به گزارش قدس آنلاین، این فهرست متنوع، ترکیبی جذاب از آثار کارگردانان شناختهشده و فیلمسازان جوان است که نویدبخش رونق و پویایی در سال آینده سینمای ایران است. در ادامه، جزئیات این فیلمها و عوامل سازنده آنها را بررسی میکنیم.
بازگشت سعید سهیلی و محمدحسین مهدویان
سعید سهیلی، کارگردان باسابقه و خالق آثاری چون «گشت ارشاد»، با فیلم «شاه بشیرلی» به سینما بازمیگردد. او علاوه بر تهیهکنندگی و کارگردانی، در نگارش فیلمنامه نیز با حسام سامریزاده همکاری کرده است. در این میان، محمدحسین مهدویان، کارگردان نامآشنای سینمای ایران، با فیلم «ماجرای نیمه شب» مجوز ساخت گرفت. او که در گذشته با فیلمهای پرمخاطبی همچون «ماجرای نیمروز» موفقیتهای بزرگی کسب کرده، این بار نیز با تهیهکننده ثابت خود، حبیباله والینژاد، همکاری میکند. فیلمنامه این اثر توسط مهدی یزدانیخرم نوشته شده است. با توجه به سابقه این تیمهای حرفهای، میتوان انتظار پروژههای بزرگ و تأثیرگذاری را داشت.
جدیدترین ساختههای کاظم دانشی و وحید موساییان
پس از موفقیت چشمگیر فیلم «علفزار»، کاظم دانشی با فیلم «زنده شور» به سینما بازگشته است. دانشی در این پروژه نیز وظیفه تهیهکنندگی، کارگردانی و نگارش فیلمنامه را بر عهده دارد که نشان میدهد همچنان به سینمای دغدغهمند و متفاوت پایبند است. از سوی دیگر، وحید موساییان، کارگردان با سابقه و مؤلف سینمای ایران، با فیلم «آسا» مجوز ساخت گرفت. موساییان که با ساخت فیلمهای هنری و خاص شناخته میشود، در این پروژه نیز علاوه بر کارگردانی، نویسندگی را بر عهده دارد و محمد پورراد تهیهکنندگی آن را انجام میدهد.
ورود استعدادهای جدید به سینمای بلند
علاوه بر نامهای شناختهشده، چند فیلمساز دیگر نیز موفق به دریافت پروانه ساخت شدهاند. ساسان سالور، کارگردان فیلمهایی چون «تهران من حراج»، با فیلمنامه «موش خرما» به سینما بازمیگردد. سالور در این پروژه وظیفه تهیهکنندگی، کارگردانی و نگارش را بهتنهایی بر عهده دارد که نشان از نگاه شخصی او به این فیلم دارد. در این میان، لیلا عاج که پیش از این در زمینه تئاتر و فیلم کوتاه فعالیت داشته، با فیلمنامه «خانم یامامورا» اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند خود را آغاز میکند. مهدی فرجی برزگر تهیهکننده این اثر است و خود عاج نیز نویسندگی فیلمنامه را انجام داده است. این فیلم میتواند نویدبخش ظهور یک کارگردان زن موفق در سینمای ایران باشد.
این مجموعه از فیلمنامهها نشان میدهد که سینمای ایران در حال ورود به دورهای از تنوع ژانری و موضوعی است. با توجه به حضور نامهای بزرگ در کنار استعدادهای جدید، میتوان امیدوار بود که سال آینده شاهد رونق و پویایی بیشتری در اکران فیلمها باشیم.
نظر شما