۳ تیر ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۱۰۷۶۹۳۲

حکیم و عالمی متواضع

حسین رمضانی حسین‌آباد، عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام دانشکده الهیات، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران

در وصف سیمای علمی شخصیت مرحوم استاد حشمت‌پور عزیز، بدون گزافه‌گویی می‌توان ابراز کرد که وی جامع معقول و منقول بود...

حکیم و عالمی متواضع
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نکته مهم جدای از افشای فضیلت‌های علمی و عملی استاد، اشاره به نکته‌ای اساسی درباره مسیر علمی و عملی و کارویژه‌ای است که حشمت‌پور عزیز با آگاهی و تعهد و خلوص ‌نیت و با دقت و وسواس ‌خاطر فراوان، سالیان متمادی عمر شریف خود را صرف آن کرد؛ و این امر مهم‌ترین درسی است که زندگی علمی و عملی آن فقید سعید به ما جویندگان معارف قرآن و برهان و عرفان و متعاطیان علوم دینی، حِکمی و فلسفی می‌دهد.

در وصف سیمای علمی شخصیت مرحوم استاد حشمت‌پور عزیز، بدون گزافه‌گویی می‌توان ابراز کرد که وی جامع معقول و منقول بود. این معنا با مرور زندگی‌نامه علمی او و بررسی مسیر علمی و عملی پیموده ‌شده توسط وی در حوزه علمیه خراسان و سپس در حوزه علمیه قم در طول پنج دهه گذشته مشهود است. با وجود این جامعیت علمی، انتخاب مرحوم استاد حشمت‌پور عزیز آن بود که پس از دوران تعلم و تدرّس و نیز در حین آن، عمر و وقت شریف خود را یکسره در راه تعلیم و تدریس متون حکمت و فلسفه اسلامی به طلاب و دانشجویان مصروف داشت.

استاد مرحوم حشمت‌پور در مقام تعلیم و تدریس متون حکمت و فلسفه اسلامی نیز بسان مقام تعلّم و تدرّسش، جامع بود؛ او استاد ممتاز و جامعی بود که تمام مراتب و ابواب حکمت و فلسفه در معنای عام و سنتی آن یعنی الهیات، ریاضیات و طبیعیات را مطالعه و تدریس کرد. این سطح از جامعیت در شخصیت علمی استاد مرحوم حشمت‌پور، محصول سال‌ها ممارست او برای فهم مفاد متون حکمی و فلسفی بود و همین ویژگی موجب شده بود نه‌ تنها نزد طلاب و دانشجویان بلکه حتی نزد استادان حکمت و فلسفه به‌عنوان مرجعی برای فهم و تفسیر مطالب غامض شناخته شود و فهم و تبیین او، معیار سنجش مفاد و مرادات متون مشکل حکمت و فلسفه باشد.

آنچه به‌عنوان درس اساسیِ کلیت مسیر علمی آن بزرگوار فقید می‌خواهم به آن اشاره کنم، تأکید او بر فهم صحیح سنت عقلی اسلامی با اتکا بر فهم صحیح و دقیق و عمیق متون است. استاد مرحوم حشمت‌پور با بهره‌گیری از همه ظرفیت دانشی خود آنچنان متون حکمی و فلسفی و به‌خصوص آثار شیخ‌الرئیس را معنا و تفسیر کرده که در ابراز و آشکارسازی ظاهر و باطن متن، هیچ مقدمه و نکته‌ای که درک متن و معنای آن بدان وابسته است، فروگذار نشده است. این میزان از قدرت در فهم و اشراف بر بیان ظاهر و تفسیر باطن متون حکمی و فلسفی در او ـ اگر نگوییم بی‌نظیر ـ نادر النظیر است.

تمرکز آن فقید سعید بر فهم و تبیین متون به‌همراه عزم و خلوص نیتش برای خدمت به جویندگان معارف دین و حکمت و فلسفه موجب شده بود روح و ضمیر نورانی‌اش، به اذعان خودش و اعتراف آشنایان با او، مطلع اشراق برخی معانی در مقام فهم و تبیین و تفسیر متون حکمت و فلسفه باشد.

البته او تعلیم و تدریس حکمت و فلسفه را با لحاظ ویژگی‌هایی که یاد شد، به‌مثابه خدمت علمی خود به دانش‌پژوهان و جویندگان معارف الهی قلمداد می‌کرد. شاید بر اساس همین باور بود که با وجود حضورش در دانشگاه، ولی پایگاه اصلی اثرآفرینی علمی و تعلیم و تدریسش را حوزه علمیه قرار داده بود و تا پایان عمر شریف و بابرکتش بر این نهج و نمط استوار ماند.

مرحوم استاد حشمت‌پور در مقام عمل و سلوک عملی خود، متأثر از معارف والایی که در فکر و ذهن و ضمیر خود اندوخته بود، به‌ حقیقت نفسی مهذَّب از رذائل و محلای به فضائل اخلاقی و معنوی یافته بود. در وصف فضیلت‌های اخلاقی و معنوی او، سخن فراوان است.

آنچه در منظومه ملکات اخلاقی آن انسان کریم، برای این حقیر بیش از همه، خیره‌کننده و جذاب بود، مجاهدت مستمر علمی، ساده‌زیستی، تواضع و روحیه یاری‌گری و احسان به دیگری در او بود.

این حقیر، هر گاه او را دیدم، چه در حوزه علمیه (به ‌خصوص مدرسه آیت‌الله بروجردی(ره)) و چه در دانشگاه قم و چه در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، در حال مطالعه و نوشتن حاشیه بر کتاب یا نگارش یادداشت در دفتری بود که همراه داشت.

همچنین هر گاه چه در مدرسه آیت‌الله بروجردی و چه در دانشگاه قم، توفیق حضور به محضر مبارکش را می‌یافتم، با گشاده‌رویی خاص به خود پذیرا و یاریگر بود. ساده‌زیستی او و پرهیزش از عناوین و ظواهر خالی از حقیقت و معنا، در ذهن و ضمیر بنده همواره نشانی از روح فرازیافته او از تعلقات این دنیای فانی بود.

او به‌ حقیقت معنا اهل تواضع بود و به مصداق آن حدیث شریف که «مَن تَوَاضَعَ لِلّهِ رَفَعَهُ الله» یعنی «هر آن کس که برای خدا تواضع کند، خداوند او را رفعت مقام و منزلت می‌بخشد»، در چشم آن‌هایی که او را شناختند، مقامی والا و رفیع یافت.

عاش سعیداً و مات سعیداً

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha