با سرمایه گذاری هفت همتی قفل ۲۴ ساله طرح توسعه بندر امیرآباد به عنوان یکی از راهبردی‌ترین بنادر فعال دریای خزر را باهدف افزایش رونق اقتصادی در منطقه و ثبت رکوردهای جدید تجارت کالا باز شد.

آغاز طرح توسعه بندر امیرآباد مازندران بعد از ۲۴ سال
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

همزمان با شکل‌گیری دولت چهاردهم رونق تجارت دریایی به خصوص در این خطه از شمال به گونه ای رقم خورد که سرمایه گذاری های کلان در بندر امیر آباد به صورت ویژه در دستور کار دولت قرار گرفت.

یکی از جدی‌ترین مولفه‌های رونق صادرات ارتقای زیرساخت بنادر است که دولت چهاردهم این مهم را در دستور کار خود قرار داد. بندر امیرآباد بهشهر نیز از جمله بنادر راهبردی کشور محسوب می‌شود که با توجه به موقعیت مکانی و احیای کریدور شمال – جنوب، سرمایه‌گذاری کلان زیرساختی در این بندر اهمیت بالایی دارد.

بازدیدهای پیاپی مدیران ارشد دولت چهاردهم از جمله وزیر راه و شهرسازی و دیگر مدیران ارشد دولت در یک سال گذشته به همراه تخصیص اعتبارات کلان برای راه‌اندازی زیرساخت‌ها در این بندر نشان دهنده عزم جدی دولت چهاردهم برای رونق تجارت در یکی از بزرگترین بنادر کشورهای حاشیه خزر است.

آغاز طرح توسعه بندر امیرآباد مازندران بعد از ۲۴ سال

سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش‌های

اجرای طرح توسعه کلان بندر امیرآباد مطالبه ۲۴ ساله بسیاری از فعالان اقتصادی بود که در نهایت بعد از سالها بلاتکلیفی با اعتبار ویژه دولت چهاردهم به مرحله اجرایی رسید که این امر نشان از سیاست های راهبردی دولت برای رونق تجارت و ترانزیت در این بندر مهم شمال کشور دارد.

رفع نیازهای ضروری این بندر با سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش‌های مختلف سبب شد که امیرآباد به یکی از راهبردی‌ترین بنادر کشورهای حاشیه خزر تبدیل شود. رکوردشکنی‌های پی‌درپی حجم مبادلات تجاری این بندر در سه سال اخیر بسیار هم این سیر تکاملی را ادامه‌دار کرد.

دولت چهاردهم در یک سال اخیر برای رونق صادرات و افزایش حجم مبادلات تجاری در بندر امیرآباد سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی مهمی انجام داده و مسئولان مرتبط با این حوزه تاکید کرده‌اند که در صورت نیاز و ضرورت طرح‌های مورد نیاز دیگری هم در این بندر آغاز خواهد شد.

ساخت پایانه مکانیزه غلات به ظرفیت ۷۰ هزار تن و با سرمایه‌گذاری حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال، احداث مخازن روغن خوراکی با ظرفیت ۲۶ هزار تن و سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۲۲۰ میلیارد ریالی، ایجاد محوطه کانتینری به ظرفیت۱۲۰۰۰TEU و سرمایه‌گذاری حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال، ساخت کارخانه تصفیه روغن و بسته‌بندی با سرمایه‌گذاری حدود پنج هزار میلیار ریالی و کارخانه تولید نشاسته ذرت با سرمایه گذاری حدود ۱۳ هزار میلیارد ریالی از جمله طرح‌های مهم زیرساختی است که در ماه های گذشته در این بندر اجرایی شد اما ظرفیت سرمایه گذاری برای این بندر راهبردی کشور به مراتب بیشتر از زیرساخت های موجود است.

آغاز طرح توسعه بندر امیرآباد مازندران بعد از ۲۴ سال

بنادر نسل سوم

بندر امیرآباد در کنار آن‌که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانه‌های متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای مختلف از بنادر نسل سوم کشور است و سالانه چند میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ‌کالا وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره‌مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین‌المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی‌های شاخص بندر امیرآباد است.

به طور قطع به دلیل برخورداری از همین ظرفیت‌های متنوع اقتصادی و تجاری است که امیرآباد این روزها یکی از نمادهای توجه مسوولان امر به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساخت‌های اساسی حمل و نقل در مسیر رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر از ظرفیت ترانزیتی کشور به شمار می‌رود تا جایی که رییس‌جمهور شهید و مسوولان اقتصادی کشور در دولت سیزدهم برای افزایش درآمد ارزی، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بخش خصوصی، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور روی این بندر منحصر به فرد حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

آغاز طرح توسعه بندر امیرآباد مازندران بعد از ۲۴ سال

طرح توسعه ۳۰۰ هکتاری در بندر امیرآباد

در این پیوند مدیر کل بندر امیرآباد اظهار کرد: آغاز فاز توسعه بندر امیرآباد پس از ۲۴ سال در دولت چهاردهم اجرایی شد که این امر نقش مهمی در رونق تجارت و ترانزیت کالا در این بندر راهبردی دریای خزر دارد.

محمد علی موسی پور گفت: این طرح شامل توسعه ۳۰۰ هکتار اراضی شرقی و اجرای طرح ترافیکی بندر است که با اعتباری بالغ بر ۷ همت در دولت چهاردهم آغاز شده است.

وی با اشاره به این مطلب که در یک سال اخیر، بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع کالا در این بندر جابه‌جا شد که ۱۳ درصد از تأمین کالاهای اساسی کشور را شامل می‌شود، اظهار کرد: طی این مدت، سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی شامل جو، ذرت و روغن نباتی از طریق بندر امیرآباد وارد کشور شد که نقش مهمی در امنیت غذایی ایفا می‌کند.

مدیرکل بندر امیرآباد از ازسرگیری فعالیت بندر نفتی نکا پس از وقفه یک‌ساله خبر داد و گفت: در حال حاضر انواع مواد سوختی شامل گازوئیل و بنزین برای مصرف داخلی از این بندر وارد کشور می‌شود.

موسی‌پور با اشاره به اقدامات حوزه سرمایه‌گذاری بندر امیرآباد اظهار کرد: در یک سال اخیر، ۱۳ پروژه نیمه‌تمام یا راکد به بهره‌برداری موقت رسیده و با افتتاح آنها، هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود. همچنین پنج قرارداد و چهار تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری به ارزش ۴.۸ همت امضا شده که از شاخص‌های مهم مناطق ویژه اقتصادی است.

وی افزود: در شهریور جاری سه پروژه سرمایه‌گذاری در بندر امیراباد افتتاح و سه پروژه دیگر کلنگ‌زنی خواهد شد که مجموع ارزش آنها ۱.۵ همت است.

آغاز طرح توسعه بندر امیرآباد مازندران بعد از ۲۴ سال

تکمیل راه مواصلاتی بندر امیرآباد

مدیرکل بندر امیرآباد تکمیل راه مواصلاتی بندر امیرآباد به رستم‌کلا را از مهم‌ترین اقدامات حمل‌ونقل لجستیکی برشمرد و گفت: این پروژه پس از وقفه شش‌ساله آغاز و اکنون آماده بهره‌برداری است که در تحقق حمل‌ونقل چندوجهی و کریدور شمال به جنوب نقش‌آفرینی می‌کند.

موسوی پور تصریح کرد: بهسازی خطوط ریلی داخلی بندر به طول ۵ کیلومتر با اعتبار ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بندر امیرآباد بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی شمال کشور است، ادامه داد: در یک سال اخیر بیش از ۶۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل یا آغاز پروژه‌های عمرانی، زیرساختی و مطالعاتی اختصاص یافت و بیش از ۳۶ پروژه به بهره‌برداری رسید.

این مقام مسئول با بیان این نکته ایمن‌سازی بندر با هدف مقابله با کاهش تراز آب دریای خزر در دستور کار است و در این راستا ۱۵۰ هزار مترمکعب عملیات لایروبی در بنادر نکا و امیرآباد انجام شده است، اظهار کرد: وی مهم‌ترین رویداد سال اخیر را آغاز فاز توسعه بندر امیرآباد پس از ۲۴ سال عنوان کرد و گفت: این طرح شامل توسعه ۳۰۰ هکتار اراضی شرقی و اجرای طرح ترافیکی بندر است که با اعتباری بالغ بر ۷ همت در دولت چهاردهم آغاز شده است.

آغاز طرح توسعه بندر امیرآباد مازندران بعد از ۲۴ سال

بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر

گفتنی است؛ بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند با شکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

اتصال امیرآباد به شبکه ریلی کشور

بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

منطقه امیرآباد از ظرفیت‌های بندری بسیار مناسبی برخوردار است و می‌تواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha