سازمان غذا و دارو نسبت به تبلیغات گمراه‌کننده قطره‌های چشمی در فضای مجازی هشدار داد.

هشدار سازمان غذا و دارو: تبلیغ غیرمجاز قطره‌های چشمی در فضای مجازی
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

دکتر ندا کاظمی‌نیا، کارشناس دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو، درباره تبلیغات غیرمجاز برخی قطره‌های چشمی در فضای مجازی هشدار داد و گفت: به تازگی برخی سایت‌ها و صفحات با عنوان‌هایی نظیر "درمان معجزه‌آسای پیرچشمی" اقدام به ترویج استفاده از فرآورده‌هایی کرده‌اند که حاوی پیلوکارپین ۱.۲۵ درصد هستند و صرفاً با تنگ کردن مردمک چشم، موجب بهبود موقت دید نزدیک می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه این قطره‌ها درمانی برای پیرچشمی محسوب نمی‌شوند، افزود: استفاده مکرر و خودسرانه از این داروها ممکن است با عوارضی مانند افزایش خطر جداشدگی شبکیه، تاری دید، سردرد شدید، اسپاسم پلک، التهاب و حساسیت‌های چشمی همراه باشد.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، کاظمی‌نیا هشدار داد: مصرف پیلوکارپین بدون بررسی دقیق فشار داخل چشم می‌تواند علائم گلوکوم (آب‌سیاه) را تشدید کند. همچنین ممکن است در نور کم، اختلال بینایی یا کاهش تمرکز دید ایجاد شود.

وی افزود: پیرچشمی یک پدیده طبیعی مرتبط با افزایش سن است و درمان آن تنها از طریق عینک، لنز یا روش‌های جراحی مانند لیزر امکان‌پذیر است. بنابراین، نباید به تبلیغات اغواکننده و غیرعلمی در فضای مجازی اعتماد کرد.

این کارشناس تأکید کرد: مصرف هرگونه قطره چشمی باید صرفاً زیر نظر پزشک متخصص چشم و پس از معاینه دقیق انجام شود. مردم باید از خرید اینترنتی دارو بدون مشورت با پزشک یا داروساز پرهیز کنند و صرفا از داروخانه‌های معتبر اقدام به تهیه دارو نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha