حکیم زاده از تغییر روش آموزش ضمن خدمت معلمان خبر داد و گفت: «طرح توانا» جایگزین روش‌های سنتی و غیرفعال گذشته شده است و در این طرح جدید، تکیه اصلی بر ظرفیت‌های خود معلمان و مدیران از طریق کارگاه‌های گروهی،تجربه‌گردانی و روش‌های خلاق است.

معاون وزیر آموزش و پرورش: طرح«توانا» جایگزین روش تدریس سنتی در مدارس می‌شود
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

رضوان حکیم‌زاده روز سه‌شنبه در آیین افتتاحیه طرح توانا (توانمندسازی معلمان) در کهگیلویه و بویراحمد از اجرای سراسری این طرح از اول مهر ۱۴۰۴ خبر داد و اظهار داشت: این طرح با هدف ایجاد تحول در روش‌های آموزش، یادگیری و نحوه تعامل در مدارس، ذیل سند تحول بنیادین و با تأکید بر روش‌های فعال و مشارکتی اجرا می‌شود.

وی بیان داشت: دوره‌های آموزشی این طرح به‌صورت کارگاهی و با نقش‌آفرینی خود معلمان برگزار می‌شود تا از آموزش‌های سنتی غیرفعال فاصله بگیرند.

حکیم‌زاده تصریح کرد: تفاوت این طرح با آموزش‌های ضمن خدمت سنتی در فعال و کارگاهی بودن آن است که در روش‌های گذشته، معلمان نقش‌آفرینی نداشتند و آموزش به صورت غیرفعال و مبتنی بر آزمون بود که پاسخگوی نیازهای توسعه حرفه‌ای معلمان در عصر فناوری نیست.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: طرح توانا با هدف اصلاح روش‌های آموزشی و تحول در محیط‌های یادگیری، ذیل سند تحول بنیادین و با تأکید بر روش‌های فعال، مشارکتی و خلاق در حال اجراست.

حکیم‌زاده در توضیح چرایی اجرایی این تحول گفت: سؤال اصلی این است که چه چیزی باید تغییر کند؟ تحول در مدرسه یعنی تغییر در روش آموزش از سنتی به فعال، تغییر در محیط یادگیری از محدود به کلاس درس به استفاده از همه ظرفیت‌های طبیعی و اجتماعی و تغییر در مدل ارتباطی از آمرانه و رقابتی به مشارکتی و مبتنی بر شبکه است.

وی افزود: نقش معلم از انتقال‌دهنده مطالب به تسهیل‌گر یادگیری تغییر می‌یابد مأموریت اصلی معلمان این است که اطمینان حاصل کنیم همه دانش‌آموزان وارد مدرسه می‌شوند و همه یاد می‌گیرند و موفق می‌شوند.

حکیم‌زاده تصریح کرد: این طرح به‌صورت ویژه برای معلمان و مدیران مدارس عشایری و مناطق سخت‌گذر (صعب‌العبور) نیز در حال اجراست و علاوه بر آن دوره‌های حضوری ویژه‌ای برای راهبران آموزشی مناطق محروم در تهران و مشهد برگزار شده است تا معلمان بتوانند برنامه‌های تحولی را در مناطق خود پیگیری کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به عزم جدی دولت برای تحول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در آموزش و پرورش،( از جمله اجرای «طرح توانا» برای تغییر روش‌های تدریس و همچنین افتتاح و بهره‌برداری از ۷۴۰۰ پروژه مدرسه‌سازی در کشور) گفت: دولت مدرسه‌سازی را به صرف ایجاد بنا نمی‌داند، بلکه آن را نقطه تحول اساسی در پیشرفت کشور می‌شناسد.

در این آیین جمعی از مسوولان آموزش و پرورش استان حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha