این طرح در واقع برای ساماندهی کارگران روزمزدی بود که در معابر جمع میشدند. در این طرح هم مکانی مشخص برای حضور مردم فراهم بود که بتوانند افراد را برای کار انتخاب کنند و هم کارگران، عادلانه مزدی نصیبشان میشد نه اینکه هرکس زودتر سوار خودرویی شد، مشغول کار شود و دیگری بیکار بماند.
تولد یک ایده
شهرداری مشهد در دوره گذشته با اجرای این طرح توانست تا حد زیادی معضلات موجود را رفع کند؛ اما هزینههای آن موجب شده مدیران جدید شهرداری مشهد به فکر تغییر کاربری ایستکار باشند.
در این زمینه محمدرضا داوری؛ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران خراسان رضوی در گفتوگو با قدس بیان کرد: طرحی بزرگ و جامع در شورای عالی استانها در سال ۱۳۹۲ مطرح شد و مورد تأیید قرار گرفت و به همه شهرداریها اعلام شد تا طرح ساماندهی کارگران ساختمانی و روزمزد با تصویب در شورای شهر اجرایی شود. در این راستا کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی از سال ۱۳۹۳ پیگیریهایی از شورای شهر مشهد در دورههای سوم، چهارم و پنجم داشت که طرح ساماندهی کارگران مطرح و به تصویب رسید.
داوری افزود: با بررسی همه تبعات و زوایای کار و کارشناسیهای لازم، وظیفه هر ارگان مشخص و با اکثریت آرا، این طرح به سازمان میادین و مشاغل شهرداری واگذار شد.
ابتدا این طرح به صورت آزمایشی در بولوار دلاوران مشهد اجرا و بار دیگر به شورای شهر مشهد ارسال شد که با کلیات طرح، ۱۲ ایستکار در ۱۲منطقه شهرداری مشهد ایجاد شد.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران استان گفت: وجود کارگران عزیز در معابر شهری همانند چهارراهها و گذرها زیبنده شهر مقدس مشهد با چند میلیون زائر نبود.
وی ادامه داد: این طرح به طور کامل موفق بود؛ چون تا امروز ۱۲هزار نفر کارت عضویت ایستکار را گرفتهاند. همچنین ۵۷ هزار و ۴۰۷نفر به کار معرفی شدهاند. این طرح موجب شد ۲۰ استان بر پایه همین ایستکارها در شهرهای خودشان طرح ساماندهی را اجرایی کنند.
داوری ادامه داد: با ایجاد این طرح، جلو استفاده از اتباع خارجه غیر مجاز گرفته شد. ضمن آنکه از فروش مواد مخدر و قماربازی در برخی مکانها تا حدی جلوگیری به عمل آمد.
هزینه ایستکار بالاست
پس از شنیدن شایعه تعطیلی ایستکارها به سراغ محمدجواد مشیری؛ مدیر عامل سازمان میادین شهرداری مشهد رفتیم. مشیری در این زمینه به خبرنگار قدس گفت: ایستکار پروژه بسیار خوبی است؛ اما مدیریت آن سالانه حدود ۱۲ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه دارد.
وی افزود: بر اساس توافقنامه امضا شده، ۱۲مجموعه در قبال ایستکار وظیفه داشتند که هیچکدام وظیفههای خود را انجام ندادند.
مشیری ادامه داد: در این تفاهمنامه، سازمانهایی مانند اداره کار، فنی وحرفه ای، نیروی انتظامی، صدا و سیما و... مسئولیت داشتند. بر این اساس ایجاد زیرساخت با شهرداری بوده؛ ولی به غیر از شهرداری سایر نهادها کوچکترین اقدامی انجام ندادند!
مدیر عامل سازمان میادین همچنین گفت: این کار (ایستکار) اقدام زیبایی بود که در دورههای گذشته انجام شد. من به هیچ وجه بحث سیاسی ندارم. در این پروژه مطالعه لازم انجام و ۱۲ نقطه تجمع کارگران انتخاب شد تا با حفظ عزت کارگران، کار آنها ساماندهی شود.
مشیری در ادامه گفت: من به عنوان مدیر مجموعه میبینم این کار خوب، هزینه زیادی برای شهرداری دارد. از طرفی، کارگران کمی در ایستکار حضور دارند. پس باید تغییری ایجاد شود. من به دنبال این هستم این کار توسط متولی اصلی آن یعنی اداره کار انجام شود. در اساسنامه و وظایف شهرداری هیچ وقت ساماندهی کارگران وجود نداشته است.
مدیر عامل سازمان میادین شهرداری مشهد همچنین از احتمال واگذاری ایستکار به بخش خصوصی گفت و ادامه داد: میتوانیم از شرکتهای کاریابی استفاده کنیم و هر ایستکار را در اختیار یک شرکت کاریابی قرار دهیم. پیگیر هستیم این ۱۲ میلیارد در سال صرف توسعه ایستکار شود.
به نظر میرسد شهرداری مشهد در ادامه سیاستهای کم کردن هزینههای خود و صرفهجویی اقتصادی، این بار تصمیم گرفته هزینه ایستکار را کم کند. شهرداری مشهد طیچند ماه گذشته با تغییر ساعت کاری پاکبانان نیز سبب شد گزینه شبکاری از حقوق آنان کسر شود. همچنین حذف سرویس و ناهار کارکنان، کم شدن اضافه حقوقها، افزایش هزینه حمل ونقل عمومی و تعطیل شدن پروژههای عمرانی به دلیل مسائل مالی، از جمله مشکلاتی بود که در چند ماه گذشته خبرساز شد.
خبرنگار: سید شایان حسینی راد
۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۳
کد خبر: ۸۲۱۹۳۲
ایستکار نام پروژهای است که با رویکرد فرهنگی و اقتصادی در مشهد آغاز شد؛ طرحی که موفقیت نسبی آن سبب شد سایر شهرهای کشور با الگوبرداری از مشهد به فکر اجرای طرح ایستکار باشند؛ اما حالا خبرهای خوبی در این زمینه به گوش نمیرسد.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
نظر شما