از سال ۱۳۶۴ تا ۱۴۰۴ یعنی در این بازه چهل ساله، فقط ده فیلم اجتماعی توانسته‌اند در جایگاه پرفروش‌ترین فیلم سال تکیه بزنند. یعنی ۳۰ سال عنوان پرفروش‌ترین یا در اختیار کمدی‌ها بوده است یا فیلم‌های تاریخی و دفاع مقدسی.

مروری بر ۱۰ فیلم پرفروش اجتماعی به بهانه صدر نشینی «پیرپسر»
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین،«پیرپسر» با یک میلیون و ۶۸۷ هزار مخاطب و فروش ۱۵۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی، رکورددار فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۴ شده است. به این بهانه نگاهی داریم به فیلم‌های اجتماعی که در چهل سال اخیر عنوان پرفروش‌ترین فیلم‌ها را در یک سال به خود اختصاص داده‌اند.

شنای پروانه | محمد کارت | ۱۳۹۹

محمد کارت در اولین فیلمش «شنای پروانه» روی مسائل و مشکلات زندگی در حاشیه شهر تهران دست گذاشت. فیلم درباره گنده‌لات‌های جنوب شهری بود. او به دنبال یک قتل ناموسی، شخصیت اصلی فیلمش را به محلات جنوب شهر می‌برد و از فساد و اعتیاد و خشونت زندگی در این بافت شهری پرده برمی‌داشت. «شنای پرونه» فیلمنامه دقیق و حساب‌شده‌ای داشت و به‌طور کلی اثری خوش‌ساخت بود. یکی از مهمترین برگ برنده‌های فیلم، بازی جواد عزتی بود. او در نقش حجت، برادر یک زورگیر خلافکار ایفای نقش می‌کرد؛ برادری که همسرش را به دلیل پخش شدن عکسش در استخر به قتل می‌رساند و به زندان می‌افتاد. حجت با اینکه می‌دانست برادرش تقصیرکار بود اما برای گرفتن رضایت برای برادرش قیصروار وارد میدان می‌شد تا راز انتشار عکس را بفهمد. درست است که «شنای پروانه» اثر قابل‌قبولی بود اما باید این مسئله را در نظر گرفته که در شرایطی اکران شد که سینماها به خاطر شیوع کرونا مدام تعطیل می‌شدند. «شنای پروانه» در سال ۱۳۹۹، فقط ۲۰۰هزار تماشاچی داشت و با فروش ۳ میلیارد تومانی اول شد. بعد از این فیلم «خوب، بد، جلف۲: ارتش سری» قرار داشت که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون فروش به ثبت رسانده بود.

مروری بر 10 فیلم پرفروش اجتماعی  به بهانه صدر نشینی «پیرپسر»

فروشنده | اصغر فرهادی | ۱۳۹۵

فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی بعد از موفقیت در جشنواره‌های بین‌المللی سال ۱۳۹۵ در ایران اکران شد. همه منتظر بودند فیلمی که دنیا را تحت تاثیر قرار داده ببینند و از همان ابتدا تقاضا برای تماشای آن بالا بود. به‌طوری که از اولین روز اکران، مخاطبان از ساعت ۶ صبح برای تماشای فیلم به سینماها رفتند. فرهادی در فروشنده، مسئله تجاوز به حریم را در دنیای مدرن مورد توجه قرار داد و اثری خلق کرد که هم پرتعلیق بود و هم احساسات مخاطبان را تحت تاثیر قرار داد. شهاب حسینی و ترانه علیدوستی بازیگران اصلی فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی بودند. رفتار این دو شخصیت در «فروشنده» به تدریج در طول مسیر فیلم تغییر می‌کرد و این فروپاشی روحی در ظاهر هردو آنها کاملا نمایان می‌شد. این فیلم جایزه بهترین فیلمنامه و نقش اول مرد را از جشنواره کن گرفت و عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را در اسکار ۲۰۱۷ به دست آورد. «فروشنده» در سال ۱۳۹۵، ۱۶ میلیارد فروخت و ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مخاطب داشت. فیلم دوم جدول، «من سالوادر نیستم» منوچهر هادی بود که ۱۵ میلیارد فروش کرد و بعد از آن «سلام بمبئی» و«۵۰ کیلو آلبالو» با فروش ۱۴ میلیارد تومانی قرار گرفتند. «ابد و یک روز» سعید روستایی هم در آن سال فروشی ۱۱ میلیارد تومانی داشت.

مروری بر 10 فیلم پرفروش اجتماعی  به بهانه صدر نشینی «پیرپسر»

آکواریوم | ایرج قادری | ۱۳۸۴

فیلم «آکواریوم» به کارگردانی ایرج قادری در سال ۱۳۸۴ با استقبال زیادی روبه‌رو شد. بخش مهمی از عوامل موفقیت فیلم به بازی امین حیایی و مهناز افشار برمی‌گشت؛ بازیگرانی که آن زمان در مرکز توجه‌ها قرار داشتند. ضمن اینکه به‌طور کلی فیلم‌های ایرج قادری در جلب مخاطب موفق بودند و اینبار هم وجود صحنه های اکشن بسیار موثر بود. «آکواریم» در سال ۱۳۸۴ یک میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب داشت و با متوسط بلیت ۶۵۰ تومانی موفق شد ۸۹۰ میلیون تومان بفروشد. آن زمان رقیب پروپاقرص «آکواریم»، فیلم «شارلاتان» آرش معیریان بود. این فیلم با ۸۷۰ میلیون تومان فروش با فاصله کمی از «آکواریم» در جایگاه دوم ایستاد. دو فیلم «شاخه گلی برای عروس» و «مجردها» هم در آن سال در جدول فروش سوم و چهارم بودند.

مروری بر 10 فیلم پرفروش اجتماعی  به بهانه صدر نشینی «پیرپسر»

شوکران | بهروز افخمی | ۱۳۷۹

سال ۱۳۷۹ سه فیلم اجتماعی «شوکران»، «دست‌های آلوده» و «شور عشق» نبض سینمای ایران را در دست داشتند و سه فیلم پرفروش سال معرفی شدند. از این جهت می‌توان این سال را یکی از نمونه‌های منحصربفرد به حساب آورد. بهرو افخمی در «شوکران» روی سوژه‌ای دست گذاشت که تا پیش از آن صحبت درباره آن چندان باب نبود. زنی پرستار و دارای جایگاه اجتماعی والا از مردهای اطرافش مدام زخم می‌خورد و نهایتا پس از اینکه از سوی مردی که صیغه‌اش شده بود و همچنین از سوی پدرش طرد می‌شد دست به خودسوزی می‌زد. این سوژه اجتماعی با واکنش‌های بسیار زیادی همراه شد. بازی قدرتمند هدیه تهرانی و فریبرز عرب‌نیا جزو نکات بسیار مهم این فیلم بود. «شوکران» در سال ۱۳۷۹، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مخاطب داشت و با متوسط قیمت بلیت ۳۰۰ تومانی، موفق شد ۷۷۴ میلیون تومان بفروشد. در همان سال «دست‌های آلوده» سیروس مقدم، با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب، دومین فیلم پرفروش سال شد و ۷۰۰ میلیون فروخت. «شور عشق» هم با فروش ۵۲۰ میلیون تومانی سوم شد.

مروری بر 10 فیلم پرفروش اجتماعی  به بهانه صدر نشینی «پیرپسر»

قرمز | فریدون جیرانی | ۱۳۷۸

فیلم «قرمز» فریدون جیرانی یکی از مهمترین پدیده‌های سینمای اجتماعی است. این فیلم در سال ۱۳۷۸ موفق شد ۳ میلیون ایرانی را به سینماها بیاورد. با متوسط قیمت بلیت ۲۵۰ تومانی، حدود ۸۰۰ میلیون فروش کرد و در جایگاه نخست جدول فروش سالانه سینماها نشست. «قرمز» دست روی یک معضل اجتماعی گذاشته بود و از این مسئله صبحت می‌کرد که مشکلات روانی بسیاری از افراد ریشه در گذشته آنها دارد و با وجود این مشکلات، حتی در بالاترین جایگاه اجتماعی هم نمی‌توان احساس لذت داشت. داستان با تمرکز روی زنی روایت می‌شد که به خاطر بیماری جنون همسرش مدام آسیب می‌دید و حتی تا لبه مرگ پیش می‌رفت. بازی درخشان هدیه تهرانی و محمدرضا فروتن بسیار مورد توجه قرار گرفت. «قرمز» همزمان با «دوزن» تهمینه میلانی اکران شد و تم تقریبا مشترکی داشتند. نکته مهم اینکه «دوزن» هم در آن سال ۳ میلیون مخاطب را به سینماها جذب کرد و با اختلاف ۲۰ میلیون تومانی، در جایگاه دوم فروش سالانه قرار گرفت. «طوطیا» در آن سال با ۵۰۰ میلیون فروش، سوم شد.

مروری بر 10 فیلم پرفروش اجتماعی  به بهانه صدر نشینی «پیرپسر»

خواهران غریب | کیومرث پوراحمد | ۱۳۷۵

زنده‌یاد کیومرث پوراحمد در فیلم «خواهران غریب» روی سوژه‌ای به نسبت تکراری دست گذاشت اما به قدری در جلب توجه مخاطبان موفق بود که توانست ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب را به سینماها بیاورد. دو بازیگر کودک، خسرو شکیبایی و افسانه بایگان در کنار پروین‌دخت یزدانیان فضای گرم و صمیمی ایجاد کردند و موسیقی هم به عنوان مکمل، توانست به کمک جذابیت بیشتر اثر بیاید. در سال ۱۳۷۵ با قیمت بلیت ۱۱۰ تومانی، این فیلم ۳۷۰ میلیون تومان فروخت و جایگاه اول پرفروش‌ترین فیلم سال را به خود اختصاص داد. «گروگان» به کارگردانی اصغر هاشمی با بازی جمشید هاشم‌پور، با یک میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب و فروش ۱۵۰ میلیون تومانی دومین فیلم جدول شد و «تجارت» مسعود کیمیایی هم با فروش ۱۳۷ میلیون تومانی سوم شد.

مروری بر 10 فیلم پرفروش اجتماعی  به بهانه صدر نشینی «پیرپسر»

افعی | محمدرضا اعلامی | ۱۳۷۲

«افعی» به کارگردانی محمدرضا اعلامی پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۳۷۲ بود. در آن زمان فیلم‌های اکشن جایگاه ویژه‌ای داشتند و جمشید هاشم‌پور هم در آن سال‌ها به عنوان سوپراستار سینمای اکشن به حساب می‌آمد. طبیعتا حضور او روی پوستر سینماها تضمین کننده فروش بالای فیلم‌ها بود. بخصوص اینکه در «افعی» با چهره‌ای جدید و شخصیتی متفاوت ظاهر شد که این مسئله هم به جذابیت فیلم افزود. «افعی» سال ۱۳۷۲، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را روانه سینماها کرد با متوسط قیمت بلیت ۴۵ تومانی، حدود ۲۰۰ میلیون تومان فروخت. فیلم «قافله» به کارگردانی مجید جوانمرد باز هم با بازی جمشید هاشم‌پور در آن سال با فروش ۱۰۵ میلیونی، دومین فیلم پرفروش سال شناخته شد. سومین فیلم پرفروش سال ۱۳۷۲، «از کرخه تا راین» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بود. این فیلم فروش ۱۰۴ میلیونی را به ثبت رساند.

عروس | بهروز افخمی | ۱۳۷۰

«عروس» بهروز افخمی هنوز هم جزو آثار اجتماعی مهم سینمای ایران دسته بندی می‌شود. این فیلم سال ۱۳۷۰ درحالی روی پرده رفت که تعجب مخاطبان را برانگیخت. در سال‌های پس از انقلاب، محدودیت‌های زیادی برای نمایش تصویر زنان در سینما وجود داشت و بهروز افخمی بار دیگر یک عروس واقعی پیش روی آنها قرار داد. این فیلم با بازی نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب به اثری شاخص در سینمای ایران تبدیل شد. این دو بازیگر بعد از «عروس» به شهرت بسیار زیادی رسیدند و به عنوان ستاره در مرکز توجه‌ها قرار گرفتند. «عروس» در سال ۱۳۷۰ ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار مخاطب داشت که در دوره خودش کم‌نظیر بود. این فیلم با بلیت ۲۵ تومانی، ۱۱۵ میلیون تومان فروخت. «سفر جادویی» به کارگردانی ابوالحسن داوودی، دومین فیلم پرروش آن سال بود. با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب، ۶۳ میلیون تومان فروش کرد. «در آرزوی ازدواج» با ۵۳ میلیون فروش، سومین فیلم پرفروش سال ۱۳۷۰ بود.

اجاره‌نشین‌ها | داریوش مهرجویی | ۱۳۶۶

«اجاره‌نشین‌ها» یکی از مهمترین فیلم‌های کارنامه داریوش مهرجویی است. فیلمی پربازیگر که روی محور آسیب‌های اجتماعی و معضلات شهری زندگی در تهران دهه شصت بنا شده بود. این فیلم به خاطر حضور بازیگران مطرح و همچنین سوژه انتقادی و ساختار قدرتمندش بسیار مورد توجه قرار گرفت. در سال ۱۳۶۶ «اجاره‌نشین‌ها» با ۳ میلیون مخاطب، ۳۴ میلیون تومان فروش کرد و عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را گرفت. البته در آن سال فیلم سینمایی «بگذار زندگی کنم» به کارگردانی شاپور قریب، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب داشت و پرمخاطب‌ترین فیلم سال نام گرفت اما فروش آن به دلایلی از «اجاره‌نشین‌ها» کمتر بود و ۲۹ میلیون تومان فروش برای آن به ثبت رسید. این فیلم در جایگاه دوم جدول فروش سال نشست. فیلم «گذرگاه» در آن سال سومین فیلم پرفروش سال بود.

گمشده | مهدی صباغ‌زاده | ۱۳۶۵

«گمشده» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده با بازی فرامرز قریبیان و افسانه بایگانه، در سال ۱۳۶۵ پرفروش‌ترین فیلم سال نام گرفت. سوژه اجتماعی این فیلم به همراه حضور این دو ستاره دهه شصت، عامل اصلی پرفروش‌ شدن آن بود. «گمشده» ۲ میلیون ۲۷۰ هزار مخاطب داشت و با متوسط قیمت بلیت ۸ تومانی، ۲۰ میلیون تومان فروش به ثبت رساند. فیلم «بایکوت» به کارگردانی محسن مخملباف، با ۲ میلیون و ۱۸۸ هزار مخاطب و فروش ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی، دومین فیلم پرفروش سال ۱۳۶۵ نام گرفت. در آن سال «عقاب‌ها» کماکان روی پرده سینماها بود و با فروش ۱۹ میلیون تومانی، عنوان سومین فیلم پرفروش سال را به خود اختصاص داد.

منبع: فیلم نیوز

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha