطبیعه داستان پسری یازدهساله به نام «الیو سولیْس» را روایت میکند که بهطور تصادفی به عنوان نماینده زمین در یک سازمان بینکهکشانی انتخاب میشود. او که پسری خیالپرداز و درونگراست، ناگهان وارد دنیایی از موجودات بیگانه، مسئولیتهای بزرگ و پرسشهای هویتی میشود. این اثر فانتزی و ماجراجویانه با لحن کودکپسند اما عمیق، مضامینی چون پذیرش تفاوتها، پیدا کردن جایگاه خود و قدرت درونی را بررسی میکند و با ترکیب طنز، احساسات و تخیل، تجربهای الهامبخش برای مخاطبان کودک، نوجوان و خانوادهها رقم میزند. دیدن این انیمیشن برای زیر ۸ سال توصیه نمیشود.
این انیمیشن محصول کشور استرالیا و در ژانر انیمیشن ، فانتزی میباشد و به کارگردانی Danny Philippou در سال ۲۰۲۴ ساخته شده است. در انیمیشن الیو بازیگرانی چون Alexandra Jensen، Alexandria Steffensen، Ari McCarthy و... به ایفای نقش پرداخته اند.
پیش از این انتظار میرفت که «الیو» افتتاحیهای بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار را در آمریکا به ثبت برساند. این فیلم که هزینه تولیدش ۱۵۰ میلیون دلار بوده است، در خارج از آمریکا هم تنها ۱۴ میلیون دلار فروش داشته و به مجموع فروش افتتاحیه فاجعهباری معادل ۳۵ میلیون دلار در سطح جهان رسیده است.
رکورد پیشین بدترین شروع پیکسار فیلم «المنتال» در سال ۲۰۲۳ بود که کار خود را با ۲۹.۶ میلیون دلار فروش داخلی و ۴۴.۵ میلیون دلار فروش جهانی آغاز کرد. با این حال، آن فیلم در ادامه با استقبال مخاطبان در گیشه دوام آورد و در نهایت با ۱۵۵ میلیون دلار فروش داخلی و ۴۹۶ میلیون دلار فروش جهانی به کار خود پایان داد. هر چند این آمار فاصله بسیار زیادی با موفقترین محصولات پیکسار همچون «داستان اسباببازی»، «شگفتانگیزان» و «در جستوجوی نمو» داشت اما با توجه به آن شروع فاجعهبار، یک آمار قابل احترام بهنظر میرسد. استودیو پیکسار امیدوار است که «الیو» هم مسیر مشابهی را دنبال کند چون این انیمیشن در نظرسنجیهای سینمااسکور درجه عالی A و در سایت راتن تومیتوز میانگین ۸۵ درصد نظر مثبت را جلب کرده است که هر دو نشاندهنده کیفیت بالای فیلم هستند.
با این وجود شروع ناامیدکننده «الیو» چالشهای پیش روی پیکسار را برجسته میکند. این کمپانی سال گذشته انیمیشن رکوردشکن «درون و بیرون ۲» (۱.۶۹ میلیارد دلار فروش) را روانه بازار کرد، اما سالهاست که موفقیتهای اصلیاش بهواسطه فیلمهای دنبالهدار رقم میخورند و نتوانسته داستان اریجینال جدیدی را با موفقیت تجاری بزرگ روانه بازار کنند. انیمیشنهای اریجینال در دوران پس از همهگیری همگی در گیشه با مشکل مواجه شدهاند و این قضیه بهویژه در مورد انیمیشنهای پیکسار صدق میکند.
نظر شما