وضعیت رانندگان تاکسی ویژه پایانه مسافربری گناباد و شنیدن مشکلات آنان با حضور در محل گوشه ای از مشکلات و خواستههایشان را در این گزارش میخوانید.
یکی از رانندگان تاکسی که برای رسیدن اتوبوس زودتر از دیگر رانندگان در ایستگاه حاضر بود، میگوید: ساعت ده و نیم صبح است ما هنوز یک ریال کار نکردهایم و منتظر هستیم اتوبوسی از مشهد بیاید تا شاید مسافری را جابهجا کنیم، زیرا نخستین اتوبوس گناباد ساعت 11 به اینجا میرسد و این پایانه مثل مرکز استان نیست که هر دقیقه یک اتوبوس از سایر شهرها وارد شود.
وی اظهار میدارد: از طرفی برخی اتوبوسها با شمار کمی مسافر میرسند که آنها هم یا پیاده یا توسط خودرو شخصی به مقصد میرسند و مسافری برای ما نمیماند به طوری که بارها شاهد بودهایم از یک اتوبوس دو تاکسی با مسافر خارج شده و مجبوریم در همین جا بمانیم تا ساعتی دیگر و مسافری دیگر.
پس از مدتی چند تاکسی دیگر هم به ایستگاه وارد میشوند و در گفت و گوی ما شرکت میکنند. یکی از آنها با گلایه شدید از مسؤولان میگوید: آنها یک روز باید خودشان با ما همراه باشند تا مشکلات را بیشتر ببینند و در جلسات و اتاقهای بسته برای ما تصمیم گیری نکنند.
آنها از نامناسب بودن نرخ کرایه مسافر گلایه داشته و اظهار میدارند: مسافر در گناباد با سایر شهرها فرق میکند، زیرا مسافران وارد شده به پایانه هر کدام مقصد جداگانه و متفاوت دارند و بسیار کم است که چند مسافر یک مسیر داشته باشند، به همین دلیل تاکسیها مجبورند مسافر دربستی ببرند و این مسیر را دوباره خالی برگردند، بنابراین مجبوریم کرایه به ظاهر بیشتری بگیریم.
یکی دیگر از رانندگان وجود تاکسیهای زیاد در پایانه را از مشکلات آنان میداند و خاطرنشان میکند: بیش از 33 تاکسی ویژه ترمینال ساماندهی شده که با توجه به کمبود شدید مسافر در بیشتر روزهای سال برخی از رانندگان که شغل اصلیشان رانندگی است کمتر از 30 هزار تومان در 12 ساعت کاری درآمد دارند که با این گرانی لوازم و هزینههای زندگی مشکلات فراوانی داریم، مگر در برخی از ماهها مانند محرم و ایام عید که تا حدودی وضعیت مسافر مناسب است.
یکی از رانندگان میگوید: بیشتر رانندگان تاکسی دو شغله و یا کارمندان بازنشسته ادارات هستند که این مورد، هم به ضرر ما و هم در بیشتر مواقع به نفع ماست، زیرا آنان در بیشتر مواقع در محل پایانه نیستند و همین امر باعث میشود در طول روز نوبت ما جلو بیفتد و مسافر بیشتری گیرمان بیاید و اگر همه تاکسیها در محل حضور داشته باشند، حتی در طول روز شاید یک مسافر هم گیرمان نیاید.
شماری از این رانندگان نیز تقاضا دارند تا خط ترمینال با سایر خطوط تاکسیرانی سطح شهر به طور چرخشی عوض شود. برخی دیگر از آنان از وجود مسافرکشهای شخصی در کنار پایانه انتقاد داشته و خواستار برخورد با آنان هستند.
معاون فرماندار گناباد نیز درخصوص گلایه تاکسی داران از پایین بودن نرخ کرایه میگوید: تاکسی داران میتوانند درخواستشان را مکتوب به شورای ترافیک ارایه تا بررسی شود.
مسؤول سازمان حمل و نقل شهرداری گناباد نیز با تأیید برخی مشکلات تاکسیداران اظهار میدارد: از سال 85 که پایانه از مرکز شهر به محل کنونی انتقال یافته متأسفانه ما این مشکلات را داشته و داریم.
محمد شیرزاد میگوید: به خاطر حمایت از تاکسی داران و همچنین مسافران نرخ تاکسی در هیأت مدیره تعیین میشود تا اجحافی به هیچ کدام نشود و به همین منظور نرخ کرایه تاکسیهای ترمینال براساس نرخنامه آژانسها تعیین شده است.
وی در عین حال تصریح میکند: متأسفانه در برخی موارد تخلفاتی از سوی برخی رانندگان گزارش میشود که با آنان برخورد میشود.
وی ادامه میدهد: از زمان تأسیس سازمان حمل و نقل شهرداری هیچ مجوزی برای بازنشستگان صادر نشده و برای این شمار محدود نیز از قبل مجوز صادر شده، اما در عین حال تاکنون کمترین شکایت از رانندگان بازنشسته بوده است.
وی گفت: در برخی موارد افزایش کرایهها به زیان رانندگان است، چون استقبال مسافران از تاکسی کم میشود و ترجیح میدهند از تاکسی تلفنی و... استفاده کنند و از طرفی رانندگان هم باید رعایت حال مسافران را در این وضعیت اقتصادی بکنند و سعی شود در هر مسیر مسافران بیشتری داشته باشند تا کرایهها سرشکن شود.
محمد شیرزاد خاطرنشان میکند: به منظور حمایت از رانندگان پارکینگ مسقف ویژه تاکسیها با هزینه افزون بر 170 میلیون ریال احداث شده و حتی اتاقی برای استراحت رانندگان تاکسی در نظر گرفته شده است.
در ادامه این گزارش با برخی از متصدیان پایانه هم گفت وگو کردیم که آنها هم از مشکلات گلایه دارند آنان اظهار میدارند: پایانه مسافربری گناباد از زمان تأسیس تاکنون دارای کاستیهایی است که تاکنون کسی برای رفع آن اقدام نکرده و کسی هم پاسخگو نیست، زیرا به گفته کارکنان پایانه بارها به مسؤولان مربوط گزارش شده، ولی در رفع آن اقدام نشده است.
چند تن از متصدیان شرکتهای مسافربری در گفت و گو با خبرنگار ما میگویند: متأسفانه در ورودی و خروجی پایانه مشخص نیست و نامناسب است به طوری که بیشتر مواقع کامیونهای میدان تره بار و خودروهای شخصی از وسط پایانه رفت و آمد میکنند که میتواند سبب بروز حوادث ناگوار شود، زیرا مردم نمی دانند به غیر از اتوبوس در فضای پایانه کامیون هم در حال تردد است.
این افراد که نمیخواهند نامشان در گزارش درج شود، میافزایند: متأسفانه کنتور گاز پایانه هنوز مشترک است و تفکیک نشده و الان، گاز دفاتر شرکتها قطع است، زیرا هر کدام از شرکتها پرداخت قبض مصرفی گاز را به شرکت دیگر واگذار میکند، در صورتی که تفکیک باشد هر شرکت میتواند حق گاز مصرفی خود را بپردازد.
یکی دیگر از مشکلات پایانه نامناسب بودن سرویس دستشویی است، زیرا مدتهاست روشنایی و آب گرم ندارد و این مشکلاتی را در هنگام شب برای مسافران دارد. این افراد از نبود کارواش و همچنین نبود پارکینگ مناسب برای خودروهای کارکنان پایانه گلایه دارند و ادامه میدهند: در صورت ایجاد کارواش ضمن اشتغالزایی میتواند برای شهرداری هم درآمدزا باشد و حتی حاضریم با هزینه شخصی سایبان بسازیم.
همچنین راننده یکی از شرکتها از هزینه های بالا و گرانی لوازم یدکی خودرو گلایه دارد و تصریح میکند: درآمد جوابگوی هزینهها نیست، چون در بیشتر مواقع یک اتوبوس تنها با 10 مسافر مسیر گناباد- مشهد و یا برعکس را میپیماید که مقرون به صرفه نیست و به همین خاطر نمیتوانیم خودرو خود را به احسن تبدیل کنیم.
برخی متصدیان پایانه از گرانی نرخ تاکسیهای ویژه پایانه هم گلایه دارند و میگویند: وقتی کرایه تاکسی در اینجا بالاست مسافران اتوبوس ترجیح میدهند از اتوبوسهای عبوری استفاده کنند به هر حال امیدواریم مسؤولان مربوط با بررسی این مشکلات به خواسته های بر حق رسیدگی کنند.
۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۱۸۶۸۶۸
گناباد- علیرضا سابقی: قدس ویژه خراسان - برخی شهروندان از گرانی نرخ کرایه تاکسیهای ویژه پایانه و برخی از رانندگان نیز از پایین بودن نرخ کرایه گلایه دارند. <BR>

زمان مطالعه: ۱ دقیقه
نظر شما