۱۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۱۰۵۴۵۴۳

بخش اول

آموزه‌های علوی برای زندگی در فضای مجازی

حمید بُردخونی، دبیر مطالعات اجتماعی و پژوهشگر فضای مجازی

اعتماد بی‌چون‌وچرای برخی دانش‌آموزان به پاسخ‌های «هوش مصنوعی»، گویای قصه‌ای آشناست؛ همان که امام علی(ع) فرمود: «دیده عاشق، از دیدن عیب‌های معشوق کور است»...

آموزه‌های علوی برای زندگی در فضای مجازی
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

هوش مصنوعی در کنار مزایایی که در آموزش و برای دانش‌آموزان دارد، معایبی نیز دارد. از مزایای آن می‌توان به تولید محتوا، استعدادسنجی اشاره کرد. از آسیب‌ها و چالش‌های هوش مصنوعی «کاهش روحیهٔ جست‌وجوگری و مطالعه، اعتماد و اشباع‌شدگی» رامی‌توان نام برد. بعضی از دانش‌آموزان استفاده از هوش مصنوعی را به علت «در دسترس بودن، سرعت پاسخ‌دهی؛ معرفی منابع، دسته‌بندی مطالب و احاطه بر موضوع» بی‌نظیر توصیف می‌کنند. همین موارد باعث اعتماد بیش از حد آنان شده است. تا جایی که این دسته معتقدند جواب‌های هوش مصنوعی در موضوعات مختلف کاملا درست است و هیچ‌گونه خطایی ندارد. هنگامی که به تعدادی از اشتباهات هوش مصنوعی اشاره می‌شود، آن را رد می‌کنند. و معتقدند این گونه اشتباهات اندک است و در نتیجه‌ی کلی اثر ندارد.

این اعتماد بیش از اندازه می‌تواند مصداق این حدیث از امام علی (ع) باشد که می‌فرمایند: «دیده عاشق، از دیدن عیب‌های معشوق، کور است و گوش او از شنیدن زشتیِ معایبش، کَر». همین اعتماد بیش از حد باعث کاهش مطالعه، کاهش جست‌وجو و احساس یادگیری زیاد شده است.
اما راه حل چیست؟ راه حل این است که مرتبطان تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش، حوزه و...) محتوای آموزشی جهت توانمندسازی دانش‌آموزان در استفاده از هوش مصنوعی به صورت کارگاه (مجازی و حضوری) تولید کنند. تدریس کتاب سواد رسانه‌ای به کسانی سپرده شود که تخصص‌های رسانه‌ای دارند. از همه مهمتر آموزش‌های رسانه‌ای را از دوران دبستان و متوسطه اول شروع کنیم.‎

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha