۲۸ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۱۰۸۲۵۸۴

نائب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بخشی از بار نظام آموزش کاربردی و حرفه ای بر دوش صنعت است و صنعتگران در واحدهای صنعتی و تولید زمینه آموزش نیروی کار را فراهم کردند.

بیکار ماهر نداریم
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

عباس جبالبارزی به مناسب هفته مهارت آموزی اظهار داشت: صنعتگران آموزش توأم با کار را برای نیروی انسانی فراهم می کنند به طوری که اکنون در بنگاه های بزرگ مانند فولاد و مس این ظرفیت وجود دارد که نیروی کار جذب شده را در حین کار آموزش می دهند.

وی ادامه داد: نه تنها در بنگاه های بزرگ اقتصادی بلکه در واحدهای کوچک تولیدی و صنعتی، آموزش ها محیط کار به صورت تجربی و تخصصی به نیرو کار ارائه می شود به گونه‌ای که شرکت های خصوصی کوچک و متوسط تبدیل به دانشگاه تربیتی و مهارتی برای بنگاه های بزرگ شده اند زیرا نیروی کار پس از کسب آموزش ها و تجربه کافی به خاطر موقعیت شغلی بهتر از این بنگاه ها به بنگاه های بزرگ تر می روند که همین امر ضربه به بنگاه های کوچک است.

نائب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به پیوند دانشگاه و صنعت گفت: سالهاست که این شعار را می دهیم اما در عمل اینگونه نیست؛ دانش آموختگان تنها دوره های تئوری و نظری را در دانشگاه ها سپری می کنند، هنگامی که وارد محیط کار واقعی می شوند تجربه و تخصص لازم را ندارند.

بخشی از بار نظام آموزش حرفه‌ای بر دوش صنعت است/ بیکار ماهر نداریم

تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت

وی اضافه کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود تا بخشی از واحدهای دانشگاه‌های در بنگاه های صنعتی و تولیدی تعریف شود تا دانشجویان در حین تحصیل با محیط کار واقعی آشنا شوند از این رو نیاز داریم تا با تغییر نظام آموزشی، همه بازیگران واز جمله بخش دولتی و خصوصی بتوانند نیروی ماهر و کارآمد را تربیت کنند باید از تجربه نظام آموزشی در کشورهای آلمان، ژاپن و هند نیز بهره برد.

جبالبارزی با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم بخش صنعت، نبود نیروی ماهر است گفت: اکنون در کشور بیکار داریم اما بیکار ماهر نداریم؛ افرادی که بیکار هستند، مهارت ندارند و این مشکل تنها به سازمان آموزش فنی و حرفه ای برنمی گردد بلکه به نظام آموزشی و دانشگاهی ارتباط دارد.

وی با اشاره به اینکه در دهه های گذشته هنرستان ها فعال بودند و دانش آموزان، آموزش ها و مهارت های لازم را برای ورود به بازار کار دریافت می کردند و مدرک مرتبط نیز می گرفتند، افزود: از سال ۱۳۶۳ این نظام تغییر کرد و به خاطر مباحث فرهنگی، گرایش دانش آموزان به این گونه مدارس کمتر شد.

دروس عملی باید در کارگاه ها صنعتی و تولیدی به دانش آموختگان ارائه شود

نائب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه دروس عملی باید در کارگاه ها صنعتی و تولیدی به دانش آموختگان ارائه شود، گفت: با یک موجی از افراد تحصیل کرده روبرو هستیم که هنگام ورود به بنگاه های اقتصادی دانش و تخصص ندارند در حالی که باید همراه با تحصیل آکادمیک و تئوری، افراد بتوانند کار عملی انجام دهند.

وی بیان داشت: نیاز داریم که از مدارس، دانش آموزان آموزش ها را ببینند و وارد بازار کار شوند باید ارتباط سازمان فنی و حرفه ای با آموزش و پرورش قوی تر شود تا در کنار یکدیگر بتوانند افراد ماهر و با تخصص را وارد بازار کار کنند ضمن اینکه بسیاری از افراد که در سازمان فنی و حرفه ای دوره های آموزشی را سپری می کنند جذب بازار کار می شوند.

جبالبارزی عنوان کرد: باید از ظرفیت آموزش های تخصصی و مهارتی سازمان فنی و حرفه ای بهره برد تا با ارتباط آموزش های تئوری و عملی، دیگر فرد بیکار متخصص و ماهر در جامعه نداشته باشیم.

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha