۱۲ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۱۰۹۲۷۹۲

بخش دوم: انتظار، سرمایه معنوی شیعه

انتظار، سرمایه معنوی شیعه

حجت‌الاسلام عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

‏انتظار فرج، نه تنها یک آرزو، بلکه یک رکن اساسی در دین اسلام است. در ادامه به بررسی ارزش و اهمیت انتظار در روایات اسلامی می‌پردازیم.

انتظار، سرمایه معنوی شیعه
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ارزش و اهمیت انتظار
در اهمیت انتظار همین بس که در روایات، یکی از ارکان دین شمرده شده است ( کلینی 1407، ج2 ، ص21 ؛ نوری 1407 ج1ص73) ، و یا در ردیف ایمان به خدا و رسولش قرار گرفته است (موسوی اصفهانی 1374 ، ج2 ،ص217).

ویژگی های دیگر در سخنان امامان (علیهم السلام) بیان شده است، برای نمونه: انتظار فرج از محبوب ترین اعمال نزد خداوند است. (ابن بابویه1413 ، ج4 ، ص381). جوهره انتظار آمیخته با صبر و تحمل سختی هاست. (حرعاملی 1389، ج19 ، ص75 ؛ مجلسی 1403 ، ج10 ، ص352) انتظار فرج از بزرگ ترین فرج هاست. (مجلسی 1403، ج36 ، ص386). انتظار فرج افضل اعمال و برترین جهاد دانسته شده و اینکه با آمدن منجی، حزن از شیعه برداشته می شود. (مجلسی 1403 ، ج50 ، ص371 و ج74 ، ص143)در پاره ایی از روایات درباره فضیلت انتظار آمده است: شخصی از امام صادق (علیه السلام) درباره کسی که انتظار ظهور حکومت حق را می کشد و در این حال از دنیا می رود سؤال کرد ، حضرت فرمود: «او همانند کسی است که با رهبر این انقلاب (حضرت مهدی عج) و در خیمه او بوده باشد ، و پس از لحظه ای سکوت ، فرمود: مانند کسی است که با پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم)همراه باشد». (مجلسی1403 ، ج52 ، ص126). تعابیر دیگری درباره چنین کسی وارد شده ؛ از جمله این که: چنین شخصی به مجاهدی که در راه خدا شمشیر می زند، یا کسی که در خدمت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) با شمشیر بر مغز دشمن بکوبد ؛ یا کسی که زیر پرچم قائم باشد ، یا کسی که پیش روی پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) جهاد کند و یا کسی که با پیامبر شهید شود ، مانند شده است. (مجلسی1403 ، ج52 ، ص126؛ ابن بابویه 1363، ص644ـ 645) و در برخی روایات، ثواب انتظار با ثواب روزه دار شب زنده دار، برابر دانسته شده است. (موسوی اصفهانی 1374 ، ج2 ، ص213)
در روایات شیعه، انتظار قائم از ضروریات است و شرط پذیرش دیگر اعمال. ابوبصیر می‌گوید روزی امام صادق (ع) فرمود: أَلَا أُخْبِرُکُمْ بِمَا لَا یَقْبَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِهِ فَقُلْتُ بَلَی فَقَالَ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ الْإِقْرَارُ بِمَا أَمَرَ اللَّهُ وَ الْوَلَایَةُ لَنَا وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِنَا یَعْنِی الْأَئِمَّةَ خَاصَّةً وَ التَّسْلِیمَ لَهُمْ وَ الْوَرَعُ وَ الِاجْتِهَادُ وَ الطُّمَأْنِینَةُ وَ الِانْتِظَارُ لِلْقَائِم‏ : آیا از آن چیزی که خداوند بدون آن هیچ عملی را از بنده ای قبول نمی کند، باخبرتان نکنم؟ آنها گفتند: بله، بفرمایید، فرمود: «اقرار به شهادتین و اقرار به آنچه که خداوند امر کرده است و آنها را بپذیرد، ولایت ما خاندان عصمت و طهارت را داشته باشد و از دشمنان برائت بجوید؛ و چیزی که موجب قبولی اعمال می شود، انتظار قائم است. همچنین امام در ادامه فرمودند: ما دولت و حکومتی داریم که خداوند هر وقت بخواهد آن را محقق می کند.(نعمانی‏٬ ۱۳۹۷ق٬ ص۲۰۰)

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha