مدیر عالی حرم مطهر رضوی عصر امروز ۱۷ مرداد ماه به مناسبت روز خبرنگار از موسسه فرهنگی قدس بازدید کرد و به گفتوگو با مسئولان این روزنامه پرداخت.
رضا خوراکیان دراین دیدار با اشاره به ظرفیتهای بالای حرم مطهر رضوی بیان کرد: بسیاری از این ظرفیتها به درستی تعریف نشدهاند یا روایتهای متناسب با امروز و شرایط حال حاضر از آنها تولید نشده است. ظرفیتهایی مثل معماری حرم مطهر یا پیوند مردم با آن.
وی با تاکید بر ظرفیت رسانهها جهت ایجاد پیوند مسائل حرم با جامعه نخبگانی گفت: این موضوع از حوزه فعالیتهای مدیران خارج است و ایجاد این دغدغهمندی برای فرهیختگان و متفکران نیازمند پرداخت رسانهها به آن است و احتیاج به طراحی رسانهای دارد.
مدیرعالی حرم مطهر رضوی با بیان اینکه سال گذشته ۱میلیون و ۶۵۸هزار نفر از عاشقان امام هشتم به مناسبت شهادت ایشان در حرم مطهر رضوی حضور یافتند افزود: سال گذشته برای مدیریت امور و برطرف کردن نیازهای این میزان زائر از یک فرد متخصص در حوزه مدیریت جمعیت کمک گرفتیم تا بتوانیم اوضاع را مدیریت کنیم.
خوراکیان با بیان اینکه مطالبات زائر در فرایند زیارت یکی از خواستههای ویژه از رسانهها است عنوان کرد: بنابر آمار استانداری خراسان رضوی، سال گذشته در ۵ روز آخر دهه صفر شش و نیم میلیون زائر به مشهد سفر کردند. در حوزه زیارت و خدمات زائر ما مسائلی داریم که ۱۵ سال پیش هم همین مسائل مطرح بود و با وجود جلسات متعددی که برای حل این موضوع برگزار شد اما تاکنون کلان مسئلههای مشهد همچنان حل نشده باقی مانده است.
این مقام مسئول با ذکر این نکته که نیاز شهر مشهد، توجه ویژه مسئولان ملی به نیازهای آن به عنوان شهرزیارتی در حوزه تخصیص امکانات است گفت: هرچند در حال حاضرهماهنگی خوبی بین مدیریت شهری، مدیریت دولتی و آستان مطهر رضوی وجود دارد اما باید تدابیر مفصلی از سوی مسئولان آستان قدس، مدیریت شهری و مسئولان ملی اندیشیده شود تا خاطره خوبی از مشهد برای زائران به یادگار بماند و آنها در طول سفر به این شهر، چالشی در حوزههای مختلف نداشته باشند.
وی ادامه داد: با توجه به پیشبینیها تصور میکنیم که امسال بتوانیم شرایط بهتری را برای زائران رقم بزنیم اما با این حال نیازمند ایجاد زیرساختهایی هستیم که عزم ملی را میطلبد. در زمینه حمل و نقل، خدمات درون شهری، حمل و نقل برون شهری، خدمات اسکان و... بسیاری از اقدامات انجام شده با نیازهای موجود تناسبی ندارد و باید تحولی در زیر ساختها ایجاد کنیم. این نیازها با همه آنچه که تا الان انجام دادهایم تفاوت دارد و مسئلهای جداست. خدمت به زائرین امام رضا خدمت به شهر مشهد نیست بلکه خدمت به همه مردم ایران و همه شیعیان است.
مدیرعالی حرم مطهر رضوی با بیان اینکه موضوع تحقق شخصیت شهر زیارتی برای مشهد نیازمند توصیف و تبیین است عنوان کرد: اگرمیگوئیم شهر باید امام رضایی باشد به این معنا نیست که در هر خیابان و میدانی به هر شکلی نام و یادی از حضرت رضا(ع) بزنیم. بلکه مفهموم این است که این شهر و حتی شهرهای دیگر ایران به گفتمان ائمه(ع) و سبک زندگی رضوی نزدیک شوند. به عنوان مثال درعین اینکه بازاری هست باید انصاف هم در آن جریان داشته باشد، اگر مدرسهای هست عدالت آموزشی در آن جریان داشته باشد وبه طور کلی توجه به آرمانهایی که در سبک زندگی مطرح است در آن دیده شود و مورد توجه قرار گیرد. البته نمادها و اسمهای ظاهری مهم هستند و در جای خود نیاز به بررسی و تبیین دارند تا بتوانیم به بهترین نحو انجام آنها را محقق کنیم.
نظر شما