در سی و نهمین نشست اندیشگاه رضوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بر لزوم بازتعریف رسالت کتابداران در عصر حاضر، تأکید شد.

نیازمند بازتعریف رسالت کتابداران در عصر حاضر هستیم
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

این نشست با حضور طاها حسینی، مربی خلق رشد و تحول‌آفرینی سازمانی و جمعی از مسئولان و کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، چهارشنبه، 18 تیرماه 1404، در محل تالار اندیشگاه رضوی در کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا (ع)، برگزار شد.
طاها حسینی در این نشست، از بحران رهبری به‌ویژه در سطح خود به‌عنوان یکی از بحران‌های موجود در جامعه، نام برد و سپس با محوریت گذری در تاریخ، به دوران حکومت سلطان حسین صفوی و نادرشاه افشار، پرداخت.
وی اراده‌ای بیدار را شرط سازندگی و ماندگاری امپراطوری‌ها دانست و در تعریف بحران هویت گفت: احساس عدم تطابق بین هویت و انتظارات خود یا ارزش‌های اجتماعی را بحران هویت می‌نامند.
سخنران نشست همچنین با ذکر برخی از بحران‌های موجود در جامعه به معرفی و بررسی نمودهای رفتاری بحران هویت در 9 مورد شامل زیستن به سبک بز یهودا، سرگشتگی ارزشی، خستگی دائم از تصمیم‌گیری، اضطراب شدید از آینده، وابستگی شدید به تأیید بیرونی، زندگی بدون فلسفه وجودی، نوستالژی گریز از حال، خستگی از انتخاب‌های بی‌معنا و فرار به سرگرمی افراطی، پرداخت.

چالش‌های سازمانی کتابداران

حسینی در ادامه نشست با محوریت چالش‌های نقش کتابداران، گفت: بی‌توجهی سیاست‌گذاران به نهاد کتابخانه، کمبود منابع مالی و تجهیزاتی، ساختار اداری ناکارآمد و عدم تطابق فرهنگ‌سازمانی بافرهنگ اجتماعی، از جمله چالش‌های سازمانی به شمار می‌آید.
این سخنران افزود: چالش‌های دانشی و مهارتی نیز شامل عقب‌ماندگی دیجیتال عدم آموزش مدیریت منابع دیجیتال، تحلیل داده، اطلاع‌رسانی تعاملی و...، نبود نقشه راه برای توسعه مهارت‌های نوین: عامل دیر رسیدن به تحولات و رقابت با موتورهای جست‌وجو و هوش مصنوعی، می‌شود.
وی، بی‌هویتی شغلی (نقش خاموش در نگاه جامعه)، فرسودگی عاطفی و ذهنی (تکرار روزمرگی‌ها با مخاطب بی‌انگیزه) و بحران معنا در شغل (احساس بیهودگی به دلیل جدی‌نگرفتن دانش اصیل در جامعه) را نیز چالش‌های رفتاری دانست.

ضرورت ایجاد پلی بین کتاب و هویت

حسینی گفت: باتوجه‌به بحران‌های موجود در عصر حاضر، کتابداران در اولین اقدام باید رسالت خود را بازتعریف کنند. همچنین کتابداران باید مربی تفکر انتقادی، نه صرفاً ارجاع‌دهنده منابع باشند. در واقع، آنان باید پرسش‌برانگیز، محرک شک و راهنمای تحلیل باشند.
وی افزود: کتابداران نباید به کاربران بگویند «چه بخوانند» بلکه باید بگویند «چگونه بخوانند و بفهمند»؛ بنابراین، کتابدار آینده، معلمی خواهد بود که به‌جای پاسخ، چراغی از شک در ذهن می‌افروزد.
سخنران نشست، با تأکید بر اینکه کتابداران باید هدایتگری در بحران هویت را در خود شکل دهند، تصریح کرد: همچنین کتابداران باید پلی بین کتاب و هویت خلق کنند، به عبارتی آنان باید درمانگر ذهن‌های خسته، باشند.

کتابداران؛ حافظه زنده جامعه

حسینی از کتابداران به‌عنوان حافظه زنده جامعه نام برد و ادامه داد: در عصر فراموشی و قطع حافظه تاریخی، کتابدار کسی است که روایت‌ها را زنده نگه دارد.
وی با محوریت معماری معنا، گفت: کتابداران در دنیای پر از محتواهای سطحی، فضا باید خلق کنند؛ فضایی برای درنگ، ژرف‌نگری، مکاشفه و گفت‌وگو. در مجموع، کتابداران باید کتابخانه را از انبار کتاب و اسناد، به زیست‌بوم اندیشه تبدیل کنند.
این سخنران با تأکید بر اینکه رسالت کتابداران ساخت انسان‌هایی است که می‌دانند چگونه بفهمند، چگونه انتخاب کنند و چگونه خود را بازآفرینی کنند، به نکاتی با محوریت اینکه چگونه کتابداران می‌توانند جرقه نجات یک ملت باشند، اشاره کرد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha