الهام یاوری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به کسب رتبههای برتر کنکور از بین دانشآموزان مدارس سمپاد گفت: موفقیتها، مجموعهای از عوامل مختلف است که قطعا در این بین قابلیتهای فردی دانشآموزان بسیار موثر است. به دلیل منطقه زندگی و عدم دسترسی به امکانات خیلی خوب آموزشی یا سطح اقتصادی متوسط خانواده، بعضی دانشآموزان نمیتوانستند از امکانات خیلی فوق العاده استفاده کنند بنابراین فضایی هماهنگ کردیم تا قابلیتهای فردی دانشآموزان شکوفا شود و ازبین نرود. علاوه بر آن تلاش دانشآموزان هم در این مسیر مهم است.
وی با بیان اینکه تلاش میشود در مدارس سمپاد، جوی ایجاد کنیم که فرهنگ عمومی، فرهنگ تلاش و همکاری گروهی برای کسب موفقیت بیشتر باشد، افزود: به همین دلیل اغلب دانش آموزان سمپاد بچههای پرتلاش، متعهد و متمرکز روی درس هستند همچنین توانمندی خانوادهها و مربیان نیز در این مسیر میتواند به بچهها انگیزه دهد و حمایت علمی را از آنها در پی داشته باشند.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره تفاوت برنامههای آموزشی مدارس سمپاد با سبک تدریس در مدارس دولتی که موجب کسب رتبههای برتر شده است، ادامه داد: وقتی عدد جذب سمپادیها در کنکور اعلام میشود ذهنیت به این سمت میرود که بچههای ویژهای هستند اما وقتی لیست کنکور را نگاه کنید شهرهای کوچکی به چشم میخورد که حتی مرکز استان هم نیستند، استانهایی دیده میشوند که به طور مرسوم در لیست قبولیها نبودهاند اما بچههای توانمند آن قبول شدهاند.
یاوری با بیان اینکه خوشبختانه امسال از اهواز سه نفر از بچهها جزو رتبههای تک رقمی هستند که کم نظیر است، گفت: آنچه به ذهن میآید این است که مدارس پر زرق و برق و پر اسم و رسم عامل موفقیت هستند، در حالیکه اینطور نیست. عامل موفقیت تلاش فردی، تمرکز بر کار، هدف و البته دسترسی به عوامل مثبت مانند کلاسها و محتواهایی علمی خوب است که خوشبختانه امروزه دسترسی به آنها خیلی دشوار نیست.
وی با بیان اینکه در سمپاد تلاش میشود دانش آموزان روشهای مفهومیتر و عمیقتر یاد بگیرند و از تک بعدی رشد کردن آنها تا حد ممکن جلوگیری شود، افزود: بیش از هر چیزی انگیزه جدی که در کلاس درس و معلم وجود دارد، موجب شده دانش آموزان مطلب را یاد بگیرند و عمیق بفهمند.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه تلاش میکنیم در سه حوزه آموزش، پژوهش و پرورش دانشآموزان شکوفا شوند، ادامه داد: در حوزههای دیگر نیز مانند قبولی در المپیادها، فعالیتهای پرورشی، حفظ قرآن کریم، ورزش و هنر شاخصها نشان میدهد که دانشآموزان خوب عمل کردهاند، براساس ساحتهای شش گانه سند تحول، دستاوردهای بچهها کنترل میشود و معیار موفقیت ما، موفقیت دانشآموزان در همه حوزههاست.
یاوری با بیان اینکه شعار و هدف اصلی سمپاد اثرگذاری است، گفت: شعاری که سمپاد دنبال میکند «هر نیاز کشور یک سمپادی آماده اثرگذاری» است که در همه مدارس به دنباله رسیدن به این هدف هستیم یعنی اثرگذاری برای رفع نیاز کشور.
وی با بیان اینکه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به دنبال عدالت آموزشی در مدارس است، افزود: طرحی مانند «فراگیر یا همیار سمپاد» را دنبال میکنیم که فراگیر در دیگر مدارس قابل اجراست و دانش آموزان سراسر کشور میتوانند در طرحها و برنامههای سمپاد شرکت کنند همچنین در همیار سمپاد دانش آموزان و معلمانی که در مدارس سمپاد تحصیل و تدریس میکنند میتوانند به مدارس کم برخوردار و کم بضاعت مجاور خود و یا هم شهر خود مراجعه کرده و یا آنها را به مدارس سمپاد دعوت کنند تا از مزایای مدارس سمپاد برخوردار شوند.
نظر شما