اسکندر مؤمنی در فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد درباره آمار خروج افغانستانیها از کشور گفت: طبق آخرین آماری که وجود دارد، حدود یکمیلیون و ۲۰۰هزار نفر از کشور خارج شدند که بیش از ۷۰درصد آنها خودمعرف بودند و بیشترین خروج در کل کشور از مرزهای خراسان رضوی است.
وزیر کشور ادامه داد: برنامهریزی شده است در گام نخست اتباعی که غیرمجاز هستند و تقریباً ۲میلیون نفر برآورد میشوند، با عزت و احترام به کشورشان بازگردند. تأکید میکنیم ما سابقه تاریخی مشترکی با کشورهای همسایه داریم و این به معنای مهاجرستیزی نیست و هر کشوری ضوابط و مقررات خاص خود را دارد و طبیعی است ایران ظرفیت این همه میهمان را ندارد. بیش از ۶میلیون نفر از کشور افغانستان در ایران حضور دارند که بازگشت ۲میلیون نفر افراد غیرمجاز در اولویت است.
همه کشور باید به رفع مسائل مشهد کمک کنند
این مقام مسئول در مورد چگونگی ایجاد نگاه ملی به مشهد بیان کرد: همین حضور ما حاکی از نگاه ملی هست؛ چون مشهد مربوط به همه ایرانیان است و از اقصی نقاط کشورهای دیگر هم وارد مشهد میشوند، طبیعی است همه کشور باید برای رفع مسائل آن کمک کنند. غیر از وزارت کشور، وزارتخانههای مربوط دیگر هم هر پشتیبانی نیاز باشد، انجام خواهند داد.
وزیر کشور همچنین در جریان بازدید از دیوار مرزی در نقطه صفر مرزی گفت: یکی از موضوعات مهم و
بههم پیوسته ما، مسئله امنیت مرزها و اتباع خارجی بوده و یکی از سیاستها در امنیت مرزها، انسداد فیزیکی آن است که از انسداد مرزهای شمالشرقی میان ایران و افغانستان که توسط ارتش در حال اجراست، بازدید کردیم.
مؤمنی افزود: تاکنون زیرسازی ۱۸۵ کیلومتر و دیوارکشی ۱۳۰ کیلومتر به پایان رسیده، بخشی از دیوارها هم آماده است و به محل منتقل شده تا نصب شود. منظور از انسداد مرزها انسداد کامل بوده که شامل فیزیکی و الکترونیکی است و دولت و مجلس پیگیر این اتفاق هستند. لازم است انسداد کامل برای امنیت مرز، جلوگیری از تردد اشرار قاچاقچی و تردد اتباع غیرقانونی انجام شود.
موضوعات مشهد ملی است
عصر روز گذشته با حضور مسئولان استانی و وزیر کشور جلسه ستاد خدمات سفر خراسان رضوی در محل استانداری برگزار شد. پس از ارائه گزارش از سوی مسئولان مختلف استانی، وزیر کشور با اشاره به درخواست مسئولان استان در خصوص ادامه خدمترسانیهای اربعین در دهه پایانی صفر برای مشهد گفت: بنده هم با این پیوستگی با مراسم دهه آخر صفر موافقم و پیگیری میکنیم تا ساز و کاری که فراهم میشود، تا پایان ماه صفر برای مراسم پیادهروی مشهد مقدس استمرار داشته باشد.
مؤمنی با بیان اینکه مشهد مقدس و وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) تنها مختص شهر مشهد یا استان خراسان نیست و دل ۹۰میلیون ایرانی و مردم کشورهای همجوار اینجاست، اظهار کرد: به طور میانگین هر سه سال
یک بار همه ایرانیها یک بار به مشهد میآیند. بنابراین، این دیار فقط به خودش تعلق ندارد. در نتیجه این موضوع هم مسئلهای محلی نیست و ملی است. این واقعیت را که موضوعات استان خراسان رضوی و مشهد مقدس یا موضوع خاص زیارت مربوط به این استان نیست و ملی است، همه در سطح ملی قبول دارند؛ اما باید در مقام عمل هم این مسئله را به نتیجه برسانیم.
وی با بیان اینکه فکر میکنم این مسئله مقداری کند پیش میرود، افزود: با توجه به اهمیت بسیار بالای موضوع زیارت که مربوط به همه کشور است، باید تلاش کنیم در عمل هم این اتفاق بیفتد. این باور وجود دارد و شروع شده؛ اما به نظرم سرعتش کافی نیست. ما در دولت پیگیری میکنیم و در جلسه ماهانهای هم که استانداران دارند، آقای مظفری موضوعات اساسی را طرح و مجمع نمایندگان استان پیگیری کنند تا سرعت بیشتری بخشیده شود.
وزیر کشور در موضوع زیرساختهای استان با تأکید بر اینکه زیرساختها خیلی تغییری نکردند، یادآور شد: من زمانی که اینجا خدمت میکردم، سالهای ۷۹، ۸۰ بود. اکنون حدود ۲۴ سال از آن زمان گذشته و تغییر زیادی در جادهها و مسیرهای منتهی ندیدم؛ نه اینکه هیچ تغییری نکرده باشد؛ ولی متناسب با بیش از دو دهه و با شرایط استان و در مقایسه با بقیه استانها این اتفاق نیفتاده است. در مرکز این اراده و اعتقاد وجود دارد منتها باید سرعت بیشتری به آن ببخشیم.
وی گفت: من موضوعاتی را که مربوط به زیرساختها بود، یادداشت کردم. برخی به طور مستقیم به حوزه وزارت کشور برمیگردد. درست است که چند سال پیش تعهداتی داشتند و شهرداریها انجام دادند که در خصوص حمل و نقل عمومی بود و ما بخش مربوط به وزارت کشور را پیگیر هستیم و آن بخشی که مربوط به دولت است، جمعبندی شود تا در نخستین جلسه آتی استانداران در محضر رئیسجمهور، فرصت بیشتری را به آقای مظفری بدهیم تا موضوعات اساسی را اولویتبندی و مطرح کنند.
مؤمنی افزود: عقبماندگیها زیاد بوده و از طرفی اشتیاق مردم به حضور در مشهد مقدس بیشتر است. بنابراین منتی نیست و وظیفه همه ماست در مرکز، این مسئله را پیگیری کنیم. امسال هم پیشبینی ما این است حجم حضور زائران بیشتر شود. به هر حال خیلی از افرادی که نتوانستند در مراسم اربعین حضور یابند، سعی میکنند اینجا حضور پیدا کنند. تعطیلی شنبه در برخی استانها و تقریباً چهار روز تعطیلی هم حجم سفرها به استان را بیشتر میکند. از این رو همه باید آماده باشیم. تعهداتی که تمام دستگاهها دارند، باید عملی شود.
وزیر کشور همچنین در حاشیه این جلسه با تأکید بر اینکه وظیفه ماست تسهیلات لازم، زیرساختهای ضروری و خدمات عمومی را فراهم کنیم، تصریح کرد: تصمیماتی در اینجا گرفته شد؛ اینکه از ظرفیتهای ملی کمک گرفته شود، استانهای معین کمک کنند به ویژه در حوزههای مربوط به حمل و نقل و زیرساخت که امیدوارم تحقق یابد و مصوب شد تا همه دستگاهها آنچه تقبل کردند، انجام دهند.
ضرورت تعلق اعتبار به ستاد خدمات زائر در پایان ماه صفر
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت تعلق اعتبار به ستاد خدمات زائر در پایان صفر گفت: در حوزه زیرساختی براساس مصوبات کارگروه ملی زیارت، بزرگراه حرم تا حرم، قطار سریعالسیر و قطار برقی تقاضا میشود که وزیر کشور به این موارد ورود کند و اهتمام خوبی برای تسریع در آن صورت بگیرد.
حجتالاسلام علی عسگری با اشاره به سخنان امام(ره) افزود: الحق آستان مقدس رضوی مرکز ایران است و
رهبر معظم انقلاب هم فرمودند ایران، ایران امام رضا(ع) است و همه ما خادمان امام رضاییم که توفیق خدمت به زائران حضرتش را داریم.
وی با اشاره به ظرفیتهای ملی برای اربعین حسینی اظهار کرد: تقاضای ما این است زائران و موکبهای ایرانی که به عراق اعزام شدند، به دستور وزیر برای حضور در خراسان رضوی مورد توجه قرار گیرند و استانداران در بحث بازگشت زائران و هیئتهای عزاداری اهتمام و همراهی داشته باشند. نماینده تامالاختیار استانها در پیک زیارتی مستقر باشند و نسبت به حمل و نقل جادهای، ما را همراهی کنند. شهردار و استاندار تهران به عنوان معین ما شناخته میشوند. مواردی را که متعهد بودند، پای کار بیاورند؛ از جمله آن موارد ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی بوده که بخشی از آن در راه است. حمام سیار و ۵۰ دستگاه تانکر آبرسانی که تاکنون ۳۰ دستگاه آن تأمین شده و بقیه نیز مورد توجه قرار بگیرد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به اینکه ما قطارهای محلی به مقاصد جوین، جغتای، سبزوار، نیشابور و سرخس را نیز در نظر گرفتهایم، درخواست میکنیم به منظور انتقال زائران پیاده به شهرهای جنوبی استان پس از روز شهادت حضرت رضا(ع) دستکم یک رام قطار ویژه مشهد به طبس اختصاص یابد. استانداران خراسانهای شمالی و جنوبی، سمنان، گلستان و تهران آمادگی خود را اعلام کردند؛ ولی برداشت ما این است که همچنان تأکید وزیر کشور برای این اتفاق مؤثر واقع میشود.
حجتالاسلام عسگری با اشاره به ضرورت نظارت کامل بر فروش بلیتها در این ایام گفت: در بحث حمل و نقل با اتوبوس، قطار و هواپیما به ویژه برای برگشت در ایام اربعین مشکلی نداشتیم؛ ولی برای فروش در همین ایام بازار سیاه در حوزه هواپیمایی و قطار درست شد که امیدواریم نظارت جدی اعمال شود. البته ما نظارت استانی داریم؛ اما این مسئله نظارت کشوری را هم میطلبد.
زیرساختهای حمل و نقلی استان متعلق به زائران از همه کشور است
استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به زیرساختهای ملی تأکید کرد: واقعیت این است آزادراه اصلاً برای خراسان و مشهدیها نیست، آزادراه برای میزبانی زائران و عزیزانی است که از جاهای دیگر کشور به مشهد مشرف میشوند. قطار سریعالسیر، قطار برقی، ناوگان هوایی و ریلی نیز همین شرایط را دارد.
غلامحسین مظفری با اشاره به تلاش مسئولان در دورههای مختلف در این حوزه افزود: برای ما خیلی قابل قبول و منطقی نیست که اگر آزادراهی طراحی و منابعی صرف میشود، به جای اینکه این آزادراه از مشهد به سمت بقیه مسیرها شروع شود، از غرب به شرق باشد در حالی که مسیر مشهد است که حجم اصلی بار مسافر را بر دوش دارد و منطقی است قطار سریعالسیر از مشهد به سمت تهران، قم و اصفهان برود.
وی با اشاره به مسئله آب بیان کرد: در بحث آب مشهد نگرانیها جدی است و باید به عنوان یک بحث ملی در دستور کار قرار بگیرد. شاید اگر آزادراه نباشد، از راه فرعی هم بشود به مشهد رسید؛ ولی اگر آب نباشد، حیات و آبادانی ما دچار مشکل میشود.
مظفری با اشاره به اتفاقهایی که در استان در زمینه آب رقم خورده، ادامه داد: با همه ظرفیتهایی که حتی در سطح ملی بوده، مذاکره کردیم؛ ولی واقعیت این است به هر حال حجم و نوع کار به گونهای بوده که از ید ما خارج است و به کمک بیشتری نیاز داریم.
خراسان رضوی در موضوعات بینالمللی میتواند نقش بسیار مؤثری در کشور ایفا کند و با ظرفیت استان و مرزهایی که خراسان به سمت کشورهای آسیای میانه و شرق دارد، اگر توجه به این استان بیشتر شود، اتفاق بسیار خوبی رقم میخورد.
این مقام دولتی با بیان اینکه ما در حال از دست دادن این مزیت ترانزیتی و کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب هستیم، گفت: این یک اتفاق عجیب است. بالاخره افغانستان، ازبکستان و پاکستان تفاهمنامه امضا کردند و این مسیری است که باید تکمیل شود. برای ما قابل قبول نیست که چرا به این کریدورها بیتوجهیم! اگر بخواهیم در کشور یک اولویت در حوزه ترانزیت داشته باشیم، دقیقاً همینجاست. از تعارفات بگذریم و نگاه واقعی به توسعه شرق کشور داشته باشیم که توسعه شرق کشور میتواند کشور را نجات بدهد.
نظر شما