یارانه بنزین در حال حاضر به طرز ناعادلانهای در کشور توزیع میشود. در شرایط فعلی، دارندگان خودرو از یارانه بنزین استفاده میکنند و هر چقدر افراد خودروی بیشتری داشته باشند، بهره بیشتری از یارانه میبرند. اما کسانی که فاقد خودرو هستند، از یارانه بنزین بی بهره میمانند.
در شرایطی که سالانه چند میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه میکنیم، در واقع در حال پرداخت یارانه از جیب فقرا به اغنیا هستیم. مردم در قالب تورم در حال پرداخت این یارانه به طبقات برخوردار هستند. به منظور حل این مشکل، مرکز پژوهشهای مجلس طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را مطرح کرده است.
به زعم بسیاری، تنها راه پیش روی دولت برای حل مشکل ناترازی این است که سهمیه بنزین یارانهای را به نفر اختصاص دهد و یارانه را مستقیماً به دست جامعه هدف برساند.
شواهد نشان میدهد که تقریباً همگان در مورد ضرورت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر اتفاق نظر دارند. تنها دغدغه این است که طرح در اجرا به خوبی پیش برود و زمینههای لازم برای اجرای آن مهیا شود. از سوی دیگر، به زعم کارشناسان باید جوانب طرح به خوبی برای مردم روشنسازی شود.
بنزین به نفر با هدف افزایش عدالت در توزیع یارانه بنزین تنظیم شد
سهیل محمودیان کارشناس انرژی در ارتباط با طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر تصریح کرد: این طرح با هدف افزایش عدالت اجتماعی در توزیع یارانه بنزین تنظیم شده است. اجرای آن میتواند شرایط فعلی را بهبود ببخشد و به نفع اقشار ضعیف کشور است.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی که سهمیه بنزین یارانهای به خودرو تعلق میگیرد، کسانی که تمکن مالی بیشتری دارند، بهرهی بیشتری از یارانه بنزین میبرند. اما کسانی که جزو اقشار ضعیف هستند و خودرو ندارند، از یارانه بی بهرهاند.
محمودیان کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، یارانه بنزین به صورت نامتوازن و ناعادلانه بین افراد تقسیم شده است. باید با استفاده از روشهایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر به سمت عادلانهسازی این روند برویم.
محمودیان گفت: اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر مستلزم زیرساختها و پیشنیازهایی است که باید آنها را مهیا کنیم.
طرح کارت سوخت حدود ۱۴ الی ۱۵ لیتر صرفهجویی در بنزین را رقم زد
وی ادامه داد: با توجه به این که در حال پرداخت یارانه زیادی در حوزه بنزین هستیم و آن را با قیمت بالایی واردات میکنیم و با قیمت بسیار پایین در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهیم، اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر و عادلانهسازی روند توزیع یارانه بنزین ضرورت دارد. همچنین باید برای تمامی جزئیات اجرای طرح نیز کارشناسی جلو رفت و بنزین به نفر را در سال آتی اجرایی کرد.
محمودیان کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: برای اجرایی کردن این طرح که ماهانه به هر فرد حداقل ۳۰ لیتر بنزین اختصاص دهیم و فراتر از آن در بازار آزاد عرضه شود، باید بسترهای لازم را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: وقتی طرح کارت سوختها را پیش بردیم، دیدیم که مصرف از ۶۹ میلیون لیتر در روز به ۵۵ میلیون لیتر رسید و حدود ۱۴ الی ۱۵ لیتر صرفهجویی صورت گرفت. با اجرای صحیح اختصاص سهمیه بنزین به نفر نیز میتوانیم چنین نتایج مثبتی را به دست بیاوریم.
محمودیان گفت: اختصاص ماهانه ۳۰ لیتر سهمیه بنزین یارانهای به هر شخص نه تنها موجب حل معضل ناترازی و واردات بنزین خواهد شد بلکه مردم را در منافع بهینهسازی مصرف کاملا سهیم خواهد کرد و با شکلگیری اقتصاد بهینهسازی مصرف، مصرف غیربهینه بنزین شدیدا کاهش خواهد یافت.
نظر شما