آرمان خالقی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، در ارتباط با لزوم اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر با توجه به این که سالانه چند میلیارد دلار از جیب اقشار ضعیف جامعه برای واردات بنزین هزینه میکنیم و آن را در اختیار اقشار برخوردار قرار میدهیم، تصریح کرد: تا آنجائیکه بنده در جریان هستم، در طرح مورد بحث قرار است به همه افراد صرف نظر از این که خودرو دارند یا نه، سهمیه بنزین یارانهای تعلق بگیرد. این روش به لحاظ عدالت اجتماعی برایمان مزیت دارد.
وی ادامه داد: موضوع مهمی در حوزه بنزین وجود دارد و آن هم این است که یک سری افراد که خودرو دارند، از یارانه بنزین استفاده میکنند. اما کسانی که فاقد خودرو هستند و اتفاقاً جزو اقشار ضعیف جامعه به شمار میروند، از این یارانه بی بهره هستند.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: اگر قرار است یارانهای در حوزه بنزین داده شود، باید با عدالت این کار صورت بگیرد. لازم است همگان به طور عادلانه از این یارانه بهره ببرند. تخصیص ماهانه ۳۰ لیتر به هر نفر برای کاهش مصرف غیرضروری افراد و ایجاد منافع اقتصادی در جهت بهینه کردن مصرف سوخت بین مردم و همچنین کنترل قاچاق ضروری است
وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به خودرو نمیتواند روش درستی برای توزیع یارانه بنزین باشد. زیرا در این روش، هر چقدر تمکن مالی افراد بالاترباشد و خودروی بیشتری در اختیار داشته باشند، از یارانه بهره بیشتری میبرند. به موازات این امر، اقشار ضعیف و فاقد خودرو از یارانه بنزین بی بهره میمانند.
خالقی گفت: طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به نفع اقشار ضعیف است. با توجه به این که سالانه مبالغ بالایی برای واردات بنزین هزینه میکنیم و آن را با قیمت پایین و یارانهای در اختیار صاحبان خودرو قرار میدهیم، لازم است به سمت اجرای بنزین به نفر برویم
وی ادامه داد: در مورد ضرورت اجرای طرح و مزیتهایش بحثی نیست. اما موضوع مهم این است که بسترهای لازم برای اجرای طرح مهیا شود. به نظر میرسد، حداقل روزانه ۱ لیتر و ماهانه ۳۰ لیتر باید برای هر فرد در نظر بگیریم تا نیازهای یک خانواده معمولی برطرف شود.
گفتنی است، ما جزو کشورهایی هستیم که یارانه بالایی در حوزه انرژی پرداخت میکنیم. یارانه با هدف حمایت از اقشار ضعیف جامعه صورت میگیرد. اما در حوزه بنزین این هدف نقض شده است. در حال حاضر، به کسانی که خودرو دارند، سهمیه بنزین اختصاص پیدا میکند. بنابراین، هر چقدر افراد مرفهتر باشند و خودروی بیشتری داشته باشند، از یارانه بیشتری هم بهره میبرند. اقشار ضعیف جامعه که اغلب خودرو ندارند، از یارانه بنزین هم بی بهره هستند.
مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد کرده است به منظور حل مشکلات فعلی در حوزه توزیع یارانه بنزین، به اعطای سهمیه بنزین به نفر بپردازیم. در این روش، تمامی شهروندان از سهمیه بنزین یارانهای بهره میبرند. کسانی که بنزین اضافه نیاز دارند، باید آن را از بازار آزاد بخرند.
به زعم بسیاری، اجرای این طرح به نفع اقشار ضعیف جامعه است و به بهبود ضریب جینی کشور منجر میشود. نیاز است دولت زیرساختهای لازم را برای اجرای این طرح مهیا کند و به سمت عادلانهسازی توزیع یارانه بنزین برویم.
وقتی افراد ماهانه میزان مشخصی سهمیه بنزین یارانهای داشته باشند، به مدیریت مصرف میپردازند و زمینه برای مدیریت مصرف مهیا میشود. البته نیاز است دولت به تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی مبادرت کند، به نحوی که زمینه برای استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی به وجود بیاید.
از بین بردن تفاوت قیمت بنزین در داخل و خارج از کشور، به از بین بردن بستر قاچاق بنزین منجر میشود. در شرایط فعلی که بنزین با قیمت یارانهای عرضه میشود و سقفی برای سهمیه بنزین یارانهای نداریم، زمینه برای قاچاق آن فراهم است.
نظر شما