قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عصر امروز در جلسه با مدیرعامل و جمعی از اعضای مؤسسه فرهنگی قدس، ضمن تبریک روز خبرنگار با بیان اینکه رویکرد فرهنگی استاندار خراسان رضوی یک نعمت است، گفت: شما رسانهها باید تصویر درستی از مشهد را بسازید و آن را تبدیل به یک برند کنید. تصویرسازی و برندینگ در رسانه است که کار انجام میدهد و مشهدالرضا(ع) بیشک یک نقطه کانونی برای بحث زیارت، توسل و... محسوب میشود.
علی دارابی بیان کرد: خداوند آقای رئیسی را رحمت کند زمانی که تولیت آستان قدس رضوی بود، رادیو زیارت را در استان راهاندازی کرد که یک یادگاری بود. ایشان بسیار به دنبال این بود که تلویزیون زیارت هم راهاندازی شود که به قوه قضائیه برگشت و بعد هم من دیگر سازمان نبودم و این قضیه ماند. در دوره آقای مظفری تلویزیون زیارت میتواند خیلی برای استان و شهر کارکرد داشته باشد. البته در مورد رادیو و تلویزیون زیارت، مراد این نبود که همهاش مسائل مذهبی، زیارتی و... را بررسی کند، این بخش بود؛ اما همان موقع هم ما میگفتیم این رادیو باید به عنوان یک رادیو محلی برای مشهد کار کند.
معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه ما اکنون در میراث برای هر کاری که نیاز است انجام شود، اعلام آمادگی میکنیم، افزود: فرهنگ و تمدن این سرزمین اینجاست.
وی با بیان اینکه تا پایان برنامه هفتم باید 15میلیون گردشگر به ایران بیاید؛ چرا که اینجا قطب اصلی این کار است، عنوان کرد: برای تحققش همگرایی لازم است. ما باید سالی 100 هتل برای این 15میلیون نفر بسازیم که زیرساخت نداریم و نیاز به پرواز داریم. گاهی آنقدر به خودمان مشغول و درگیر جناح، فرد و... میشویم که از مسائل غافل میمانیم.
پرونده ثبت جهانی فرهنگ زیارت رضوی در دستور کار است
دارابی در حاشیه بازدید از موزه مؤسسه فرهنگی قدس در پاسخ به این پرسش که وضعیت ثبت جهانی نیشابور به کجا رسیده است، گفت: در فهرست پروندههایی که برای ثبت جهانی آماده میکنیم، پرونده شهر جهانی نیشابور، شهر جهانی کلات و در کنار آن فرهنگ زیارت رضوی را در دستور کار داریم. همکاران ما در وزارتخانه، معاونت میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با همدیگر در حال تکمیل این پرونده هستند و مدیرانی برای این پروندهها انتخاب شدهاند. امیدوارم انشاءالله با جدیت این کار انجام شود. آمادهسازی پرونده، ارسال به یونسکو و ارزیابیهای آنها کمی زمانبر است؛ اما ما در وزارت میراث مصمم هستیم انشاءالله این سه پرونده جهانی را برای خراسان رضوی با جدیت دنبال کنیم.
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره بیتوجهی به ظرفیتهای مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگها اظهار کرد: بخش اعظم این مسائل نیاز به تصویرسازی و برندینگ دارد و باید معرفی شود. درست است که کانون اولیه شهر مشهد بحث زیارت امام رضا(ع) بوده و وجود مقدس امام معصوم(ع) مانند خورشید همه جا را نورافشانی کرده؛ اما نباید دلیلی باشد برای اینکه از دیگر بخشهای خراسان و مشهد غافل شویم. تصویرسازی درست از داشتهها و داراییهای خراسان و مشهد مسئله مهمی است که هم در استان و هم در کشور باید دنبال شود. همکاران ما به خصوص در حوزه صنایع دستی برنامههایی دارند. رویدادهایی که باید برای این کار دنبال شود، نقش مهمی در معرفی دارد. این معرفی داشتهها برای جامعه ما و به ویژه جامعه جوان ما که نیاز به آگاهی دارند، یک ضرورت است.
وی در خصوص پرونده ثبت جهانی مساجد و مساجد جهانی استان خراسان رضوی نیز بیان کرد: ما وقتی پرونده ثبت جهانی مساجد را در دستور کار قرار دادیم، تعداد زیادی مسجد در دستور کار بود. پس از بررسیها و امروز که با شما صحبت میکنم، حدود 50 مسجد در 15 استان به مرحله نهایی رسیدهاند که نیاز به بررسی نهایی دارد و در حال انجام است. همچنین پرونده موقت آن برای یونسکو در حال ارسال بوده و به گمانم تا یکی دو ماه دیگر ما پرونده را برای یونسکو نهایی خواهیم کرد.
نظر شما