معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: امسال کف شهریه را افزایش دادیم تا کیفیت آموزشی لطمه نخورد.

معنی لاکچری یعنی در مدرسه طلا باشد/ فقط ۲ درصد مدارس غیردولتی، شهریه بالای ۹۰ میلیون می‌گیرند
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی ضمن بیان این مطلب در پاسخ به این که اختلاف شهریه در میان مدارس غیردولتی تا چه اندازه است، گفت: در حال حاضر شهریه ۷۴ درصد از مدارس ما زیر ۳۰ میلیون تومان است. به همین خاطر ما امسال کف شهریه هم لحاظ کردیم. کیفیت مدارس، تحول در کلاس درس، ارتقای کیفیت آموزشی و رویکردهای پرورشی و تربیتی در مدارس غیردولتی و کاهش ساعت کاری معلمان به ۳۰ ساعت برای ما خیلی مهم هستند. امسال کف شهریه را افزایش دادیم که مدارس پایین‌تر از آن را نپذیرند. پایین‌تر از این به کیفیت آموزشی لطمه می‌زند. بخشی از چالش‌های مربوط به شهریه هم بیرون از آموزش پرورش است. مثلا آموزش پرورش دخالتی در افزایش اجاره بها ندارد. ولی ما متاثر از این موضوع هستیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه شما پیشتر اعلام کرده بودید، شهریه حدود ۷۰ درصد مدارس غیردولتی زیر ۳۰ میلیون تومان است. شهریه آن ۳۰ درصد دیگر بر چه اساس حساب می‌شود؟ گفت: شهریه حدود دو درصدشان، بالای ۹۰ میلیون تومان است، بقیه‌شان بین ۳۰ تا ۸۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند. این‌ها مربوط به الگوهایی است که ما هرساله ابلاغ می‌کنیم. بخشی مربوط به برنامه‌ی درسی و فوق برنامه می‌شود. در مدارس مختلف با توجه به اینکه آیتم‌ها متفاوت است، مثلاً اگر یک مجموعه‌ای فضای بسیار خوب، امکانات و تجهیزات بسیار خوب داشته باشد، شهریه بالاتری دارد. این عددهای دو درصدی که عرض کردم مربوط به مدارسی است که دارای آزمایشگاه خوب، سالن تربیت بدنی خیلی خوب، فضای آموزشی خیلی خوب، فضای تربیتی بسیار مناسب، دارای نیروی انسانی خوب از حیث سطح سواد و روش‌های آموزشی و کیفیت آموزشی بسیار مناسب هستند. هر سال بر اساس همین آیتم‌ها، شهریه‌ها لحاظ می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که در ذهنیت بیشتر مردم چنین مدارسی، لاکچری تلقی می‌شوند، آیا این ذهنیت درستی است؟ گفت: از این نوع مدارس در بین مدارس دولتی هم زیاد داریم. مدارس دولتی عادی، مدارس ایثارگران، مدارس نمونه دولتی و مدارس استعدادهای درخشان از همین ظرفیت برخوردار هستند. مدارسی داریم در استان‌های مختلف که شبیه یک دانشگاه است و مدرسه عادی دولتی هم هستند. این که بعضی این‌ها را لاکچری بنامیم شاید شایسته نباشد.

وی افزود: در حوزه آموزش و تربیتی هر چقدر امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی برای بالندگی و رشد این مجموعه‌ها اضافه کنیم کار خوبی است. لاکچری به معنای چیزی است که به آن نیازی نباشد. مثلاً اگر ما امروز در مدارس غیردولتی را طلاکوب کنیم، لاکچری است.

همین سند تحول بنیادین در همه حوزه‌ها ورود دارد. دانش‌آموز با شایستگی‌ها و استعدادهای اعتقادی، اخلاقی و علمی می‌خواهد.

محمودزاده افزود: سند تحول بنیادین از دانش‌آموز و معلم آن انتها را می‌خواهد. برای ورود به چنین شرایطی نیازمند امکانات هستیم، نیازمند ابزار و بسترهای لازم هستیم، چه در محتوای کتاب‌های درسی، چه در امکانات، چه در تجهیزات، چه در نیروی انسانی. مثلاً اگر یک روز برویم داخل همان مدرسه‌ای که اسمش را لاکچری گذاشتید، چه چیزی از آن لاکچری است که نباید باشد؟ اگر چیزی در مدرسه قابل حذف شدن باشد، آن وقت اسمش را لاکچری بگذاریم. تازه باید تشکر کنیم که این فضا را ایجاد کرده است. همه مدرسه‌ها باید بروند به آن سمتی که بهترین‌ها را داشته باشند. رسانه نباید ترس و واهمه را برای کسانی که یک چنین فضایی را می‌خواهند ایجاد کنند و دانش‌آموزهایی خوب تربیت کنند، ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha