سومین قسمت از فصل دهم برنامه تلویزیونی «توحیدخانه»، از تولیدات مشترک مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و شبکه یک سیما، میزبان حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد نظافت یزدی، رئیس مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) و عضو شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان، بود.

سردار کربلا؛ الگوی مقاومت و  روحیه حماسی ملت ایران
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

این کارشناس دینی در ویژه‌برنامه «توحیدخانه» که با محور «عاشورا، حماسه و مقاومت» از شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود، ابعاد و زوایای مختلف شخصیت سردار بزرگ کربلا، حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) را، در زمینۀ مقاومت، وفاداری، ولایت‌مداری، ایثار و... بررسی کرد.

قمر بنی‌هاشم، الگوی اهل ایمان

حجت الاسلام نظافت، با اشاره به نقش حضرت عباس (ع) در تقویت روحیۀ حماسی و مقاومت ملت ایران، گفت: حضرت ابوالفضل (ع) در میان شهدای کربلا درخشش خاصی دارد و اوصافی که برای ایشان از زبان اهل بیت (ع) بیان شده، جایگاه ویژۀ او را نشان می‌دهد.
وی افزود: در روایات آمده که حضرت عباس (ع) شهیدی است که همه شهدا در روز قیامت به او غبطه می‌خورند و این امتیازات باعث شده که حضرت ابوالفضل (ع) به عنوان الگوی اهل ایمان و مجاهدان، قرار بگیرد.
این کارشناس دینی، با تأکید بر اینکه خدا بی‌حساب به کسی مقام نمی‌دهد، تصریح کرد: حضرت ابوالفضل (ع) از آزمایش‌های مختلفی عبور کرد و شایستۀ این مقام شد.
با ربوبیت خدای متعال، مقبرۀ حضرت ابوالفضل (ع) جدا شده تا در میان شهدا گم نشود و نقش‌برجستهٔ خود را در تاریخ، ایفا کند.

حضرت عباس (ع) علامه بود

عضو شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره ویژگی‌های حضرت عباس (ع) تصریح کرد: قمر بنی‌هاشم (ع) هیچ‌گاه خود را رقیب فرزندان حضرت زهرا (س) ندانست و همواره می‌گفت: جانم فدای ایشان باد.
وی افزود: حضرت عباس (ع)، با اینکه از نظر علمی، دارای مرتبۀ اجتهاد و علامه بود، تنها یک خطبه در بالای کعبه از ایشان نقل شده که خطبه‌ای با مضامین بلند است؛ زیرا بر این باور بود که باید پابه‌رکاب باشد و تا امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هستند، وی نباید سخن بگوید و خود را، نشان بدهد.
نظافت، مشکل مخالفان اهل‌بیت را، حسادت دانست و اظهار داشت: همان‌گونه که قرآن می‌فرماید: «َأمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَی مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ...»، یعنی به اهل‌بیت (ع) و انبیا، حسادت می‌ورزند.
ازاین‌رو، رفتار حضرت ابوالفضل (ع) بسیار ارزشمند است و البته در دامن مادری پرورش‌یافته که خود را هیچ‌گاه هم ردیف حضرت زهرا (س) نمی‌دانست.
بسیار مهم است که هر کسی در این دنیا جایگاه خود را بداند و در همان جایگاه قرار بگیرد.

عبد صالح خدا

نظافت، با اشاره به اینکه «عبد» بودن اولین توصیفی است که از حضرت عباس (ع) در زیارت ایشان آمده، تأکید کرد: این همان توصیفی است که هنگام سلام نماز دربارۀ حضرت رسول (ص) می‌گوییم و ایشان را عبد و سپس رسول می‌دانیم.
این مقام، مقام والایی است؛ زیرا کسی که عبد خداست، عبد شهوت و مقام و دنیا نیست. در زیارت، سپس حضرت عباس (ع) را صالح یعنی کسی که آن‌قدر عمل صالح انجام داده که صلاح در او نهادینه شده، توصیف کرده‌ است.

عزاداری برای سیدالشهدا (ع) زندگی‌ساز است

نظافت با بیان این که، ائمه(ع) حکیم بودند و نیاز به عزاداری ما ندارند، بلکه خواسته‌اند ما با عزاداری، زندگی خود را دینی کنیم، خاطرنشان کرد: ویژگی برجستۀ حضرت عباس (ع)، وفاداری است و اگر وفاداری در زندگی ما جا بیفتد، دنیا و آخرت ما را، آباد خواهد کرد.
وی، اضافه کرد: دین آمده تا زندگی ما را درست کند و تا زندگی ما درست نشود، آخرت ما درست نخواهد شد، زیرا نسبت دنیا و آخرت، یک نسبت این‌همانی است.

مؤلفه‌های شخصیتی حضرت ابوالفضل (ع)

حجت‌الاسلام نظافت، با اشاره به مؤلفه‌های شخصیتی حضرت ابوالفضل، یادآور شد: زیارت حضرت ابوالفضل (ع) که از ناحیه امام معصوم (ع) به دست ما رسیده، اوج ویژگی‌های ایشان را نشان می‌دهد.
از ویژگی‌های قمر بنی‌هاشم (ع) در آن زیارت‌نامه، اطاعت ایشان از خدا و رسول و ائمه (ع) است، اطاعتی سرشار از شوق و عشق و بااخلاص تمام که نشان‌دهندۀ معرفت آن حضرت به توحید و نبوت و امامت، است.
این کارشناس علوم دینی، خیرخواهی و دلسوزی را ویژگی دیگر حضرت عباس (ع) برشمرد و افزود: حضرت عباس (ع) حتی برای مخالفانش نیز دلسوز بود تا شاید کسی نجات یابد.
حضرت ابوالفضل (ع) همچون ائمه اطهار (ع) از کشته‌شدن مخالفان خوشحال نمی‌شدند؛ بلکه در پی هدایت‌کردن مردم برای نجات آنها بودند؛ لذا جهاد تبیین داشتند.
وی با تأکید بر اینکه، حضرت ابوالفضل (ع) هنگام آب‌آوردن دشمن را موعظه کرد، ادامه داد: حضرت عباس (ع) نهایت جهد و کوشش خود را به کار گرفت و این، نشان وفاداری ایشان است. مواسات ابوالفضل (ع) با امام حسین (ع) وقتی به یاد تشنگی امام (ع) افتاد و آب ننوشید، الگوی پرجاذبه‌ای برای عالم است.

نسبت تاسوعا و عاشورا

عضو شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان، سپس به تبیین نسبت تاسوعا و عاشورا پرداخت و اظهار داشت: رد امان‌نامه در شب عاشورا و نیز تصمیم یاران به ماندن با حضرت در آن شب، بسیار مهم است.
هنگامی که اصحاب تصمیم به ماندن گرفتند، امام حسین (ع) جایگاه آنها در بهشت را به ایشان نشان داد و این‌گونه بود که هیچ‌گونه ترس، سستی و عقب‌نشینی در یاران سیدالشهدا (ع) مشاهده نمی‌شد؛ زیرا وقتی تصمیم الهی گرفته می‌شود، امدادهای الهی نیز، به کمک می‌آید.
حجت‌الاسلام نظافت، محبت، وفاداری و نیز مناجات‌های شب عاشورا را نمونۀ عشق‌ورزی باخدا عنوان کرد و یادآور شد: اگر کسی رابطۀ خود را باخدا محکم نکند در بزنگاه‌ها نمی‌تواند پای حق بایستد.
سیدالشهدا (ع) و اصحابشان حماسه‌ای مردانه در عالم خلق کردند که همه را تحت‌تأثیر قرار داده و حرارتی در قلوب مؤمنین ایجاد کرده که هیچگاه سرد نمی‌شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha