مصطفی آذرکیش امروز در افتتاحیه دوره کشوری توانمندسازی نیروی انسانی در مشهد با اشاره به اهمیت تسلط بر روشهای نوین و خلاقانه اظهار کرد: وقتی صحبت از تحول در فرآیند آموزش و یادگیری میشود، منظور تغییر اساسی و بهبود چشمگیر در روشها و ابزارها است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش آنلاین و بستههای تعاملی از جمله مؤلفههای ضروری برای ادغام فناوریهای مدرن در نظام آموزشی هستند.
وی ادامه داد: سند تحول بنیادین بر اصلاح روشهای تعلیم و تربیت با تمرکز بر رویکردهای خلاقانه، نوآورانه، کار تیمی و تفکر انتقادی، با در نظر گرفتن نقش الگویی معلمان تاکید دارد.
آذرکیش با اشاره به اهداف دوره حاضر که به عنوان «توانمندسازی منابع انسانی» نامگذاری شده است، افزود: امروز صحبت از سرمایه انسانی است، چراکه این حوزه میتواند سایر سرمایهها را نیز وارد عرصه کند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: تغییرات در محتوای آموزشی نیز در این همایش آموزشی دو روزه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به شرایط کنونی کشور از توجه و حمایت جدی وزیر آموزش و پرورش برای برگزاری دوره تربیت مدرس قدردانی و تأکید کرد: این دوره با سایر دورههای ضمن خدمت تفاوت چشمگیری داشته و بر یادگیری و آموزش مشارکتی تمرکز دارد.
آذرکیش همچنین به توجه ویژه رییس جمهور به توسعه فضاهای آموزشی، رفع محرومیت از محیطهای آموزشی و بهبود کیفیت آموزش اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور تنها دو ساعت پس از اعلام آتشبس، پیگیر روند آموزش و پرورش بوده و بر اهمیت این حوزه تأکید کرده است، اکنون در فضایی مملو از توجه و حمایت از آموزش و پرورش قرار داریم.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش برنامه تحول را یک تلاش عمیق و اساسی توصیف کرد که نیازمند کار دقیق است و تاکید کرد که تمرکز اصلی شامل بهبود کیفیت آموزشی، ارتقای عدالت و توسعه مهارتها است، هدف نهایی این است که مدارس به کانونهای پیشرفت و توسعه کشور تبدیل شوند.
وی گفت: پارسال دستورالعملهایی برای اجرای الگوی مدرسه ای در تراز سند تحول بنیادین تهیه شده است که راهکارهای عملی برای اقدامات مهم را مشخص میکند.
ناچار به انجام تحول اساسی در آموزش و پرورش هستیم
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم با اشاره به تحولات صورت گرفته، رشد تکنولوژی و بایستههای دنیای جدید گفت: برای جلوگیری از دست دادن مرجعیت آموزشی و تربیتی ناچار به انجام تحول اساسی در نظام آموزشی هستیم.
رضوان حکیمزاده با تأکید بر اهمیت تحول در نظام آموزشی به چالشهای جدید معلمان نیز اشاره و اظهار کرد: در گذشته معلم از اعتبار علمی بالایی برخوردار بود اما با ظهور رقبای جدی مانند هوش مصنوعی نیاز به بازنگری و تحول جدی است.
به اعتقاد وی اگر تحول لازم ایجاد نشود مرجعیت آموزشی و تربیتی و اثربخشی تضعیف میشود و هر چند از دست دادن مرجعیت آموزشی مهم است اما از دست دادن مرجعیت تربیتی میتواند به کاهش تأثیر بر دانشآموزان منجر شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به نقش کلیدی معلمان در تحقق تغییرات اشاره کرد و گفت: کارکرد معلم باید از حالت سنتی به سمت رویکردهای نوین و مشارکتی حرکت کند.
حکیمزاده با ابراز خرسندی از اهتمام ویژه رئیسجمهور و وزیر در راستای تحول آموزش و پرورش اظهار کرد: مبنای ما برای تحول، مدرسه تراز سند تحول بنیادین است و این سند باید بهعنوان راهنما و ملاک اصلی عملگرایی قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: به دنبال ماه مهر متفاوتی هستیم تا دانشآموزان و والدین با ورود به مدرسه تغییرات و کیفیت جدید آموزش را احساس کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش همچنین اهداف محوری تحول در آموزش و پرورش ابتدایی را توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزشی و تقویت هویت و احساس تعلق دانشآموزان به محیط مدرسه و جامعه اعلام کرد و افزود: تلاش ما این است که دانشآموزان حس تعلق عمیق به مدرسه داشته باشند و بتوانند از امکانات آموزشی بهرهمند شوند.
حکیمزاده گفت: هر چقدر برنامهریزی را با مشارکت همکاران انجام دهیم و برنامهها را از بالا به پایین طراحی نکنیم، به نتایج مثبت و بهتری دست خواهیم یافت.
وی همچنین با برشمردن تجربیات موفق برخی کشورها گفت: ما نیز باید از این تجربیات درس بگیریم و تمرکز خود را بر روی ارزشهای انسانی و تربیتی بگذاریم؛ حفظ کرامت کودکان، مشارکت خانواده، نقش الگویی معلم و استفاده از روشهای نوین آموزشی باید در محیطهای یادگیری پویا و خلاق مورد توجه ویژه قرار گیرد.
گفتنی است؛ دوره کشوری توانمندسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش از امروز شنبه برای مدت دو روز در مشهد آغاز شد.
نظر شما