کاروانی متشکل از انسانهای آزاده و ظلمستیز، فارغ از اعتقادات دینی و مذهبی و فراتر از خطوط مرزی، با هدف شکست محاصره غزه و همراهی با مردم مظلوم فلسطین، همه خطرات احتمالی را به جان خریده است و با ارادهای راسخ به استقبال برخورد صهیونیستها میرود.همراهی و همدردی با مردم تحت ظلم فلسطین مدتهاست به دغدغه و خیزشی جهانی تبدیل شده و میلیونها انسان را بارها به خیابانها و تظاهرات اعتراضی کشانده است. اما این بار ناوگان جهانی مقاومت، ارادههای مردمی را در سطحی گسترده از کنشهای اعتراضی و ایستا به کنشی عملیاتی، پویا و پرمخاطره تبدیل کرده است که میتواند بزرگترین و تأثیرگذارترین حرکت مردمی در حمایت از غزه باشد.
اما چگونه است که در سکوت و بیعملی کشورهای عرب و مسلمان در برابر جنایتهای اسرائیل و مظلومیت غزه، انسانهایی فارغ از عربیت و اسلامیت پیدا میشوند که این گونه به میدان میآیند و حتی حاضرند جان خود را برای زندگی دیگری کف دست بگیرند؟ انسانهایی از ادیان، مذاهب و ملیتهای مختلف که ممکن است حتی افراد بیدین هم در میانشان پیدا شود!
ریشه این امر را در فطرت انسانی باید جست که گرچه ممکن است ظهورات متنوعی در مناسک و رفتارهای دینی و مذهبی داشته باشد، اما در چنین مرزهای روشنی از حق و باطل و ظلم و عدل، به حقیقت چنگ میزند. همان فطرتی که به اعتقاد شیعه، حُسن و قبح ذاتی عدل و ظلم را تشخیص میدهد و همین اعتقاد است که نام عدلیه را بر شیعه میگذارد.
این واقعیت عرصه بزرگتری از کنشگری را در برابر جبهه استکبار باز میکند که میتواند فطرتهای انسانی میلیاردها انسان را در برابر دنیای استکبار قرار دهد و اتحادی جهانی علیه ظلم برقرار کند.این ساحت دیگری از وحدت است که فراتر از وفاق سیاسی، اتحاد ملی، وحدت اسلامی و... میتواند با ادبیاتی فراگیرتر با مردم جهان سخن بگوید، محدود به مرزهای جغرافیای سیاسی و عقیدتی نباشد و در عین حال ریشه در جهانبینی ما داشته باشد.
این ادبیات را امام خمینی(ره) در جریان انقلاب اسلامی با طرح دوگانه استکبار و استضعاف مطرح کرد و راهبرد اصلی مقابله با استکبار جهانی را در وحدت مستضعفان عالم دید. او با اینکه یک مرجع دینی و مذهبی بود، در پیام تاریخی پذیرش قطعنامه، به جای تأکید بر دوگانههای کفر و ایمان یا شرک و توحید، از جنگ فقر و غنا و استکبار و استضعاف و پابرهنگان و مرفهان بیدرد گفت و جبههبندی دیگری را برای ادامه نبرد پیش رو گذاشت که میتواند مردم جهان را در این مبارزه همراه کند.
دوگانه عدالت و ظلم و استضعاف و استکبار البته عینیت یافته همان دوگانههای معهود است؛ چراکه طاغوت ظلم و استکبار نیز همان کفر و شرک و باطلی است که طغیان کرده و مردم را به استضعاف میکشاند.
وحدت و جبههبندی استضعاف در برابر استکبار از جمله ظرفیتهای بالقوه انقلاب است که هنوز چندان به فعلیت درنیامده و میتواند مسلمان و مسیحی و یهودی و حتی بیدین را در صف واحدی در برابر ظلم و استکبار متحد کند. این امر مستلزم فعال شدن دیپلماسی عمومی و البته میدان دادن به نیروها و تشکلهای مردمی است تا با کنشگری در عرصه بینالملل، عرصههای جدیدی را برای ملت ما باز کنند.
۱۸ شهریور ۱۴۰۴ - ۰۷:۵۰
کد خبر: ۱۰۹۴۳۸۰
کاروان دریایی «صمود» متشکل از گروههای مردمی از ۴۴ کشور که قرار است ۵۰۰نفر را با دهها کشتی و قایق روانه فلسطین کند، این روزها و همزمان با هفته وحدت در صدر خبرهای بینالمللی قرار گرفته است.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
منبع: روزنامه قدس
نظر شما