یک سال از روی کار آمدن دولت چهاردهم می‌گذرد و بررسی عملکرد این دولت در حوزه مسکن نشان می‌دهد کارنامه قابل قبولی در این حوزه ندارد و این موضوع از وضعیت پروژه نهضت ملی مسکن کاملاً مشهود است.

از واقعیت تا شکست‌نمایی پروژه نهضت ملی مسکن
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

به‌گزارش قدس آنلاین، یک سال از روی کار آمدن دولت چهاردهم می‌گذرد و بررسی عملکرد این دولت در حوزه مسکن نشان می‌دهد کارنامه قابل قبولی در این حوزه ندارد و این موضوع از وضعیت پروژه نهضت ملی مسکن کاملاً مشهود است.

البته پزشکیان در دوران انتخابات هم اعلام کرده بود منتقد وعده‌های ساخت انبوه مسکن توسط دولت است و گفته بود «برنامه من اجرای قانون است و قانون را اجرا خواهم کرد، اما سالی یک میلیون مسکن نمی‌سازم؛ چراکه دولت قبل هم چنین وعده‎‌ای داد و عملیاتی نشد و این نکته به این معناست که وعده‌ای دادند، اما نتوانستند عملیاتی کنند».
نهضت ملی مسکن از ابتدای در دستور کار قرار گرفتن چه در دولت سیزدهم و چه امروز در دولت چهاردهم با مشکلات و مسائل بسیاری روبه‌رو بوده است. از نبود عزم جدی دولت‌ها برای به ‌ثمر رساندن آن که به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل باشد، گرفته تا کمبود زمین، ناهماهنگی دستگاه‌ها در این زمینه، همکاری نکردن بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات و امروز که بحث ناترازی و کمبود آب هم به ‌بهانه‌های دولت اضافه شده است!

بانک مرکزی همت می‌کرد پروژه‌ها تکمیل می‌شد

سال ۱۴۰۰ که طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار گرفت، قرار بود متقاضیان در قالب هشت قسط ۴۰ میلیون تومانی و در مجموع ۳۲۰ میلیون تومان صاحب خانه شوند و مابقی مبلغ هم در قالب تسهیلات بانکی پرداخت شود، اما به‌تازگی مدیرکل پایش طرح مسکن وزارت راه اعلام کرده «از ۶.۷ میلیون ثبت‌نام ‌کننده در نهضت ملی مسکن، ۱.۶ میلیون نفر واجد شرایط و ۸۵۰ هزار نفر نیز وجه آورده‌اند که به‌طور متوسط ۲۰۰ میلیون تومان است و با این حساب مردم تاکنون حدود ۱۷۰ همت پول برای این پروژه پرداخت کرده‌اند».

این آمار نشان می‌دهد متقاضیان بخش قابل توجهی از پولی که قرار بوده برای خانه‌دار شدن پرداخت کنند را پرداخت کرده‌اند و چنانچه بانک مرکزی به قانون عمل می‌کرد امروز باید بخش قابل توجهی از پروژه‌ها تحویل داده می‌شد، اما به گفته مدیرکل پایش طرح مسکن وزارت راه بسیاری از پروژه‌های ساختمانی در مرحله صدور پروانه ساخت هستند و این یعنی هنوز حتی کلنگ پروژه‌ها به زمین نخورده است!

متأسفانه کم‌کاری و بی‌قانونی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات موجب شده فشار طرح بر دوش مردم باشد و این دقیقاً خلاف آن چیزی است که پروژه نهضت ملی مسکن به واسطه آن اجرایی شد. براساس آن چیزی که حبیب‌الله طاهرخانی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفته «در برخی شهرها پروژه‌های نهضت ملی مسکن بدون تسهیلات بانکی آغاز شده و بار تأمین مالی پروژه بر دوش آورده متقاضیان افتاده است».

وضعیت فعلی و عملکرد تقریباً نه‌چندان قابل قبول دو دولت در این پروژه ملی این گمانه را ایجاد کرده که حتی پس از گذشت دوره چهار ساله دولت چهاردهم و گذشت حدود هفت سال از زمان اجرایی شدن طرح؛ نه‌تنها ۴ میلیون واحد که حتی یک میلیون واحد مسکن هم تحویل نشود.

طرح نهضت ملی مسکن سبدی از پروژه‌هاست

از واقعیت تا شکست‌نمایی پروژه نهضت ملی مسکنفرشید ایلاتی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: این طرح سبدی از پروژه‌هاست که مسکن روستایی، بافت فرسوده شهری، واگذاری زمین و ساخت مسکن در شهرهای جدید را شامل می‌شود، اما آن ارقام اندکی که از جانب برخی مسئولان دولتی عنوان می‌شود ناظر به قسمت آخر و شهرهای جدید است و این در حالی است که دولت در قالب طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۲۰۰ هزار مسکن روستایی را تأمین مالی کرده است که حدود ۷۰ هزار واحد از این تعداد به پایان رسیده و حدود ۴۰ هزار واحد هم در مراحل ساخت بیش از ۷۰درصد هستند.

وی با طرح این پرسش که چرا این آمار به‌درستی اطلاع‌رسانی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: برخی درصدد شکست‌نمایی هستند و می‌خواهند این مطلب را القا کنند که این طرح جواب نمی‌دهد و این دقیقاً همان مسیری است که سال‌ها پیش آقای آخوندی رفته است.

بخش خصوصی می‌تواند پروژه‌ها را یک ساله جمع کند

این کارشناس مسکن ادامه داد: امروز وزارت راه به جای اینکه راه‌های اخذ سهم مسکن از بانک مرکزی را مورد بررسی قرار دهد طرح را رها کرده، البته وزیر راه از همان ابتدا با چنین طرحی مخالف بود هرچند در گفتن این مسئله خیلی صراحت ندارد، به همین دلیل با رها کردن طرح و عدم پیگیری در گرفتن سهم نظام بانکی از ساخت پروژه‌ها، می‌خواهند وانمود کنند این طرح به نتیجه نمی‌رسد و این درصورتی است که این طرح به نتیجه می‌رسد به شرط اینکه افرادی که توان به سرانجام رساندن طرح را دارند، سکان را در دست بگیرند.ایلاتی اظهار کرد: چنانچه نظام بانکی پای کار بیاید می‌توان پروژه‌هایی که امروز در دست اجرا هستند را طی یک سال جمع کرد.

مدیریت قوی و پیگیر پای کار باشد طرح به نتیجه می‌رسد

این کارشناس مسکن بیان کرد: متأسفانه برخی مسئولان چون ایده و طرح جدیدی برای رفع مشکل مسکن ندارند برای اینکه این عدم فعالیت خود را توجیه کنند، به‌دنبال شکست‌نمایی طرح هستند.

وی مشکل اصلی طرح نهضت ملی مسکن را پیش از نظام بانکی، مسئولان دولتی خواند و گفت: برای اینکه این پروژه به سرانجام برسد، باید وزیر و رئیس‌جمهور به‌جد، پشت طرح باشند در غیر این‌صورت حتی چنانچه نظام بانکی هم سهم خود از طرح را بیاورد، پروژه جمع نخواهد شد.

ایلاتی اضافه کرد: دوستان برای پیش نبردن طرح به دنبال بهانه‌ هستند؛ یک روز برق را دستمایه قرار می‌دهند و روز دیگر آب را؛ اینکه بگوییم آب کم است پس کار را تعطیل کنیم که راه چاره نیست؛ باید از فناوری‌هایی بهره برد که کم‌آب‌بر هستند. به هر حال سه سال از عمر دولت چهاردهم باقی مانده و چنانچه تصمیم به کار کردن داشته و مدیریت قوی و پیگیر پای کار باشد، طرح به نتیجه می‌رسد.

دولت وظیفه تأمین مسکن را دارد اما نه به شکل فعلی

از واقعیت تا شکست‌نمایی پروژه نهضت ملی مسکنبیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن نیز در گفت‌وگو با خبرنگار قدس ضمن تأکید بر اینکه مسئولیت تأمین مسکن برای مردم وظیفه دولت است، خاطرنشان کرد: اما پرسش این است آیا دولت باید شخصاً وارد پروژه‌هایی نظیر نهضت ملی مسکن، مسکن مهر، مسکن ملی و طرح‌هایی از این دست شود و اقدام به ساخت مسکن در این حد و اندازه کند؟ بی‌شک پاسخ این پرسش خیر است.

وی ضمن بیان اینکه در هیچ کشوری دولت به این شکل وارد پروژه مسکن‌سازی نمی‌شود، اضافه کرد: معمولاً دولت در دیگر کشورها زمانی وارد ساخت می‌شود که به طور مثال مسکن در آن کشور به‌راحتی در دسترس مردم هست، اما همچنان طبقه‌ای وجود دارند که باوجود ارزان بودن مسکن باز هم توان خرید ندارند؛ در این شرایط دولت وارد می‌شود آن هم در قالب شهرداری و سیستم‌هایی نظیر تأمین اجتماعی.

ستاریان ورود دولت به بخش ساخت مسکن به شکل انبوه را بی‌معنا توصیف کرد و گفت: از همان ابتدا که طرحی نظیر نهضت ملی مسکن روی کار آمد، بر نادرست بودن طرح تأکید کرده و گفتیم با این شرایط مطالبه‌گری از دولت برای ساخت مسکن افزایش می‌یابد و این درحالی است که دولت درنهایت نخواهد توانست این تعداد مسکن را تحویل دهد؛ چراکه در ابتدای تصویب طرح، جمعیتی چند میلیون نفری نام‌نویسی می‌کنند و دولت چون می‌داند نمی‌تواند برای این تعداد مسکن بسازد به‌دلایل مختلف بخش زیادی از آنان را حذف خواهد کرد و درنهایت از یک جمعیت میلیونی نهایت حدود یک میلیون نفر و شاید کمتر را ثبت‌نام نهایی می‌کند، اما همین که کار را شروع کند قیمت ساخت افزایش می‌یابد و پس از یافتن پیمانکار و انجام کارهای اداری، دوباره با افزایش قیمت ساخت مواجه خواهد شد و همین گونه ادامه می‌یابد و این یعنی افزایش قیمت نسبت به آنچه پیش از این قولش را داده بودند و درنهایت از این تعداد در خوشبینانه‌ترین شرایط برای ۲۰۰ هزار نفر مسکن می‌سازد و مابقی بلاتکلیف باقی خواهند ماند که نتیجه آن می‌شود انبوهی از مطالبات بر زمین مانده، سردرگمی دولت و مردم و رکود مسکن.

وظیفه دولت ترغیب بخش خصوصی برای ساخت مسکن

این کارشناس مسکن تأکید کرد: البته این نکته به این معنا نیست که دولت وظیفه‌ای در جهت تأمین مسکن ندارد؛ وظیفه دارد اما نه به این شکل. دولت می‌تواند با در نظر گرفتن تسهیلات به شکل‌های مختلف بخش خصوصی را برای ساخت مسکن ترغیب کند.وی ادامه داد: امروز فقط تسهیلات بانکی و طرح پیش‌فروش با کلی ایراد به عنوان تنها ابزارهای تأمین مالی بخش مسکن در کشور معرفی می‌شوند درحالی که صکوک، اوراق، بازارهای رهنی، فاینانس و... دیگر ابزارهایی هستند که می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند.به‌ باور ستاریان بخش خصوصی ما هم توان ساخت مسکن را دارد و هم دانش آن را، اما متأسفانه دست‌وپای آن را بسته‌ایم. چنانچه بحث مسکن‌سازی به شکل کنونی را از روی دوش دولت برداریم و آن را بر عهده بخش خصوصی بگذاریم و ابزارهای مالی مختلف را هم برای آن در نظر بگیریم، بی‌شک وضعیت بهبود خواهد یافت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha