حجت الاسلام دکتر «حبیب الله بابایی» درباره تعبیر «جنگ تمدنی» از دفاع ۱۲ روزه ایران در مقابل رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: من جنگ امروز میان ایران و اسرائیل، و جهان اسلام و دنیای غرب را نه یک جنگ تمدنی بلکه جنگی بین تمدن و ناتمدن میدانم. به نظرم رژیم صهیونیستی حتی اگر نماینده تمدن غرب در این منطقه باشد، این برخورد نه برخورد بین دو تمدن اسلام و غرب، بلکه برخوردی میان دنیای اخلاق و جهان نااخلاق و دنیای انسانی با جهان غیرانسانی است. حتی می توان آن را برخورد میان سیاهترین بخش تمدن غیرانسانی با سفیدترین و پاکترین قسمت از تمدن انسانی دانست.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی با بیان این که من این برخورد را برخوردی تمدنی با حفظ اصول تمدنی و برخورد بین تمدنها نمیدانم بلکه آن را برخوردی میدانم میان یک خیر آشکار و بدیهی با یک شرّ واضح و غیرقابل انکار، تصریح کرد: ما این نبرد را در موقعیت شک و تردید آغاز نکرده ایم، ما در وضعیت قطع انسانی و اخلاقی وارد این کارزار شده ایم. از این جهت در «احدی الحسنین» بودن پایان این جنگ هم تردیدی نداریم، چون در راهی که برگزیدهایم نه ما و نه انسانهای آزاده هیچ تردیدی ندارند.
آنهایی پیروز میدان خواهند بود که در زنده بودن طمعی ندارند
مدیر گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، خاطرنشان کرد: با توجه به این نکته، شما پیروز این میدان را در پایان معرکه جستجو نکنید، پیروز معرکه از ابتدا معلوم است. پیروز میدان کسی نیست که بیشتر میکُشد، بلکه کسی است که در میانهٔ خیرهای فطری و انسانی ایستاده و ملتهای آزاده را بدون هیچ رسانهای با خود همراه کرده است.
حجت الاسلام بابایی با تاکید بر اینکه در اینجا ملاک پیروزی را نباید در میزان موشکها و فناوریها بلکه باید در طهارت و پاکی و در معصومیت جستجو کرد، افزود: پیروزی را نه در داشتن امکانات و اطلاعات بیشتر بلکه در برخورداری از فضیلتهای انسانی بجویید. پیروزی در کشتن و خونریختن نیست، بلکه در ایستادن و نترسیدن است. آیندهٔ این جنگ بزرگ را فلسفههای حیات و مرگ در دو سوی نبرد تعیین می کند. آنهایی پیروز میدان خواهند بود که نه در زنده بودن طمعی دارند و نه از مرگ و شهادت خوف و هراس.
وی حُسن این نبرد تمدنی را غربالی بزرگ و حجتی آشکار در تفکیک پاکی و ناپاکی، خیر و شر، و خُبث و طیبهای انباشته در سطح ملی و بینالمللی برشمرد و گفت: یک طرف این ماجرا خیر انسانی بزرگ و در طرف دیگر شرّی بینهایت شیطانی و بزرگ قرار گرفته است.
این جنگ فقط در حملات نظامی خلاصه نمیشود، بلکه جنگ تصاویر و ویدئوهاست
مدیر گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: با این توضیح به نظرم برخورد امروز، برخوردی است بین انسانیت در اقصا نقاط دنیا، با امری غیرانسانی در اقصا نقاط دنیا. این برخورد ضرورتا نه در بیرون از مرزها بلکه در درون مرزها رخ می دهد و این نبرد تعیین کننده، نه سرنوشت اسلام را بلکه سرنوشت انسان و انسانیت را بر روی کره خاکی معلوم خواهد کرد.
حجت الاسلام دکتر بابایی ادامه داد: همان طور که امروز برخی از تحلیل گران تأکید می کنند برخوردی که بین دو جبهه جهانی رخ داده و آغاز آن از غزه شکل گرفته است، دیگر فقط به حملات نظامی خلاصه نمیشود، بلکه جنگ تصاویر و ویدئوهایی است که با گوشیهای هوشمند گرفته و در شبکههای اجتماعی منتشر میشود. این تصاویر شامل بیمارستانهای ویران شده، کودکان گرسنه، قبرهای جمعی و پدرانی است که در میان آوارها به دنبال عزیزانشان میگردند. هر عکس و ویدئویی که روی گوشی ضبط میشود، اثری عمیقتر از هزاران موشک و بیانیههای رسمی دارد. این تصاویر خام و بیپرده واقعیت جنگ را نشان میدهند، چیزی که دیگر رژیم صهیونیستی اسرائیل نمیتواند آن را حذف کند یا با تبلیغات و پروپاگاندا زیر سایه ببرد.
وی افزود: رژیم صهیونیستی برای اولین بار در تاریخ خود، شکست خورده چون نمی تواند کنترل روایت و تصویر جنگ را در دست بگیرد. پیش از این، روایت جنگ اسرائیل توسط رسانههای غربی و تأثیر احساسات گناه تاریخی آنها محافظت میشد. اما امروز گوشیهای هوشمند این دیوارها را شکستهاند. اکنون آنچه مردم جهان میبینند، تصویری است که مردم غزه میفرستند، نه روایت رسمی اسرائیل. پلتفرمهایی مثل تیکتاک، واتساپ، اینستاگرام و توییتر (ایکس) بیشتر به انتشار سریع و گسترده تصاویر اهمیت میدهند تا توضیح و زمینهسازی.
اسرائیل فقط با کشورهای همسایه در جنگ نیست، بلکه با تصویر و روایت خودش هم جنگ دارد. این جنگ تصویری همچنین تأثیر روانی عمیقی بر جامعه اسرائیل گذاشته است
جنگ روایتها به دانشگاههاو اتاقهای تحریریه نیز راه یافته است
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی با اشاره به این که جوانان نسل امروز با این تصاویر از رنج و نابودی غزه ارتباط عمیقتری درک کردهاند،خاطرنشان کرد: همین ارتباط عمیق افکار عمومی جهان را علیه اسرائیل تحریک کرده است. بنابراین، اسرائیل فقط با کشورهای همسایه در جنگ نیست، بلکه با تصویر و روایت خودش هم جنگ دارد. این جنگ تصویری همچنین تأثیر روانی عمیقی بر جامعه اسرائیل گذاشته است. سالها، اسرائیلیها خود را به عنوان کسانی میدیدند که حق دارند روایت خود را تعریف کنند و دیگران به آنها نگاه کنند. اما حالا که تصاویر بمباران، ویرانی و کودکان گرسنه در همه شبکهها پخش شده، بسیاری از مردم اسرائیل در مواجهه با این حقیقتهای بیرحم احساس ناراحتی و بحران اخلاقی میکنند.
وی تصریح کرد: حتی در میان کسانی که دیدگاه میانهرو دارند، نگرانی از اینکه این تصاویر اعتبار اخلاقی اسرائیل را کاهش میدهد، وجود دارد. این جنگ روایتها به عرصههایی مانند پارلمانها، دانشگاهها، شوراهای شهر و اتاقهای تحریریه راه یافته است. اسرائیل نمیتواند با زور و سرکوب این جنگ تصویری را ببرد. آنها تلاش کردهاند شبکههای اجتماعی را تحت فشار بگذارند تا تصاویر موردنظرشان را حذف کنند، اما حتی پیشرفتهترین دیپلماسی عمومی اسرائیل هم نتوانسته با سرعت انتشار این تصاویر خام و مستندات مقابله کند.
ارتش اسرائیل حتی به سربازان هشدار داده که از گرفتن سلفی و فیلمبرداری از تخریب خانههای فلسطینیان خودداری کنند، چون این تصاویر به دست سازمانهای حقوق بشری میرسد و علیه آنها استفاده میشود
تصاویر، نگرشها و مواضع سیاسی مردم و دولتها را تغییر میدهند
دکتر بابایی افزود: ارتش اسرائیل حتی به سربازان هشدار داده که از گرفتن سلفی و فیلمبرداری از تخریب خانههای فلسطینیان خودداری کنند، چون این تصاویر به دست سازمانهای حقوق بشری میرسد و علیه آنها استفاده میشود. برخی سربازان و شهروندان اسرائیلی به دلیل انتشار این نوع مدارک، حتی مجبور به فرار از کشورهای دیگر شدهاند. در دوران گوشیهای هوشمند، اشغال فلسطین و جنایات آن دیگر فقط قابل دیدن نیستند، بلکه قابل پیگرد قانونی هم هستند.
وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی امروز با جنگی روبهرو است که نمیتواند آن را به سادگی کنترل یا توجیه کند. تصاویر واقعی و مستند شده، آنچه را موشکها پنهان میکنند، آشکار میکند. این تصاویر نه تنها اطلاعات منتقل میکنند، بلکه نگرشها و مواضع سیاسی مردم و دولتها را نیز تغییر میدهند.
نظر شما