در این برنامۀ تلویزیونی که از شبکۀ یک سیما پخش شد، حجتالاسلام نخاولی به تبیین موضوع «پیشبینی قرآن از تقابل جبهۀ اسلام و یهود و آیندۀ این تقابل» پرداخت.
علت تکرار قوم یهود در قرآن
حجتالاسلام نخاولی با اشاره به تأکیدات مکرر قرآن کریم درباره قوم یهود، گفت: دلیل این تکرارها، نقشآفرینی یهود در تحولات آخرالزمان است.
باوجود جمعیت اندک یهودیان در جهان ـ که بر اساس آمار بین ۱۷ تا ۲۰ میلیون نفر برآورد شدهاند و در مقایسه با جمعیت بیش از ۲ میلیاردی مسلمانان، رقم بسیار ناچیزی به شمار میروند ـ اما قدرت و نفوذ گستردهای در جهان دارند که قرآن، به آن اشاره کرده است.
وی افزود: در سورۀ مائده که در زمان حضور جمعیت بسیار اندک یهود در حجاز، نازل شده و تعداد آنان به کمتر از هزار نفر میرسید، قرآن کریم به طور مفصل به آنان پرداخته است. این حجم از توجه نشان میدهد که مسئلۀ یهود تنها مربوط به یک دورۀ خاص، نیست.
ویژگیهای دائمی قوم یهود در قرآن
نخاولی با تأکید بر اینکه قرآن کتابی فرازمانی است، بیان کرد: ویژگیهایی که قرآن برای قوم یهود برمیشمارد، محدود به تاریخ و زمان خاصی نیست، بلکه این ویژگیها دائمی است؛ از جمله ویژگیهایی که قرآن برای یهود ذکر میکند به آتشافروزی آنها بازمیگردد. دیگر ویژگی مالاندوزی آنها بهویژه از راه حرام است و ویژگی سوم، به دشمنی دیرینۀ آنها با بشریت، مربوط میشود.
کتاب مقدس یهود و نگرش آن به غیریهودیان
این کارشناس علوم دینی به کتاب مقدس یهودیان اشاره و خاطرنشان کرد: یهودیان خود را «بشر واقعی» و دیگران را «شبهانسان» میدانند. آنان در کنار کتاب مقدس خود یعنی «عهد عتیق»، متنی دیگر به نام «تلمود» دارند که بهعنوان شریعت شفاهی یهود شناخته میشود. «عهد عتیق» بیشتر مبنای تاریخی و روایی یهودیان را بیان میکند، اما منبع اصلی عملکرد آنان، «تلمود» است.
نخاولی افزود: در آغاز تلمود آمده است که خداوند سه دسته انسان آفریده است، یک دسته انسانهای واقعی که همان فرزندان اسرائیل هستند؛ دستۀ دوم انساننماهایی که در اصل حیواناند، ولی اگر سلطۀ بنیاسرائیل را بپذیرند، «حیوانات مفید»، محسوب میشوند. دستۀ آخر حیوانات موذیاند که نه یهودیاند و نه آنان را به رسمیت میشناسند. در این کتاب تأکید شده است که این دسته باید به ارزانترین شیوه کشته شوند. در کتاب اشعیای یهودیان نیز، این مطالب آمده است.
جنایت یهود در طول تاریخ
حجتالاسلام نخاولی با اشاره به سابقۀ جنایتهای بیسابقۀ قوم یهود در طول تاریخ، اظهار داشت: در کتاب یوشع از عهد عتیق آمده است که او نیزهاش را بلند کرد و فرمان داد تا زمانی که نیزهاش پایین نیامده، باید تمام شهر را نابود کنند. سپس در ادامۀ کتاب آمده است که هیچ زن، کودک، مرد، پیر یا جوان، حتی حیوان و درختی باقی نماند، مگر آنکه همه را از بین بردند و سوزاندند.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به دیدگاه یهود نسبت به غیر یهود، تصریح کرد: آنها هیچگونه تعهدی نسبت به مال و جان دیگران در خود احساس نمیکنند و ادای دین مالی سایر افراد را بر خود واجب نمیدانند؛ زیرا به فرمودۀ قرآن، قوم یهود معتقدند که هیچ مسئولیتی در قبال دیگران ندارد: «لَیْسَ عَلَیْنَا فِی الأُمِّیِّینَ سَبِیلٌ»، یعنی برای ما (پیروان تورات) به هر وسیله خوردن مال امیّان (غیر اهل تورات)، گناهی ندارد.
منابعی برای شناخت قوم یهود
این کارشناسی علوم قرانی در ادامه به منابعی برای شناخت یهود اشاره و عنوان کرد: کتاب «یوشع»، کتاب «اشعیا» و کتاب مربوط به عهد عتیق، از جمله کتبی هستند که جنایات یهود را ذکر میکنند. صحبتهای خاخامهای یهود و نیز کتابهای مورخان نوین که یهودی هستند و دست یهود را فاش کردهاند، مانند کتاب «ده اشتباه تاریخی اسرائیل» منابع خوبی برای شناخت یهود به شمار میروند؛ البته از همۀ اینها مهمتر، سخنان خدا در آیات قرآن درباره قوم یهود و سپس بحثهای روایی اهلبیت (ع) است.
فتنۀ بنیاسرائیل در بعد جهانی است
این استاد حوزه علمیه در پاسخ به پرسش کارشناس برنامه، دربارۀ پیشبینی قرآن دربارۀ درگیری جبهۀ اسلام با قوم یهود و آیندۀ این تقابل، به تفسیر آیات ابتدایی سورۀ مبارکه «اسراء» پرداخت و گفت: در این سوره، خدا به درگیری میان ایرانیان و یهودیها پرداخته و میفرماید: «وَقَضَیْنَا إِلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا» و هشدار میدهد که فتنهای بزرگ در راه است، فتنهای که محور آن، قوم یهود است و ابعاد آن، جهانی است.
وی تصریح کرد: اگر مقصود از دو مرحله فساد، تنها منطقۀ فلسطین باشد، باید دانست که یهود در همان منطقه، هزاران بار جنایت مرتکب شده و بهصورت عادی پیامبران را به شهادت میرساندند؛ بنابراین، تکرار عدد «دو بار» در آیه، به دو فتنۀ بزرگ و فراگیر در سطح جهانی، اشاره دارد.
نخستین شکست یهود
حجتالاسلام نخاولی در ادامه با استناد به آیۀ «فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَّنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیَارِ...»، یادآور شد: تعبیر «خلال الدیار» به معنای سوراخ، سوراخشدن شهرهاست که میتواند به پناهگاههای زیرزمینی اسرائیل اشاره داشته باشد که مسلمانان آن را از بین میبرند.
در این آیه، وعدۀ نابودی یهود در مرحلۀ اول، داده شده است.
وی افزود: در ادامۀ آیات آمده است: «ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَأَمْدَدْنَاکُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَجَعَلْنَاکُمْ أَکْثَرَ نَفِیرًا». این بخش به فساد دوم قوم یهود اشاره دارد.
وعدۀ نهایی؛ غلبۀ بندگان صالح
حجتالاسلام نخاولی، با اشاره به آیۀ هفت سورۀ «اسرا» که دربارۀ مرحلۀ نهایی درگیری است، خاطرنشان کرد: قرآن در اینجا وعده میدهد که بهوسیلهٔ بندگان صالح، ریشۀ شرک، جور و ظلم یهود کنده خواهد شد. این وعده مربوط به مرحلۀ آخر فتنۀ یهود است که فتنهای جهانی است و بندگان صالح خدا، سرکوبگر آن فتنه هستند و مرکز آن، فلسطین است.
وی ادامه داد: خدا وعده داده که بندگان صالح بار اول غلبه میکنند و وارد مسجدالاقصی میشوند. این پیروزی قبل از ظهور امامزمان (عج) است؛ زیرا طبق آیه، آنان «دوباره» وارد مسجد میشوند و این نشان میدهد که ورود نهایی، پس از پیروزی مؤمنان و به دست امامزمان (عج)، صورت میگیرد.
این کارشناس علوم دینی در پایان، با تأکید بر اینکه امامزمان (عج) فتنۀ دوم را سرکوب خواهد کرد و شکست در قاموس آن حضرت راه ندارد، خاطرنشان کرد: اما خداوند برای تحقق این وعده، نیازمند کسی نیست.
چنانکه در قرآن آمده: «وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَانتَصَرَ مِنْهُمْ»؛ اما این فرصت را به مؤمنان داده تا در مسیر حق قرار گیرند، در میدان مبارزه رشد کنند و نور ایمان را در جهانگسترش دهند که «وإن لک فی الجنة درجات لا تنالها إلا بالشهادة.»
نظر شما