به گزارش گروه فرهنگی قدس، هنگامی که به سریالهای تولید شده در شبکههای مختلف تلویزیونی کشورمان نگاهی میاندازیم، با حجم زیادی از سریال مواجه میشویم که نوجوانها نقشی کلیدی در فیلمنامه آن داشتهاند. این توجه به ویژه در دهههای شصت و هفتاد به گونهای بوده که سریالهایی مختص به این گروه سنی ساخته شدهاند. کارهایی که حتی در زمره پربینندهترین آثار آن سالها قرار گرفته و طیف های سنی متفاوتی را پای تلویزیونها نشاندهاند. پرداخت درست شخصیتها و قصهگویی، وجه اشتراک آثار یاد شده بوده تا جایی که مخاطبان بزرگسال زیادی هم برای خود دست و پا میکردند. به عنوان یک نمونه موفق میتوان به سریال «در خانه» به کارگردانی مسعود رسام و بیژن بیرنگ اشاره کرد که اساسا برای مخاطب نوجوان تولید شده است.
اتفاقی که در سالهای بعد کمرنگ شده و این قشر مخاطب بالقوه میلیونی آنچنان که باید مدنظر سریالسازها قرار نگرفتند. با این حال، همواره شاهد حضور آنها در متن و حاشیه سریالهای ساخته شده بودهایم که یکی از تازهترین نمونههای آن سریال «حکایتهای کمال ۲» به کارگردانی قدرتالله صلح میرزایی است. سریالی که این روزها روی آنتن شبکه دوی سیما رفته و مخاطبان خاص خود را دارد. مخاطبانی که سری نخست آن را تماشا کرده و حال با یک جهش زمانی کوتاه شاهد سری تازه آن هستند.
«حکایتهای کمال ۲» از آن دسته سریال هایی است که بر پایه حضور یک شخصیت نوجوان به عنوان قهرمان شکل گرفته و قصه هم به نوعی از زاویه دید او روایت میشود؛ کمال پسر نوجوان داود لحاف دوز که نسبت به سری نخست بزرگتر شده و در محلهای قدیمی و اوایل دهه چهل زندگی میکند. سریالهایی از این جنس، برای جذب مخاطب کار چندان آسانی ندارند چرا که بخش مهمی از بار درام را به دوش قهرمان کم سن و سال خود میاندازند. ریسکی که در اینجا جواب داده و کمال هم به باور مخاطبان خود نشسته که بخش مهمی از آن به ویژگیهای درونی و بیرونی بیشتری که برایش تراشیده شده، برمیگردد. کنشمندی یکی از همین ویژگیها است که با شخصیت کمال به خوبی جفت و جور شده و توجه مخاطب را به سمت خود جلب میکند. قرینه پدرش داود که شجاع و نترس بوده و در قیاس با دیگر اهالی محله، آگاهی بیشتری نسبت به وقایع و اتفاقهای پیرامون خود دارد. در عین حال، مرگ دلخراش مادر نیز به کمال لایه دیگری اضافه کرده و یک زخم درونی مناسب را خلق کرده است.
انتخاب بازیگر نوجوان آن هم بازیگری که نقش محوری در سریال دارد، اهمیت فوق العادهای داشته و صلح میرزایی در این زمینه موفق عمل کرده است. امیرمهدی خاک پیز انتخاب خوبی برای شخصیت کمال بوده و به خوبی هم از عهده انجام آن برآمده که هر چه قصه جلوتر رفته، پختگی بیشتری نیز پیدا کرده است. به ویژه در قسمتهای پانزدهم تا بیست و دوم که بخش مهمی از بار دراماتیک سریال به دوش او میافتد. «حکایتهای کمال ۲» با توجه به محوریت کمال نوجوان، نیاز به شخصیتهای هم سن و سال زیادی داشته که مسعود، حمید، عباس و فرید از شاخصترینشان به حساب می آیند.
شخصیتهایی که اغلب در قطب موافق کمال قرار گفته و تنها حمید پسر پرویز پاسبان در نقطه مقابل آنها قرار دارد. به این ترتیب، کشمکشهایی میان آنان به راه افتاده و داستان با تکیه بر آن پیش میرود. حمید وجوه نمایشی بیشتری نسبت به بقیه داشته و طاها عبدالهی هم به خوبی با نقش جفت و جور شده است. به ویژه سکانسهای او و پدرش پرویز که این بازیگر نوجوان وجوه کمیک آن را به خوبی از کار درآورده است. برای مثال هم میتوان به حضور او در سکانس نانوایی و انداختن موش داخل آنجا اشاره کرد که شیرین و ملموس از آب درآمده است. کسری تلند هم یکی دیگر از بازیگران نوجوان سریال به حساب میآید که در نقشی متفاوت ظاهر شده و حاصل کارش هم مورد توجه قرار گرفته است. او که سابقه ایفای نقش روی صحنه تئاتر هم دارد، بازیگری آیندهدار به نظر میرسد که میتواند پس از گذراندن دوره نوجوانی و بلوغ که با تغییر چهره و صدا نیز همراه است، در این عرصه به کار خود ادامه دهد.
قدرتالله صلح میرزایی در «حکایتهای کمال ۲»، در انتخاب بازیگران نوجوان و نیز هدایت آنها جلوی دوربین موفق عمل کرده و آن را به یکی از نقاط قوت سریال خود تبدیل کرده است.
محمد جلیلوند
نظر شما