آیت الله احمد مروی در آیین آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه استان مازندران که دوشنبه (۱۷ شهریورماه ۱۴۰۴) در حوزه علمیه حجتیه آمل و با حضور علما، اساتید، طلاب و مسئولان برگزار شد، با بیان اینکه حوزههای علمیه نقشی اساسی در رشد و تعالی جامعه اسلامی دارند، اظهار کرد: اسلام با تعلیم، تربیت و دانش، پایهگذاری شد. نخستین آیات وحی نیز بر محور علم و قلم نازل شد و این اهمیت علم را در نزد دین مبین اسلام می رساند، همین معارف، مکتب اسلام را به بزرگترین تمدن بشری تبدیل کرده و حقیقت آن است که تمدن امروز بشری نیز مدیون تمدن اسلامی است.
وی با اشاره به روایت امام صادق(ع) که علمای شیعه را «مرزبانان اندیشه» معرفی کردهاند، تصریح کرد: همانطور که مرزبانان جغرافیایی از سرزمین دفاع میکنند، علما نیز وظیفه دارند از مرزهای فکری و اعتقادی جامعه در برابر هجوم شیاطین و دشمنان حفاظت کنند.
زمانشناسی؛ شرط اصلی مرزبانی فکری
تولیت آستان قدس رضوی زمانشناسی را نخستین شرط مرزبانی فکری دانست و گفت: مرزبان باید بداند در چه فضایی زندگی میکند، تهدیدها از کدام ناحیه است و چه ابزارهایی برای مقابله لازم دارد. اگر امام خمینی(ره) در زمان مناسب ندای خود را علیه رژیم ستمشاهی سر نمیدادند، انقلاب اسلامی به پیروزی نمیرسید.
وی با اشاره به این سخن معصوم(ع) که چیدن میوه پیش از رسیدن، همچون کاشتن بذر در کویر است، افزود: ر اقدامی باید در زمان مناسب خود صورت گیرد وگرنه نتیجهای به همراه نخواهد داشت.
علم نافع، ثمره پایدار حوزه
آیتالله مروی دومین ابزار اثرگذاری روحانیت را تولید علم نافع دانست و گفت: نمونه بارز این علم، اثر گرانسنگ بحارالانوار تألیف علامه مجلسی است که فراتر از یک کتاب حدیثی، به عنوان مرجع عمیق شیعی ماندگار شد.
وی افزود: برای نقشآفرینی کارآمد در جامعه، روحانی باید تواناییهای خود را بشناسد. شناخت ظرفیتها سبب میشود در برابر بحرانها و کمبودها دچار تزلزل نشویم و توان مقابله با مشکلات را پیدا کنیم.
بیداری و اخلاص؛ لازمه ایستادگی در جنگ نرم
تولیت آستان قدس رضوی بیداری را سومین رکن مرزبانی دانست و تأکید کرد: روحانی باید چشمانی تیزبین داشته باشد تا کوچکترین انحراف دشمن را رصد کرده و برای مقابله آماده باشد. در جنگ نرم، لحظهای غفلت میتواند خسارتآفرین باشد.
وی همچنین اخلاص در علم و عمل را شرط اساسی موفقیت روحانیت معرفی کرد و گفت: علما تا نفس خود را تهذیب نکرده باشند نمیتوانند حامل پیام انبیا باشند. همه بزرگان دین ابتدا بر تهذیب نفس تمرکز کردند و سپس در جایگاه اثرگذار اجتماعی ایستادند.
آیتالله مروی در پایان خاطرنشان کرد: توجه به نقش بیبدیل حوزه علمیه در جامعه، فهم جایگاه روحانیت و عمل به منشور روحانیت امام خمینی(ره) که در سال ۶۷ بیان شد، مطالبهای است که طلاب باید از مسئولان و جامعه روحانیت داشته باشند.
نظر شما