چند سال پیش وقتی حامد همایون مهمان یکی از برنامه های تلویزیونی بود، در آنتن زنده ی صدا و سیما، صحبتی بیان شد مبنی بر اینکه همایون چون با شخصی به نام محسن رجب پور (مدیر عامل شرکت ترانه ی شرقی) قرارداد کاری دارد، جزء خوانندگان موفق محسوب میشود و البته قابل ذکر است که با حمایت ها و بریز و بپاش های همین محسن رجب پور، همایون توانست تا ۸۵ سانس در سال، کنسرت برگزار کند! این آمار در زمان خودش بینظیر بود و رکورد عجیبی در کنسرت ها و موسیقی کشور به حساب می آمد...
ماجرای محسن یگانه
سال ۱۴۰۰ خبری منتشر شد مبنی بر پایان همکاری محسن یگانه و برادران حاتم پور یعنی مدیر عاملان شرکت موسیقیایی آوای فروهر.
حال کمی بیاییم جلوتر، یعنی همین امسال. ماجرا از آنجا شروع شد محسن یگانه در تصمیمی، پس از گذشتن دوسال از زمان اتمام قرارداد خود با شرکت آوای فروهر، فصل جدید کنسرت های خود را آغاز کرد و گفت که قرار است بطور مستقل و بدون همکاری با هیچ شرکتی، این کنسرت هارا برگزار کند اما این حرف یگانه، سر آغاز جنگ و در چاله ی مافیا افتادن بود!
یگانه از ۱۹ خرداد در تهران و هتل اسپیناس روی صحنه رفت و پیش بینی ده سانس کنسرت را کرده بود که در اولین کنسرت خود ناگهان سخنی جنجال آفرین بیان کرد و گفت : «فارغ از اتفاقاتی که همه در جریان آنها هستند، اتفاقات دیگری رخ داد که هیچکس نمیداند. روزی میخواهم سفره دلم را باز کنم، شاید آخر تیرماه محسن یگانه را در چند پادکست ببینید تا یکسری مسائل را برای شما بشکافد و درباره موسیقی و اتفاقاتی که پشت پرده آن رخ میدهد، صحبت کند.»
یگانه خطاب به هوادارانش ادامه داده است: «ترسناک شد نه؟ همانقدر که حدس میزنید ترسناک است ولی خیلیها دوست نداشتند این کنسرت برگزار شود. آن «خیلیها» افراد خیلی خاصی هستند که پروژههای مشترک زیادی با هم به اتمام رساندهایم، ولی امروز نمیخواستند من روی استیج باشیم اما شما وقتی هنوز دقایقی از بلیطفروشی نگذشته بود بلیطها را تمام کردید.»
یگانه در ادامه صحبتهایش در حالی که بغض کرده بود، گفت: «منی که این همه ترانه نوشتهام، نمیتوانم درست و حسابی در قالب کلمات از شما تشکر کنم ولی خودتان میدانید که چقدر شما را دوست دارم.»
گفته میشد منظور و مخاطب صحبت های این خواننده تهیه کنندگان قبلی او هستند. اما سوال بزرگ و بحث اصلی دقیقا همین است که چرا یک خواننده پس از اتمام رسمی قرارداد خودش با یک کمپانی موسیقی بیاید و چنین حرفی بزند؛ مگر در پشت پرده ی موسیقی چه میگذرد که یگانه در جریان آنها است و تصمیم به افشاگری گرفته بود؟ و یا چرا حتی تهیه کنندگان قبلی او نمیخواستند این کنسرت ها برگزار شود؟
از اینجا مانده، از آنجا رانده
چند وقت پس از برگزاری آن کنسرت جنجال آفرین؛ باز هم اخباری منتشر شد با عنوان اینکه هیچ سایتی بلیط های کنسرت محسن یگانه را نمی فروشند. تغییر مجدد سایت بلیت فروشی کنسرت های محسن یگانه در آن روزها حواشی مختلفی را در پی داشت.
این خبر زمانی مورد توجه قرار گرفت که در ابتدا سایت «ملوتیک» علی رغم خبررسانی قبلی، به یک باره از فروش بلیط کنسرت این خواننده منصرف شد و پس از فروش چند سانس بلیط ها در «ایران کنسرت»، بار دیگر سایت بلیط فروشی کنسرت یگانه به «سینما تیکت» (از سایت های مرجع بلیط فروشی سینما) انتقال پیدا کرد. این خواننده در اعتراض به این موضوع روی سن گفت: «هیچکس بلیط ما را نمیفروشد و دیشب کوچ کردیم به یک سایت دیگر. همه ما را از سایت شان بیرون می اندازند!».
گفته میشد محسن یگانه به شکلی تند و درگیری شدیدی از تهیه کننده قبلی خود جدا شده است. موضوعات مالی و برخی رفتارهای دو طرف دلیل اصلی این جدا شدن عنوان شده و پس از جدایی، تهیه کننده مورد نظر با تهدید انتقال بلیت فروشی کنسرت دیگر خواننده هایش به سایت های دیگر در صورت فروش بلیت کنسرت مستقل محسن یگانه در سایت ها، باعث شده که سایت های تخصصی فروش بلیت کنسرت، از فروش بلیت های کنسرت محسن یگانه عقب نشینی کنند. حتی کار به جایی رسیده که تهیه کننده مورد نظر با توجه به داشتن قرارداد مکتوب با برخی اعضای ارکستر این خواننده، آنها را نیز تهدید به شکایت و حذف از موسیقی ایران در صورت روی استیج رفتن با یگانه کرده است و این یعنی قدرتی بینظیر و باند بازی منحصر بفرد در موسیقی ایران! اما محسن یگانه پس از کشمکش های فراوان با تهیه کنندگانش و بخشیده شدن توسط آنها، سر انجام در آذر ماه امسال توانست مجدد بر روی صحنه برود و در ابتدا سایت ملوتیک و سپس سایت ایران کنسرت، فروش بلیط های او را بر عهده گرفتند.
ماجرای محسن ابراهیم زاده
پنج سایت اصلی بلیت فروشی کنسرت در ایران حاضر به فروش بلیت کنسرت های «محسن ابراهیم زاده» نشدند تا این خواننده در دور جدید فعالیت های کاری خود، با مشکلاتی رو به رو شود.
بر اساس این گزارش، محسن ابراهیم زاده پس از چندین بار کشمکش، سرانجام با حکم دادگاه، اجازه فعالیت مستقل در کنسرت را به دست آورد و دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز با صدور مجوز کنسرت این خواننده، بر این حکم صحه گذاشت.
در شرایطی که این خواننده و گروه جدیدش در تدارک آغاز بلیت فروشی کنسرت ۲۶ دی ماه در برج میلاد بودند، به یک باره هیچ کدام از سایت های بلیت فروشی کنسرت حاضر به همکاری با این خواننده نشدند!
مشابه اتفاقی که برای «محسن یگانه» در ماه های گذشته رخ داد و این خواننده روی سن از این موضوع گلایه کرد.
به نظر میرسد رفتارهای خارج از عرف برخی تهیه کننده ها و تلاش دسته جمعی برای بایکوت یک خواننده، وارد مراحل جدیدی شده است و این موضوع با سکوت محسن ابراهیم زاده، وارد فاز جدیدی شد.
در حالی که تذکر مدیران حراست دفتر موسیقی به مدیران سایت ها و برخی تهیه کننده ها هم کارساز نبود، این خواننده تصمیم گرفت در سایت «تیوال» بلیت های کنسرت خود را به فروش بگذارد و ظاهرا مدیران این سایت، تنها مدیرانی بودند که شجاعت قد علم کردن در برابر مافیای تهیه کنندگان کنسرت های پاپ را از خود نشان داده اند. پیش تر رقابت «تیوال» برای فروش بلیت کنسرت «همایون شجریان» مورد توجه قرار گرفت و این سایت، در برابر منتقدانش قد علم کرد و این آزمون بزرگ را با موفقیت گذراند.
حالا به نظر میرسد در شرایطی که سایت های فروش بلیت کنسرت در ایران توانایی و عزم مقابله با یک جریان همراستا را در خود نمیبینند، «تیوال» توانسته استقلال کاری خود را نشان دهد و مستقل بماند که بی شک قابل تحسین است.
اما چرا خوانندگانی که معروف هستند و جایگاه قابل توجهی در موسیقی ایران دارند، به چنین روزی می افتند و حق برگزاری مستقل کنسرت ها را ندارند؟ گویی، شرکت های موسیقی و افرادی که در این شرکت ها مشغول هستند، همانقدر که باعث موفقیت و دیده شدن یک شخص میشوند، به همان میزان هم باعث بدبختی و حذف طرف از موسیقی هم میشوند.
نیایش احمدی-خبرنگار تحریریه جوان قدس
نظر شما