حمیدرضا حاجی بابایی چندی پیش نیز در همایشی گفته است: ما دغدغه صد ها پروژه را داریم و هر هفته و هر روز بخشنامه، طرح و شیوه نامه جدید برای اجرا به مدارس ابلاغ می کنیم و این نشانگر آن است که یک وظیفه تاریخی در آموزش و پرورش بر دوش داریم. فرصتی دست داد تا خبرنگار ما در گفتگویی، چند و چون طرحهای تازه تعلیم و تربیت و مشکلات نظام آموزشی کشور را از وزیر آموزش و پرورش جویا شود. گزیده این گفتگو هم اینک پیش روی شماست.
* سند راهبردی قانون آموزش و پرورش که به عنوان نقشه راه نظام آموزشی مطرح شده، اکنون در چه مرحله ای قرار دارد و چه زمانی وارد سیستم آموزشی می شود؟
** «سند راهبردی قانون آموزش و پرورش» به تنهایی مطرح نیست، بلکه ما در کنار آن و البته در زیرمجموعه این سند، اسناد بالادستی دیگری هم در دست بررسی، تدوین و تصویب داریم که بسیاری از این ها اجرایی شده اند و این سند مهم برای نخستین بار در شورای عالی انقلاب فرهنگی به بحث گذاشته شده و ساعتهای زیادی کار کار شناسی بر روی آن انجام شده است و بزودی اجرا می شود. البته ما منتظر نمی مانیم و براساس راهبردهای آن کار تعلیم و تربیت را به پیش می بریم.
* جناب وزیر! شما معتقدید که اگر بخواهیم همه کارها درست شود باید مدرسه را تقویت کنیم. همچنین اشاره کردید به تدوین سندهای بالا دستی دیگر. در این زمینه توضیح دهید، بویژه درباره کیفیت و کمیت این سند ها و طرح ها.
** هم اکنون دولت و نیز کار شناسان حوزه تعلیم و تربیت، محوریت آموزش و پرورش و نهاد مدرسه را باور دارند و در این زمینه اجماع است. اما برای طرحهای جدید، در مدت مسوولیت من، 90 پروژه بنیادی و مهم آموزشی، عملیاتی شده، سند راهبردی قانون آموزش و پرورش به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع بحث شده و در این نقشه علمی که برای نظام آموزشی تهیه کرده ایم، جایگاه آموزش و پرورش بهبود یافته است. بسیاری از کتابهای مهم از جمله کتابهای اول ابتدایی بصورت کامل جدید چاپ شده و روشهای تدریس نیز دگرگون شده است.
* درباره روزآمد سازی کتابهای درسی بیشتر توضیح دهید؟
** بیشتر کتاب ها تغییر محتوا داشته اند و بر اساس برنامه ریزی ها تا پایان سال 93 همه کتاب های درسی عوض می شوند و با توجه به علوم روز و پیشرفتهای تخصصی، هر درس این کتاب ها با محتوای جدید از نو چاپ خواهند شد.
* لطفا درباره مهد های قرآنی و همکاری وزارت آموزش و پرورش با مدارس علمیه و حوزه ها توضیحاتی بفرمایید.
** با تاکید مقام معظم رهبری، ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش با تکلیف انقلابی و با نگاه تربیتی، علمی و دینی، در قالب کمیته های تخصصی تشکیل شده و تا کنون 22 عنوان برنامه کلان برای همکاری حوزه و آموزش و پرورش تدوین و رونمایی شده و افزایش 10برابری خواهران طلبه در مدارس دخترانه در همین جهت است. در سال گذشته تحصیلی، بیش از 10هزار مدرسه قرآن در کشور برای یک میلیون و 600 هزار دانش آموز راه اندازی شد و ما توانایی راه اندازی 50 هزار مدرسه قرآن را در سال جدید 91-90 داریم. همچنین از امسال - در دوره ابتدایی- یک ساعت درسی اضافه با نام «انس با قرآن» می گنجانیم.
* در زمینه «جایگاه معلم در نظام آموزشی» چه تلاشهایی شده است تا یک معلم، مشکل معیشت نداشته باشد و با رضایت خاطر و امنیت شغلی به تربیت دانش آموزان همت کند؟
** هم اکنون تمامی روشهای تربیتی در آموزش پرورش شکل می گیرد و ما می توانیم آموزش و پرورش را طوری بسازیم که در جامعه، هیچ گونه مشکل و انحرافی بوجود نیاید. در همین جهت، ساخت مجتمع های آموزشی بر اساس معماری اسلامی و بومی را شروع کرده ایم و نیز نگاه سرمایه ای به معلم، نخستین اولویت ما در این تحول بزرگ است. همچنین افزایش حقوق آنان و بیمه تکمیلی طلایی نیز از زمره این تلاشهاست.
* طرح مهم هوشمندسازی مدارس، استفاده از فناوری روز، فضای مجازی و آموزشهای الکترونیک از آرمانهای علاقمندان به نظام آموزشی و پیشرفت نظام تعلیم و تربیت بوده است. با توجه به اینکه اکنون مرحله پایلوت این طرح را با موفقیت در مدارس به پایان برده اند، دستیابی به مدارس هوشمند چه زمانی در کشور اجرایی می شود؟
** پرسش خوبی است. ما در ستاد آموزش و پرورش معتقدیم که یکی از عوامل سنجش موفقیت مدیران آموزش و پرورش هر استان این است که مدرسه هایشان به شبکه «اینترانت ملی» بپیوندند. براساس تحول بنیادی، آموزش و پرورش هم به 60 هزار مشاور، 60 هزار معلم ورزش و 60 هزار معلم اینترنت برای رهبری فناوری مدرسه ها نیاز داریم و کار هوشمندسازی به خوبی پیش می رود. از سویی، آمار در برنامه ریزی حرف اول را می زند و بدون آن نمی توان برنامه ریزی علمی کرد و با هوشمندسازی مدارس این مهم امکان پذیر است.
* درباره کاربرد این مدارس برای توان افزایی دانش آموزان چه برنامه هایی دارید؟
** در این فرآیند، همه مدارس کشور تا سه سال آینده برای هوشمندسازی و تجهیز، هدفگذاری و برنامه ریزی شده اند. حتی برای مدارس روستایی هم در این محور طرح و راهبرد داریم و باید هشت هزار مجتمع آموزشی روستایی که دانش آموزان همه مقاطع حضور دارند به مرکز ملی فناوری اطلاعات و شبکه اینترانت ملی متصل شوند و سامانه آموزش و پرورش در این مرکز اطلاعات را ویرایش و دسته بندی کرده و از سوی دیگر محتوای درسی و کمک آموزشی مفید، تهیه و آماده شود تا دانش آموزان برای دانش افزایی و پیشرفت تحصیلی شان از آن ها استفاده کنند.
* پس باید خوشحال باشیم چون در این صورت امکان داشتن آمار های دقیق از دانش آموزان و میزان پیشرفت تحصیلی آن ها، دادن محتوای الکترونیک برای تقویت بنیه علمی آنان و نیز برنامه ریزی منطبق با نیاز ها امکان پذیر خواهد بود؟
** بله! وزارت آموزش و پرورش اولین وزارتخانه ای است که بر این اساس برنامه ریزی می کند و یکی از کاربردهای هوشمندسازی مدارس همین «روزآمد سازی» است.
* درباره مشکل آموزشیاران نهضت سوادآموزی هم برای خوانندگان ما توضیح دهید.
** ببینید، پیشتر هم گفته ایم آموزشیاران نهضت سوادآموزی که اکنون با آموزش و پرورش یا نهضت همکاری دارند هیچ مشکلی برای ادامه فعالیت ندارند و اگر این عزیزان با کسب حد نصاب نمره لازم در اولویت استخدامی قرار گیرند، با مجوزهایی که سپس کسب می شود، به صورت رسمی یا دستکم، پیمانی استخدام می شوند. اگر هم نمره نیاوردند، حق التدریس باقی می مانند. اما نیروهای شرکتی - گرچه از سال گذشته همکاری شان قطع شده- اما با توجه به مصوب مجلس، در صورتی که این افراد، حد نصاب نمره لازم را کسب کرده باشند، مانند آموزشیاران و معلمان حق التدریس در اولویت استخدامی قرار می گیرند وگرنه از بکارگیری آن ها معذوریم.
۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۳۱۱۲
قدس - محمد رضایی: مسؤول بزرگترین وزارتخانه دولت می گوید: تا قطار آموزش و پرورش را روی ریل توسعه قرار ندهیم از تلاش دست بر نمی داریم و آموزش و پرورش به سرعت، دقت و عمق در مسایل آموزشی نیاز دارد.

زمان مطالعه: ۱ دقیقه
نظر شما