۲۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۰۸۸۲۵۷

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: طرد یا حذف دانش‌آموزان ضعیف، چه با فشار روانی و چه به بهانه‌های مالی، نقض آشکار حقوق دانش آموز و مغایر با عدالت آموزشی است.

پیگیری مجلس برای کاهش تنوع مدارس خاص
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

علی‌اکبر پولادی باغ‌بهادرانی با اشاره به ضرورت رعایت عدالت آموزشی در مدارس کشور، گفت: برخی از مدارس دانش‌آموزان را بر اساس رتبه یا توان علمی تفکیک می‌کنند؛ این موضوع به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست. مدرسه باید مجموعه‌ای از دانش‌آموزان با توانایی‌های متفاوت باشد و زمینه رشد و پیشرفت همه را فراهم کند.

نماینده مردم لنجان، افزود: اگر مدرسه‌ای بخواهد صرفاً دانش‌آموزان قوی‌تر را جذب و باقی را طرد کند، نه‌تنها اقدامی غیرقانونی انجام داده بلکه از فلسفه تعلیم و تربیت نیز فاصله گرفته است. وظیفه معلم و مدرسه، شناسایی تفاوت‌های فردی و کمک به شکوفایی استعدادهای متنوع دانش‌آموزان است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با انتقاد از فشار برخی مدارس غیردولتی به بهانه‌های مختلف بر خانواده‌ها، ادامه داد: متاسفانه گزارش‌هایی داریم که برخی مدارس، با تهدید به اخراج یا کاهش خدمات، والدین را برای پرداخت شهریه‌های غیرقانونی تحت فشار قرار می‌دهند، وزارت آموزش‌وپرورش موظف است با طراحی سازوکارهای اجرایی مؤثر، جلوی این تخلفات را بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی، عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس به بهانه‌های مختلف را نادرست دانست و اظهار داشت: دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان باید به‌صورت دقیق و کارشناسی بررسی شود؛ پاک کردن صورت مسئله با حذف دانش‌آموز از مدرسه، ظلمی بزرگ و این اقدام، نقض حقوق دانش‌آموزان است.

وی با تاکید بر لزوم تربیت معلمان حرفه‌ای برای اداره کلاس‌های تلفیقی، گفت: معلمان باید آموزش ببینند که چگونه با دانش‌آموزان با توانایی‌های متفاوت کار کنند؛ البته چنین کلاسی باید تراکم قابل قبولی داشته باشد تا امکان توجه فردی به دانش‌آموزان فراهم شود.

پولادی «یک‌دست‌سازی» دانش آموزان را برخلاف عدالت آموزشی دانست و اظهار داشت: موفقیت واقعی، زمانی معنا پیدا می‌کند که همه اقشار دانش‌آموزی در یک کلاس حضور داشته و رشد کنند؛ جداسازی و «یک‌دست‌سازی» کلاس‌ها، برخلاف عدالت آموزشی و اصول تعلیم و تربیت است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه آموزش والدین هم در ارتقای فهم عمومی خانواده‌ها بسیار مؤثر است، گفت: باید از ظرفیت جلسات آموزش خانواده و مشاوران استفاده کرد تا والدین نیز در مسیر تربیت صحیح همراه شوند.

وی با اشاره به ضرورت کاهش تنوع مدارس، اظهار داشت: در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای ساماندهی مدارس خاص انجام شده، اما هنوز تعداد این مراکز بالا است. یکی از اهداف مهم کمیسیون آموزش مجلس در این دوره، کاهش این مدارس خاص و بازگشت تمرکز به مدارس دولتی است، چرا که وجود مراکز متنوع با اهداف متفاوت به شکاف آموزشی و اجتماعی دامن می‌زند.

پولادی در پایان با بیان اینکه مجلس باید در برابر حذف دانش‌آموزان ضعیف توسط برخی مدارس غیردولتی بایستد، خاطرنشان کرد: هنر آن نیست که فقط دانش‌آموزان ممتاز رشد کنند، بلکه هنر واقعی آنجا نمایان می‌شود که همه فرزندان این ملت، با هر توانایی و زمینه‌ای، در کنار هم رشد و تعالی پیدا کنند؛ این همان نگاهی است که نظام تعلیم و تربیت باید بر پایه آن برنامه‌ریزی کند.

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha