یک کارشناس ارشد انرژی: اختصاص سهمیه روزانه یک لیتر بنزین به هر نفر علاوه بر کاهش غیرمسئولانه و غیربهینه مصرف شخصی افراد و عدم تغییر قیمت خودروهای عمومی با تخصیص CNG به همه خودروهای فعال در صنعت حمل‌ونقل، موجب تحقق عدالت در توزیع یارانه بنزین می شود.

افزایش درآمد دهک‌های پایین و کاهش ناترازی بنزین با اختصاص ماهانه ۳۰ لیتر بنزین به هر نفر
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

محمدصادق مهرجو، کارشناس ارشد انرژی در گفت و گو با خبرنگار قدس تصریح کرد: بر اساس برآوردهای مرکز پالایش و پخش و نهادهای رصدگر مثل مرکز پژوهش‌های مجلس در ارتباط با روند صعودی مصرف بنزین در کشور به نظر می‌رسد که بهترین راهکار برای کنترل مصرف همین روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر است.

وی ادامه داد: در کنار اجرای طرح مورد بحث می‌توانیم به اعمال روش‌هایی مانند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بپردازیم. افزایش مالیات و عوارض خودروها به مرور زمان می‌تواند عاملی در راستای از بین بردن نگاه سرمایه‌ای به خودرو باشد و بعد از چند سال به سمت اسقاط خودروهای فرسوده برویم.

این کارشناس ارشد انرژی تصریح کرد: از طریق اعطای مشوق‌ از سمت خودروسازان داخلی برای جایگزینی خودروهای فرسوده در کنار سخت‌گیری‌های عوارضی می‌توانیم به سمت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برویم.

مهرجو گفت: وقتی برای واردات بنزین در مجلس چند میلیارد دلار یا یورو تخصیص می‌دهیم و بنزینی را که با قیمت بالا وارد کرده‌ایم با قیمت پایین و یارانه‌ای در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار می‌دهیم، در حال پرداخت یارانه هستیم. این مبالغ از جیب بیت‌المال هزینه می‌شود. با توجه به این واقعیات باید به سمت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برویم و مشکلات این بخش را حل و فصل کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به روند صعودی میزان تولید خودرو و افزایش مصرف، این راهکار که میزان مصرف را همتراز با تولید نگه داریم، تقریباً محال است.

این کارشناس انرژی توضیح داد: با توجه به شرایط موجود و این که در لایحه بودجه ۱۴۰۴ نیز چند میلیارد یورو برای واردات بنزین در نظر گرفته‌ایم، اعمال روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر ضرورت دارد.

مهرجو گفت: نظر کارشناسان مبنی بر این که ماهانه ۳۰ لیتر بنزین برای هر فرد به صورت یارانه‌ای در نظر بگیریم، قابل قبول است. در این روش، روزانه هر فرد به میزان ۱ لیتر بنزین یارانه‌ای دارد. صرف نظر از این که شخص خودرو دارد یا نه، از این سهمیه بنزین یارانه‌ای بهره‌مند می‌شود.

وی ادامه داد: توزیع عادلانه یارانه بنزین از اهمیت بالایی برخوردار است. باید بررسی‌های دقیقی صورت بگیرد که چقدر تولید بنزین داریم و تا چه اندازه می‌توانیم به افراد بنزین یارانه‌ای بدهیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: به منظور اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر باید زیرساخت‌های لازم ایجاد شود. تا وقتی بسترها را فراهم نکرده‌ایم، نباید به سمت اجرای آن برویم. زیرا در این صورت عواقب خطرناکی برای جامعه خواهد داشت. نیاز است ابعاد طرح به دقت بررسی شود و با کار کارشناسی دقیق به اجرای طرح بپردازیم.

مهرجو گفت: طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به نفع اقشار ضعیف و کسانی است که خودرو ندارند. در این روش، عواید حاصل از عادلانه‌سازی توزیع یارانه بنزین به جیب اقشار ضعیف می‌رود و به این ترتیب بهبود ضریب جینی کشور را شاهد خواهیم بود.

وی در پایان تأکید کرد: اختصاص سهمیه روزانه یک لیتر بنزین به هر نفر علاوه بر کاهش غیرمسئولانه و غیربهینه مصرف شخصی افراد و عدم تغییر قیمت خودروهای عمومی با تخصیص CNG به همه خودروهای فعال در صنعت حمل‌ونقل، ناترازی بنزین را کاهش خواهد داد و موجب تحقق عدالت بیشتر در توزیع یارانه بنزین و همچنین افزایش درآمد دهک‌های پایین خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha