نخستین نشست از سلسله برنامههای بزرگداشت هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (ص)، با محوریت «حقوق و کرامت انسانی از منظر پیامبر اکرم (ص)»، صبح امروز ۱۶ شهریورماه با حضور جمعی از اندیشمندان جهان اسلام، در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، برگزار شد.
بازگشت به سیره نبوی
حجتالاسلام شیخ حسن البغدادی، مدیر مؤسسه احیای تراث علمای لبنان، نخستین سخنران این همایش بود که با اشاره به چالشهای امروز جهان، ضرورت بازگشت به تعالیم پیامبر اکرم (ص) و آموزههای امام رضا (ع) را، یادآور شد.
وی با اشاره به آیه شریفه وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ... " گفت: انسان موجودی ممتاز در میان مخلوقات است؛ خداوند او را به عقل و اختیار مجهز کرده و بهعنوان جانشین خود در زمین، برگزیده است.
البغدادی، خاطرنشان کرد: رسول خدا (ص) تجسم اخلاق عظیم بود و همین ویژگی سبب شد تا دلها را جذب کند و جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازگشت به این الگوست.
وی همچنین، با اشاره به آیه «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ»، تصریح کرد: طبق این آیه، کرامت حقیقی انسان به تقوا و پرهیزگاری او وابسته است، نه به رنگ، نژاد یا جایگاه اجتماعی.
مدیر مؤسسه احیای تراث علمای لبنان، ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) همواره انسان را به فراگیری علم و دانش فراخوانده است، علم تفسیر قرآن از برترین علوم است؛ زیرا در خدمت انسان و اسلام قرار دارد. بدون معرفت دینی، جامعه انسانی به مسیر ظلمانی، کشیده خواهد شد.
وی امام رضا (ع) را الگویی بیبدیل برای همگرایی امت اسلامی معرفی کرد و گفت: با وحدت، رهبری و تبعیت از رهبر الهی، امت اسلامی میتواند به پیروزیهای بزرگ، دست یابد.
ضرورت بازشناسی شخصیت پیامبر اکرم (ص) و لزوم توسعه شخصیتی
دکتر محمود ویسی، استاد دانشگاه مذاهب اسلامی نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم، با اشاره به ضرورت بازشناسی شخصیت پیامبر اکرم(ص) و الگوگیری از ایشان که منشا همه تحولات خواهد بود، گفت: اگر توسعه شخصیت در بین آحاد امت اسلامی رخ دهد هیچ کس یارای مقابله با این امت را نخواهد داشت، در واقع همه ما باید مظهر اسماء الهی باشیم.
وی با طرح این سؤال که پیامبر بزرگ اسلام (ص) چگونه رحمه للعالمین شدند، ادامه داد: حضرت محمد (ص) با توسعه شخصیتی صفت رحمه للعالمین را گرفتند و برای رسیدن به این توسعه شخصیتی باید از صفاتی، برخوردار باشیم.
ویسی در ادامه، تصریح کرد: برای توسعه شخصیتی باید به غنای فکری برسیم که در سایه وحدت محقق میشود، همچنین باید از غنای روحی برخوردار شویم که بهشدت به آن نیاز داریم و رسیدن به غنای اخلاقی و مالی، لازمه رسیدن به توسعه شخصیتی است.
وی، خاطرنشان کرد: رحمه للعالمین بودن پیامبر (ص) محصول توسعه شخصیتی ایشان است، در واقع پیامبر راه را برای ما هموار کرده است و کرامت انسانی محصول توسعهیافتگی، است.
این استاد دانشگاه، با بیان اینکه تقوا موتور متحرک توسعهیافتگی است، افزود: تا توسعه شخصیتی نداشته باشیم شاهد توسعههای بعدی، نخواهیم بود.
زیارت پایگاه مهم نظام ارتباطاتی با جامعه
دکتر محمدهادی فلاحزاده، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، نیز در ادامه این همایش، زیارت را نظام ارتباطی با جامعه دانست و گفت: موضوع زیارت باید با نگاه جامعهشناسانه، بررسی شود.
وی، گفت: کرامت انسانی باید در تمامی جوامع و انسانهای مختلف محقق شود، انسان منهای باورها، ارزشها، قومیتها و هر گونه رنگ و نژاد و... و. موردخطاب قرآن کریم است. کرامت انسانی، به معنی انسان دارای ارزشهای ذاتی و والا بهعنوان موجودی آزاد در نظام آفرینش، است.
فلاحزاده، تصریح کرد: اگر مبنای ذاتی کرامت انسانی را بر اساس فرمایشات امیر المومنین (ع) استقرار بخشیم و نسبت آن را به کرامت اجتماعی محقق کنیم، هستهای از تمدن را، میتوانیم، پیریزی کنیم.
جایگاه کرامت انسانی در سیره نبوی و رضوی و مقایسه آن با اعلامیه جهانی حقوق بشر
دکتر عبدالرحیم یعقوب نیا، عرفانپژوه دانشگاه سمنان، نیز در این همایش به بیان دیدگاههای خود درباره جایگاه کرامت انسانی در سیره نبوی و رضوی و مقایسه آن با اعلامیه جهانی حقوق بشر، پرداخت.
وی گفت: جامعه جهانی در سال ۱۹۴۸ سندی را در ۳۰ بند تحت عنوان اعلامیه جهانی حقوق بشر تصویب کرد، در واقع این اعلامیه در واکنش به تجربیات تلخ بشریت اعم از جنگ، مصائب و غارت و... تصویب شد.
یعقوب نیا، ادامه داد: خلاصه و چکیده این اعلامیه این است که انسان به ما هو انسان سزاوار حرمت و کرامت انسانی است.
اگر چه این اعلامیه اصولی را متذکر شده است؛ اما استانداردهای دوگانهای دارد که مسیر اجرایی آن را تغییر داده که از آسیبهای جدی آن به شمار میرود.
وی، افزود: امروز شاهد هستیم حقوق اساسی همچون آزادگی، عدم تبعیض و بردگی، برای زنان و کودکان مردم مظلوم فلسطین، رعایت نشده است.
این استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: ما بر این باور هستیم اصول سازمان ملل، ۱۴۰۰ سال پیش به شکل عملی بر پیامبر اکرم (ص) تجلییافته است و زندگی فردی و اجتماعی هر یک از بزرگان تاریخ، نمونه آشکاری بر ارزشهای انسانی است.
وی، ادامه داد: کرامت انسانی در اسلام، به رنگ و قوم و نژاد نیست؛ بلکه به تقوای الهی است و میتوان اعلامیه جهانی حقوق بشر را بازتاب مدرن ارزشهایی دانست که اسلام در بدو ورود خود به جهانیان هدیه داده است.
نظر شما