۱۳ شهریور ۱۴۰۴ - ۰۶:۵۸
کد خبر: ۱۰۹۳۲۴۲

ایران را مدرسه کنیم

بابک رحیمیان، روزنامه‌نگار

بر اساس گزارش‌های وزارت آموزش و پرورش، کشور با کمبود بیش از ۱۰۰ هزار کلاس درس مواجه است.

ایران را مدرسه کنیم
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

استان‌های تهران، البرز و سیستان و بلوچستان بیشترین نیاز را برای ساخت مدارس جدید دارند، هم‌ اکنون بیشترین کمبود فضای آموزشی مربوط به دوره ابتدایی است که در ۶ سال آینده تغییر می‌کند و بیشترین کمبود در دوره متوسطه خواهد بود.
بر اساس داده‌های سازمان نوسازی مدارس کشور، خوزستان، خراسان رضوی، قم و آذربایجان غربی چهار استان دیگری هستند که نیاز شدید به مدرسه دارند و به طور کل هفت استان با کمبود مدرسه دست و پنجه نرم می‌کنند.

بازمانده از تحصیل

کمبود فضاهای آموزشی، وضعیت نامطلوب سرویس‌دهی به مدارس، روی آوردن به مشاغل کاذب مانند سوخت‌کشی، قاچاق کالا با خودروهای شوتی، ازدواج زودهنگام دختران و تعداد قابل توجه بی‌شناسنامه‌ها در استان‌های محروم از دلایل عمده تشدید معضل بازماندگان از تحصیل است.
وسعت جغرافیایی زیاد برخی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، پراکندگی و سخت‌گذر بودن راه‌های روستایی، کمبود امکانات و فضای آموزشی، فقر فرهنگی و اقتصادی، سیل مهاجران از کشورهای همسایه، تعصبات خانوادگی، کودک‌همسری و نداشتن شناسنامه بخشی از دلایلی به شمار می‌رود که موجب شده نه تنها سیستان و بلوچستان به عنوان جوان‌ترین استان کشور با معضل بازماندگان از تحصیل دست و پنجه نرم کند بلکه سایر استان‌های کم‌برخوردار از جمله جنوب کرمان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد نیز با این مشکلات درگیر باشند.

بهداشت غیراستاندارد

متأسفانه هر چقدر از مرکز کشور به سمت استان‌های مرزی می‌رویم استان‌ها بیشتر چهره محرومیت به خود می‌گیرند چنانچه مدارس استان‌های محروم به ویژه در مناطق عشایری حتی از سرویس‌های بهداشتی محروم هستند و سلامت دانش‌آموزان را تهدید می‌کند.مرداد سال ۱۴۰۱ بود که وزیر وقت آموزش و پرورش از تعداد ۵هزار و ۵۰۰ مدرسه فاقد سرویس و چشمه بهداشتی پرده برداشت اگر چه معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مدعی است در سال گذشته ۳ هزار و ۸۵۰ چشمه سرویس بهداشتی با منابع دولتی ایجاد شده اما این کمبود همچنان در بسیاری از مدارس استان‌های محروم خودنمایی می‌کند.

فرسودگی مدارس

بسیاری از مدارس عمر بالای ۳۰ سال دارند و از استانداردهای روز آموزشی و ایمنی برخوردار نیستند و تخریب این مدارس و نیاز به جایگزینی آن‌ها، مشکل کمبود فضا را تشدید کرده است.
همچنین تخصیص ناکافی منابع مالی به بخش آموزش و پرورش، ساخت و نگهداری مدارس جدید را با مشکل مواجه کرده است. شکاف‌های منطقه‌ای در توزیع بودجه و امکانات آموزشی سبب تمرکز مدارس مجهز در شهرهای بزرگ و کمبود فضاهای آموزشی در مناطق کم‌برخوردار شده است.
متأسفانه بنا بر شناسایی اولیه،‌ بیش از هزار و ۱۰۰ مدرسه سنگی در ایران وجود دارد که پیش از این قرار بود تا مهر سال ۱۴۰۴ تمامی این مدارس برچیده شوند، اگرچه بخشی از آن‌ها در استان‌های خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و لرستان جمع‌آوری و یا جایگزین شده، اما هنوز داستان این مدارس ناایمن در این استان‌ها و سایر استان‌های محروم از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان به پایان نرسیده، بنابراین نیاز است آستین همت را بالا زده و ایران را مدرسه کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha