در تاریخ زندگی پیامبر خدا و اهل بیت(ع) ، موارد فراوانی یافت می شود که مخالفان اسلام با آنها به مناظره و بحث و گفتگو نشسته اند و انتقادهایی را که به اصول اسلام و یا فروع آن داشته اند ، با کمال آزادی و صراحت بیان کرده اند و بدون اینکه مورد کوچکترین اهانت واقع شوند .

نظر آنکه خدا را به صراحت انکار می‌کرد درباره امام صادق(ع): او حرف‌مان را می‌شنود، بدزبانی نکرده و جز پاسخ چیزی نمی‌گوید
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آزادی بحث و انتقاد در مسائل مذهبی ، یکی از ویژگی های فرهنگ اسلام است  و هنگامی به اهمیّت این آزادی پی می بریم که می بینیم پس از گذشت حدود ده قرن از تاریخ اسلام و رشد نسبی افکار،در کشورهایی مانند : فرانسه، ایتالیا و پرتغال ، هیچ کس حقّ کوچک ترین ایراد به فروع مذهب کاتولیکی را نداشت، تا چه رسد به اصول، و کمترین ایراد و اظهار نظر کافی بود که ایراد کننده را محکوم به مرگ نماید .

به جرأت می توان گفت که در هیچ آیینی به اندازه اسلام ، آزادی اندیشه و ابراز عقیده وجود نداشته، تا در پرتو آن ، مخالفان بتوانند حتی پیش رهبران آن آیین ، اظهار عقیده کنند و به بحث و گفتگو بنشینند و در قبول یا رد آنچه می شنوند ، آزاد باشند .

در تاریخ زندگی پیامبر خدا صلی اللَّه علیه وآله و همچنین رهبران تشیّع ، موارد فراوانی یافت می شود که مخالفان اسلام با آنها به مناظره و بحث و گفتگو نشسته اند و انتقادهایی را که به اصول اسلام و یا فروع آن داشته اند ، با کمال آزادی و صراحت بیان کرده اند و بدون اینکه مورد کوچکترین اهانت واقع شوند ، ایرادهای آنها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

وقتی مفضّل از شاگردان امام صادق(ع) از کوره درمی‌رود!

از باب نمونه ، ابن ابی العوجاء یکی از کسانی بوده که با صراحت ، خدا را انکار می نموده است. او بارها با امام صادق علیه السلام در مسئله «وجود خدا» و دیگر مسائل مذهبی ، به بحث و گفتگو نشسته بود و با این که لجاجت عجیبی به خرج می داد و حتی پس از بارها محکوم شدن ، دست از عقیده خود بر نمی داشت ، آزادانه در جامعه اسلامی زندگی می کرد و کسی مزاحم او نمی شد .

یک روز ، یکی از یاران امام صادق علیه السلام به نام «مفضّل» او را نزدیک قبر پیامبر صلی اللَّه علیه وآله دید که نشسته و برای یکی از ارادتمندانش کیفیت پیدایش موجودات را شرح می دهد و می گوید :

موجودات ، خود به خود و بدون آفریدگار و مدبّر ، پدید آمده اند و جهان هستی ، همیشه بوده و همیشه خواهد بود.

مفضّل ، از این همه گستاخی به خشم آمد و با کمال تندی و عصبانیت به او گفت :دشمن خدا! کافر شدی و آفریدگاری را که تو را با بهترین استعدادهاو کامل ترین شکل ها آفرید و از حالات مختلفی گذراند تا به حال کنونی رساند ، انکار کردی. اگر در نظام آفرینشِ خودت دقت کنی ، دلائل کافی و روشنی بر وجود خدا می یابی .

ابن ابی العوجاء نیز گفت : چرا این طور حرف می زنی؟ اگر اهل بحث هستی ، با تو بحث می کنیم و چنانچه سخن خود را اثبات کردی ، از تو پیروی می کنیم؛ و اگر اهل بحث نیستی ، حرف نزن؛ و اگر از یاران جعفر بن محمّد هستی ، او این گونه با ما حرف نمی زند و با مانند دلیل تو با ما بحث نمی نماید. او پیش از تو ، حرف های ما را شنیده؛ ولی هیچ وقت در صحبت ، با ما بدزبانی نکرده و جز پاسخ حرف های ما ، سخنی نگفته است .

او با کمال بردباری و متانت به سخن ما گوش می دهد و از ما می خواهد که هر چه دلیل بر عقیده خود داریم ، بیاوریم. پس از این که حرف های ما تمام شد - در حالی که ما به خیال خود ، او را محکوم کرده ایم - او شروع

به صحبت می کند و با چند کلمه کوتاه تمام حرف هایی را که زده ایم ، باطل می سازد و با استدلال های متین خود ، راه هر گونه بهانه جویی را بر ما می بندد ، به طوری که نمی توانیم پاسخ های او را رد کنیم. اگر تو هم از یاران او هستی ، این گونه با ما حرف بزن .( بحار الأنوار ، ج ۳ ، ص ۵۷ و ۵۸ .)

منبع: محمدی ری شهری، محمدرضا، «مناظره‌های آموزنده»، ص۹-۷

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha