محمد علی شایان اصل کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به ضرورت اصلاح یارانههای انرژی در شرایط خاص جنگی بدون افزایش قیمت آن و مبتنی بر اصلاح توزیع یارانه انرژی به ازای کد ملی گفت: یکی از اقدامات راهبردی در شرایط جنگی کشور و مبتنی بر مدیریت اقتصاد جنگ، مسئله مربوط به اصلاح یارانههای انرژی مبتنی بر تخصیص یارانه انرژی به نفر به جای قیمتگذاری دستوری انرژی است.
وی در رابطه با اهمیت این اقدام گفت: یکی از مهمترین اقدامات در حوزه انرژی، مسئله مرتبط با توزیع یارانه انرژی در بخش بنزین است. اختصاص سهمیه بنزین به نفر به سازوکاری گفته می شود که در آن به جای این که سهمیه سوخت به خودرو تعلق بگیرد به کدملی اختصاص داده میشود. در این روش، امکان انتقال و فروش سهمیه وجود دارد و یارانه سوخت به صورت مستقیم به هر فرد اختصاص پیدا میکند.
شایان اصل در ادامه افزود: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عنوان راهکاری برای تقویت پدافند غیرعامل و افزایش امنیت انرژی کشور مطرح است. هدف از اجرای این روش این است که به کنترل مصرف سوخت، کاهش قاچاق و مدیریت بهینه منابع انرژی بپردازیم.
این کارشناس انرژی در رابطه با مزیتهای مهم و راهبردی تخصیص یارانه بنزین به کد ملی گفت: مزایای زیادی برای اختصاص سهمیه بنزین به نفر و تخصیص یارانه بنزین به کد ملی مطرح شده است که از آن جمله میتوان به جلوگیری از مصرف بی رویه، کاهش آلودگی محیط زیست، مدیریت بهتر بازار سوخت و افزایش عدالت در توزیع منابع اشاره کرد. اولین و شاید مهمترین خروجی تخصیص یارانه بنزین به کد ملی مبتنی بر ایجاد اقتصاد بهینهسازی و کنترل اختیاری مصرف در بین یارانهگیران است. نکته بسیار مهم این است که در این طرح بالعکس طرحهای افزایش یکباره قیمت بنزین، به هر فرد معادل یک لیتر در روز بنزین تعلق گرفته است و کلیه مصارف سوختی صنعت حملونقل نیز مبتنی بر دو سوخت جایگزین بنزین تعبیه شده است و کلیه خودروهای فعال در صنعت حملونقل صرفا سوختهایی نظیر CNG یا LPG دریافت خواهند کرد و طی شش ماه همه این خودروهای فعال در صنعت حملونقل مجهز به مخزن سوخت دوم میشوند که برای مصارف مرتبط با حملونقل عمومی یا خصوصی میتواند مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین مزیت ویژه این طرح جدا کردن مصرف سوخت توسط اشخاص و صنعت حملونقل است.
وی در پایان گفت: اجرای توامان طرح تخصیص یارانه بنزین به کد ملی و تخصیص یارانه سوخت جایگزین به خودروهای فعال در صنعت حملونقل موجب خواهد شد که اولا تضمین تأمین مستمر و پایدار انرژی برای کشور بدون وابستگی به منابع خارجی و بدون وقفه عرضه به وقوع بپیوندد و از طرف دیگر با تنوع بخشیدن به سبد سوخت و ایجاد صرفه اقتصادی برای بهینهسازی مصرف و کنترل اختیاری مصرف، شاهد کاهش چشمگیر مصرف برای دریافت عواید اقتصادی خواهیم بود.
نظر شما