پس از سالها چشمانتظاری، شنیدن سوت قطار در دل کوههای زاگرس با آغاز عملیات ریلگذاری راهآهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد به طول ۹۰ کیلومتر رنگ واقعیت به خود گرفت.وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات ریلگذاری راهآهن مبارکه-سفیددشت- شهرکرد با قاطعیت اعلام کرد تلاش میشود ریلگذاری راهآهن شهرکرد- سفیددشت- مبارکه- اصفهان در دولت چهاردهم به نتیجه برسد، حال تمامی چشمها به همت دولتمردان دوخته شده که این وعده چه زمانی محقق خواهد شد.
وعده دولتمردان
در همین راستا استاندار چهارمحال و بختیاری درباره آخرین پیشرفت این پروژه اظهار کرد: بنا بر وعده وزیر راه و شهرسازی راهآهن این استان تا پایان سال ۱۴۰۵ بهرهبرداری و افتتاح میشود.جعفر مردانی گرمدره طول راهآهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد را ۹۰ کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: این طرح در مجموع ۸۰ درصد و در ایستگاهها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ریلگذاری آن با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شده است.مردانی تصریح کرد: مهمترین اقدامی که در یک سال اخیر انجام شد گرفتن مجوز زیست محیطی و انجام طراحیهای مورد نیاز انتقال ۵۰۰ لیتر آب از چشمه آبسفید به چهار شهرستان بروجن، لردگان، خانمیرزا و فلارد است.
مردانی تأکید کرد: چهارمحال و بختیاری چهارمین استان کشور بود که تبادل موافقتنامه ۲۰ هزار میلیارد ریالی از محل اوراق برای طرحهای عمرانی استان را انجام داده و به تسریع در روند توسعه و پیشرفت استان توجه دارد.
برکات راهآهن
استان چهارمحال و بختیاری به دلیل موقعیت کوهستانی و نبود راههای حمل و نقل مناسب، همواره با مشکلاتی در ارتباطات تجاری و توسعه صنعتی مواجه بوده است. این محدودیتها موجب شدهاند رشد اقتصادی استان نسبت به دیگر مناطق کشور کندتر باشد.
پژوهشی که انجام شده نشان میدهد دسترسی یک منطقه به خطوط ریلی مستقیماً منجر به جذب سرمایهگذاریهای صنعتی، کاهش هزینههای لجستیکی و توسعه تجارت داخلی و بینالمللی میشود.
از سوی دیگر، حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل جادهای، هزینههای بسیار کمتری دارد. مطالعات نشان میدهند راهآهن میتواند هزینههای حمل و نقل را کاهش دهد. این کاهش هزینه نقش مهمی در افزایش بهرهوری زنجیره تأمین، رونق صنایع و توسعه اقتصادی منطقه خواهد داشت.
اتصال چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور میتواند امکان حمل و نقل سریعتر، ارزانتر و مطمئنتر کالا و مواد اولیه را فراهم کند و به این ترتیب، فضای کسب و کار در استان رونق یابد. همچنین دسترسی آسانتر به بازارهای مصرف و مواد اولیه، فرصتهای بیشتری را برای رشد صنایع تبدیلی و تولیدی فراهم میکند.
خطوط ریلی با تسهیل جابهجایی کالا و کاهش هزینههای لجستیکی زمینه را برای گسترش صنایع تبدیلی، افزایش بهرهوری در بخش کشاورزی و دامداری و رونق صادرات محصولات استان فراهم میآورد.چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از قطبهای تولید محصولات لبنی، گیاهان دارویی و صنایع دستی، ظرفیت بالایی برای افزایش حجم صادرات دارد، از طرفی این استان دارای طبیعت کمنظیر و جاذبههای فرهنگی و تاریخی است بنابراین افزایش دسترسی به این مناطق از طریق راهآهن میتواند موجب رشد اقتصادی جوامع محلی شود.
نظر شما