منابع و دلایلی که داّل بر این است که حضرت رقیه سلام الله علیها وجود داشته هم در رابطه با جریان شام و هم این که حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام فرزندی به این نام داشته‌اند متقن بوده و قابل تردید نیست.

حجت‌الاسلام نظری‌منفرد بیان کرد: اسناد تاریخی حضور دختری سه ساله به نام «رقیّه » را در کربلا تأیید می‌کند
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بر اساس تقویم تاریخی شیعه پنجمین روز از ماه صفر مصادف با سالروز شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها، دختری سه ساله از فرزندان حضرت سیدالشهداء علیه السلام است که در واقعه کربلا حاضر بوده است. برخی معتقدند که دختری سه ساله با این نام وجود خارجی نداشته و در منابع معتبر تاریخی نامی از ایشان برده نشده است. در مقابل، علمای دینی و برخی از مورخان، با استناد به منابعی مانند کتاب «کامل بهائی» از قرن هفتم هجری و همچنین شواهد و مستنداتی از جمله وجود مرقد ایشان در دمشق، وجود آن حضرت(س) را تأیید کرده و عنوان می‌کنند که عدم ذکر نام ایشان در برخی منابع، به دلیل محدودیت‌های نگارشی، سانسور و اختناق حکومت بنی‌امیه و عدم اهتمام به ثبت تمام جزئیات زندگی ائمه(ع) بوده است.

شبهه دیگری که در این رابطه مطرح می شود زیر سوال بردن داستان شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها در شام است. برخی با استناد به اینکه داستان شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها در شام، در منابع متقدم ذکر نشده است، این داستان را زیرسوال می‌برند. در پاسخ به این شبهه نیز، عنوان می‌شود که ممکن است این داستان در منابع قدیمی‌تر وجود داشته اما به دلیل حوادث تاریخی و از بین رفتن نسخه‌های خطی، به دست ما نرسیده باشد.

اسناد تاریخی حضور دختری سه ساله به نام «رقیّه » را در کربلا تأیید می‌کند

علاوه براین، برخی از منابع به وجود کراماتی از مرقد مطهر ایشان اشاره می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به سالم بودن جسد ایشان بعد از گذشت سال‌ها و شفای متوسلین اشاره کرد که این موارد نیز می‌تواند نشانه اعتبار معنوی این مکان مقدس باشد.

در همین رابطه با حجت الاسلام والمسلمین «علی نظری منفرد»، استاد سطوح عالی حوزه علمیه، کارشناس برنامه سمت خدا و صاحب آثاری همچون «قصه کربلا» و «نامه‌ها و ملاقات‌های امام‌حسین (ع)» گفت‌وگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید؛

حجت الاسلام «علی نظری منفرد» درباره اثبات تاریخی وجود و حضور دختری سه ساله در واقعه کربلا اظهارداشت : حضرت رقیه سلام الله علیها یکی از فرزندان امام حسین علیه السلام است. آن گونه که در کتاب «کشف الغمّه» نقل شده حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام ۶ فرزند پسر و ۴ فرزند دختر داشته اند و یکی از آنها حضرت رقیه سلام الله علیها بوده است.

وی تصریح کرد: از نظر تاریخی شاید قدیمی‌ترین منبعی که می توان برای اثبات حضور ایشان ذکر کرد شعرهای «سیف بن امیره» است که معاصر با امام صادق علیه السلام بوده و از اصحاب آن حضرت است. در آن شعرها نام حضرت رقیه سلام الله علیها در کنار حضرت سکینه سلام الله علیها ذکر و عبارت (سکینهٌ و رقیهٌ) ذکرشده است. منبع دیگر در این زمینه - که در علم نَسَب است متعلق به «ابن فندقی» در قرن پنجم است که ایشان نیز به وجود حضرت رقیه سلام الله علیها تصریح می کند.

حجت الاسلام نظری منفرد تصریح کرد: علاوه بر این دو، از کتاب «کامل بهائی» نیز می توان نام برد. وفات ایشان در قرن هفتم بوده یعنی در قرن ۷ و قریب به ۷۰۰ سال پیش زندگی می کرده است. ایشان مفصل جریان حضرت رقیه سلام الله علیها را در این کتاب نقل می کند. اینکه آن حضرت(س) در سرزمین شام، پدر را در خواب می بیند بیدار می شود بهانه پدر می گیرد آن گاه یزید لعنت الله علیه سر مبارک امام(ع) را به خرابه می فرستد و ... .

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که نویسنده این کتاب از علمای بزرگ آن روزگار بوده است گفت: وی کسی است که رساله ای در باب «صلاه جمعه» دارد و مرحوم شهید اول نظر ایشان را در این رابطه نقل کرده است. بنابراین منابع و دلایلی که داّل بر این است که حضرت رقیه سلام الله عیلها وجود داشته هم در رابطه با جریان شام و هم اینکه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام فرزندی به این نام داشته اند متقن بوده و قابل تردید نیست.

نظری منفرد تصریح کرد: این مسئله از اموری است که اگر انسان بخواهد آن را انکار کند باید بسیاری از قضایای کربلا را انکار کند. به عبارت دیگر قابل انکار نیست. مضاف بر اینکه نفس وجود مرقد ایشان و شهرت آن و کراماتی که از مرقد ایشان ظاهر شده بهترین دلیل و شاهد بر وجود ایشان است.

وی افزود: کسانی که در این زمینه شبهه می کنند به چه چیزی شبهه دارند؟ در کتابی که ۷۰۰ سال پیش نوشته شده از ایشان نام برده شده آیا ما امروز می توانیم آن کتاب و محتویات آن را نقد کنیم؟ چگونه نقد کنیم؟ منابعی که در آن دوران در اختیار آنها قرار داشته و دسترسی هایی که آنها داشتند ما امروز آنها را در اختیار نداریم. پس با این شبهات نمی توان این موضوع را نفی کرد. در اثری هم در همین رابطه نگاشته ام با نام «واقعه کربلا» که همه این مطالب و جریانات به صورت مفصل در آن کتاب نقل شده است.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha