قدس آنلاین: محسن پاک نژاد امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره تدابیر وزارتخانه تحت امرش برای مدیریت ناترازی انرژژی با اشاره به سرمای طولانیمدت و افزایش مصرف گاز در بخشهای خانگی، تجاری و صنعتی، گفت: این وضعیت ما را مجبور به استفاده بیشتر از سوخت مایع کرد اما در زمستان امسال، همکاران ما توانستند رکوردهای مهمی را به ثبت برسانند.
وی افزود: تنها در دی و بهمنماه، حدود یک میلیارد لیتر گازوئیل وارد کشور شد که با احتساب قیمت ۶۰ سنت برای هر لیتر، ارزش آن به ۶۰۰ میلیون دلار میرسد و این میزان گازوئیل عمدتاً به نیروگاهها تحویل داده شده است، اما به دلیل راندمان پایین برخی نیروگاههای قدیمی، تنها ۳۰ درصد آن به برق تبدیل شده و ۷۰ درصد آن هدر رفته است.
رشد ۸ میلیون لیتری تولید بنزین
وزیر نفت با اشاره به افزایش مسافرتها در روزهای پایانی سال، از احتمال افزایش واردات بنزین خبر داد و گفت: ،در چهار ماه گذشته، میزان تولید روزانه بنزین کشور نیز حدود ۷ میلیون لیتر افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه این افزایش تولید، نتیجه اصلاح فرآیندهای پالایشگاهی و افزایش خوراک ورودی به پالایشگاهها بوده است، از راهاندازی پروژه NGL ۳۱۰۰ در منطقه دهلران تا پایان سال خبر داد و گفت: این پروژه نقش مهمی در جمعآوری گازهای همراه در میادین چشمه خشک در غرب کشور خواهد داشت و به بهبود شرایط تأمین انرژی کمک میکند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره زمان اجرایی شدن طرح جدید تخصیص سوخت به کارت بانگکی افراد با اشاره به امضای قرارداد این پروژه گفت پیش بینی می کنیم ظرف یه تا چهار ماه آینده این پروژه وارد فاز اجرایی شود.
طرحهای هوشمندسازی مقابل قاچاق سوخت
پاکنژاد در ادامه، به اقدامات دولت برای مبارزه با قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: سامانه "کاشف" با بهرهگیری از هوش مصنوعی راهاندازی شده و توانسته است تخلفات مربوط به توزیع سوخت را شناسایی کند.
وی افزود: این سامانه امکان شناسایی مواردی مانند بارنامههای غیرواقعی و دریافت سهمیه توسط وسایل نقلیهای که پیمایشی ندارند را فراهم کرده است.
به گفته وزیر نفت، تاکنون روزانه حدود ۱.۲ میلیون لیتر تخلفات مرتبط با ناوگان حملونقل شناسایی شده است.
وی تأکید کرد: در گامهای بعدی، مدل تحویل گازوئیل هوشمندسازی خواهد شد، بهگونهای که وسایل نقلیه فقط در مسیرهای مشخصشده امکان سوختگیری خواهند داشت و در صورت خروج از مسیر، امکان دریافت سوخت نخواهند داشت.
وی در پایان گفت: این اقدامات تأثیر قابلتوجهی در کاهش قاچاق سوخت خواهد داشت و اطلاعات دقیقتر درباره این طرحها بهزودی منتشر میشود.
پاک نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص امضای قرارداد افزایش فشار پارس جنوبی و اینکه گفته شده این قرارداد برای تامین مالی مجوز شورای اقتصاد و صندوق ملی توسعه را ندارد گفت: الان قطر پروژه فشار افزایی در مخزن پارس جنوبی را شروع کرده احتمالا طی دو سال آینده به بهره برداری میرسد و ما دو راه داریم یکی اینکه بنشینیم تا انها به نتیجه برسند و سهم ما را هم برداشت کنند که انی معقول نیست و راه دیگر اینکه ما هم فشار افزایی را شروع کنیم که برای تامین مالی آن هماهنگی هایی با صندوق توسعه ملی انجام و جلساتی برگزار شده و بزودی نهایی میشود که بیش از ۱۶ میلیارد دلار طی هفت سال اعتبار نیاز دارد
وی در خصوص مجوز نداشتن قرارداد امضا شده هم گفت این این قاعده است و معمولا قرردادی که امضا می شود باید تنفیذ شود و شرایط تنفیذ در خود قرارداد قید شدئه و ما درم رود قراردادهای ipc که مدلهای قرارداد برای توسعه میادین بالادستی ایت این قاعده را داریم و بعد از اخذ مجوزها قرارداد تنفیذ و عملیات اجرایی آن شروع می شود.
نظر شما