بهگزارش قدس آنلاین به نقل از عربی ۲۱، وزارت جنگ آمریکا(پنتاگون) ایده انتقال پایگاههای نظامی این کشور در اطراف مرزهای ایران و حاشیه خلیج فارس به سرزمینهای اشغالی را بررسی میکند.
وبسایت عبری زبان «واللا» گزارش داد که وزارت جنگ آمریکا در حال بررسی انتقال سامانههای نظامی دفاعی و تهاجمی به سرزمینهای اشغالی است. این تصمیم پس از آن اتخاذ شده است که ارتش آمریکا به این نتیجه رسیده که پایگاههایش در خلیج فارس در برابر حملات ایران آسیبپذیر هستند.
گزارش این وبسایت عبری میافزاید که این بررسی ممکن است منجر به افزایش حضور نیروهای آمریکایی در خاورمیانه شود و شامل ایجاد یک اردوگاه هوایی موجود در منطقه نقب یا ساخت یک پایگاه هوایی کامل خواهد بود.
این گزارش تصریح کرد که آمریکا در اوج جنگ با ایران بیش از ۶ هزار نظامی خود را در سرزمینهای اشغالی مستقر کرده بود که بخشی از آنها در پایگاههای نظامی ارتش رژیم صهیونیستی مستقر بودند.
این گزارش توضیح داد که نظامیان مذکور بر روی راهاندازی سامانههای دفاع هوایی و نگهداری هواپیماهای آمریکایی که در فرودگاههای اسرائیل مستقر بودند، کار میکردند. این هواپیماها از کشورهای خلیج فارس منتقل شده بودند تا از حملات پهپادهای ایرانی یا موشکهای کوتاهبرد در امان بمانند.
پیش از این، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که خسارات گسترده به پایگاههای نظامی آمریکا در خاورمیانه، پنتاگون را وادار کرده است تا در حضور و استقرار کامل نیروهای خود در منطقه بازنگری کند.
این منابع اظهار داشتند که ارتش آمریکا در حال حاضر در حال بررسی راهکارهایی برای بازسازی پایگاه در بحرین و امکان کاهش حضور خود در کویت و عربستان سعودی، علاوه بر انتقال برخی تأسیسات نظامی به دور از دسترس موشکها و پهپادهای ایرانی است که احتمالاً سرزمین های اشغالی یکی از این مناطق خواهد بود.
پایگاههای آمریکا در منطقه خلیج فارس
بهگزارش قدس، آمریکا تقریباً در تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس پایگاه نظامی دارد. در دریای عمان و اقیانوس هند نیز پایگاههای نظامی این کشور فعالاند و در عراق و ترکیه هم از سالها پیش پایگاههای نظامی آمریکا احداث شده است.
بیشک بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خلیج فارس، پایگاه هوایی العدید در قطر است. این پایگاه بزرگ معمولاً نزدیک به ۱۰ هزار نیرو را در خود جای میدهد، هرچند اکنون و در شرایط جنگی، تعداد نیروهای آن بهشدت کاهش یافته است. العدید پیش از این و در «وعده صادق ۳» و همچنین در آخرین روز جنگ ۱۲ روزه، هدف موشکهای بالستیک ایران قرار گرفت.
یکی از مهمترین پایگاههای نظامی آمریکا در خلیج فارس در بحرین قرار دارد؛ پایگاه فعالیت پشتیبانی دریایی که بهعنوان مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا شناخته میشود. بخشی از این مقر در همان روزهای ابتدایی درگیری با موشکهای بالستیک هدف قرار گرفت. در شرایط عادی، معمولاً تا ۹ هزار نیرو در آن مستقر هستند، اما احتمالاً اکنون شمار نیروها کمتر شده است.
آمریکا در امارات متحده عربی نیز پایگاه هوایی پایگاه هوایی الظفره را در اختیار دارد. این پایگاه هم در روزهای آغازین جنگ با پهپادها و موشکهای بالستیک هدف قرار گرفت.
با این حال، بزرگترین حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس در کویت است؛ کشوری که یکبار توسط صدام اشغال شد و سپس آمریکاییها آن را بازپس گرفتند. آمریکا در کویت چند پایگاه نظامی دارد که دو مورد از آنها اهمیت ویژهای دارند: کمپ عریفجان و پایگاه هوایی علی السالم. تا این لحظه ایران بارها به پایگاههای نظامی آمریکا در کویت حمله کرده و تصویری ماهوارهای از وضعیت پایگاه هوایی علی السالم منتشر شده که نشان میدهد این پایگاه بهشدت تخریب شده است.
عربستان سعودی همواره یکی از متحدان نزدیک آمریکا در خلیج فارس بوده است؛ به همین دلیل دو پایگاه بزرگ هوایی آمریکا در این کشور قرار دارد: پایگاه هوایی شاهزاده سلطان که مرکزی برای پشتیبانی پدافند هوایی مجهز به سامانه پاتریوت است، و پایگاه نیروی هوایی اسکان که آن هم از پایگاههای مهم آمریکا محسوب میشود. ایران تاکنون به این پایگاهها نیز حملاتی انجام داده است.
آمریکا در عمان هم سه پایگاه نظامی دارد که از مهمترین آنها میتوان به پایگاه هوایی جزیره مصیره اشاره کرد. همچنین پایگاه هوایی ثمریت و بندر دقم از دیگر مراکز فعال آمریکا در عمان هستند.
افزون بر خلیج فارس، آمریکا در غرب ایران یعنی در ترکیه، عراق و اردن نیز پایگاه نظامی دارد. پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه یک پایگاه مشترک میان ترکیه و آمریکاست که نیروها و تجهیزات ناتو و معمولاً بیش از هزار نیروی آمریکایی در آن حضور دارند. پس از حمله ایران به این پایگاه، تصویری از آن منتشر شده است.
آمریکا در عراق نیز دو پایگاه مهم دارد که اصلیترین آنها پایگاه هوایی عین الاسد در استان الانبار است. ایران نخستینبار در سال ۱۳۹۸ و در پاسخ به ترور قاسم سلیمانی، این پایگاه را هدف حمله موشکی قرار داد. پایگاه هوایی اربیل در اقلیم کردستان نیز بهعنوان یک مرکز آموزش و هماهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است.
در اردن، آمریکا پایگاه هوایی پایگاه هوایی موفق السلطی را در اختیار دارد؛ پایگاهی نزدیک ازرق که یکی از مراکز کلیدی برای عملیات هوایی در منطقه شامات به شمار میرود.
آمریکا پیشتر در سوریه نیز پایگاه نظامی پایگاه التنف را در اختیار داشت که اکنون تخلیه شده است. همچنین در الشدادی، العمر و قصرک نیز پایگاههایی داشته که از آنها خارج شده است.
در نهایت، آمریکا یک پایگاه دورتر از خاورمیانه و خلیج فارس نیز دارد: پایگاه دیگو گارسیا در اقیانوس هند که بهعنوان یک پایگاه استراتژیک کلیدی برای بمبافکنها و پشتیبانی دوربرد شناخته میشود.
به واسطه این پایگاهها، آمریکا توانسته بود حدود ۵۰ هزار نیرو را در خاورمیانه و خلیج فارس مستقر کند؛ اما با آغاز حمله مشترک اسرائیل و آمریکا به ایران، اکنون شمار آنها بهمراتب کمتر از گذشته شده است.




نظر شما