رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره نقش منابع متحرک در آلودگی هوا و اقدامات برای کاهش منابع انتشار به ویژه در کلانشهری مانند تهران گفت: یکی از موارد مهم در انتشار آلودگی هوا موضوع خودروهای فرسوده است که در ناوگان حمل و نقل عمومی پررنگ تر است، به همین دلیل در سال های گذشته برای برون رفت از این شرایط اجرای طرح اسقاط خودروهای فرسوده آغاز شد.
احمد طاهری افزود: اما این طرح در سال های گذشته به خوبی اجرا نشده است به طوری که سال ۱۳۹۹ حدود ۶ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد که در مقایسه با آمار یک میلیون خودروی شماره گذاری شده در همان سال رقم بسیار پایینی است، در قانون هوای پاک پیش بینی شده بود که خودروهای فرسوده به طور کامل از رده خارج شوند،در برنامه هفتم توسعه هم خروج ۵۰۰ هزار خودرو در سال تعیین شده است اما مقدار اسقاطی که دارد انجام می شود خیلی کمتر از این است.
وی اظهار داشت: البته سال گذشته و امسال با تصویب آیین نامه جدید اسقاط خودروها و همچنین واردات خودرو به کشور شاهد افزایش تعداد اسقاط بودیم به طوری که در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۰ هزار خودرو و در ۹ ماهه نخست امسال حدود ۲۷۳ هزار خودرو از رده خارج شده است، هر چند که این آمار نیز نسبت به تولید و تعداد خودرویی که به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه می شود بسیار ناچیز است.
طاهری ادامه داد: سالانه بیش از یک میلیون خودرو به ناوگان حمل و نقل اضافه می شود در حالی که تعداد اسقاط در مقابل آن خیلی کمتر است، این به معنی این است که هر سال شاهد اضافه شدن تعداد خودرو، افزایش مصرف سوخت و افزایش میزان آلایندگی هستیم.
طاهری افزود: ناوگان فرسوده نسبت به ناوگان نو به طور متوسط حدود ۲ برابر بیشتر سوخت مصرف می کند این در حالیست که ناوگان فرسوده نسبت به ناوگان نو چندین برابر آلایندگی دارد، بنابراین نوسازی ناوگان عمومی نقش زیادی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه اسقاط خودروهای فرسوده با اولویت ناوگان حمل و نقل عمومی را در سازمان حفاظت محیط زیست دنبال می کنیم تاکید کرد: برای نوسازی ناوگان فرسوده حتما باید از سیاست های تشویقی استفاده کنیم و با یک برنامه زمان بندی مشخص موضوع را پیش ببریم تا صاحبان خودروهای فرسوده نسبت به نو کردن خودروی خود ترغیب شوند.
طاهری درباره اقدامات سازمان در این راستا گفت: با رایزنی های صورت گرفته و بر اساس ماده ۱۰ قانون ساماندهی خودرو، ۱۰ هزار میلیارد تومان تاکنون در اختیار صندوق وزارت صمت قرار گرفته که با اولویت اسقاط حمل و نقل عمومی فرسوده و موتورسیکلت هزینه می شود.
وی اظهار داشت: به دنبال این هستیم که با همکاری وزارت صمت، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه، لایحهای به دولت ارائه دهیم که روند اسقاط و ارائه تسهیلات با صاحبان وسایل نقلیه فرسوده از جمله صاحبان موتورسیکلت کار و تاکسیها تسهیل شود، در واقع آیین نامه ای که برای اسقاط موتورسیکلت در حال اجرا است تاکنون زیاد موفق نبوده و بیشتر آمار اسقاط برای سواری است در نتیجه باید تغییراتی در این آیین نامه ایجاد کنیم تا اثر گذاری بهتری داشته باشد.
نظر شما